Ga naar inhoud

Win XP geeft 192 Mb aan ipv 256 Mb


anoniem

Aanbevolen berichten

Op een wat oudere PC van een vriendin geeft Windows XP onder de 'System Properties' (jeweetwel, dat scherm dat verschijnt als je windows-knop + pause/break intoetst) aan dat er 192 Mb RAM aanwezig is, en dat terwijl er een reepje van 256 Mb in de computer zit. Hoe kan dit? Is het geheugen defect, of is dit een instellingsfout in de BIOS oid? [size=9:cdaa180973]Onder de 256 Mb is XP niet vooruit te branden![/size:cdaa180973] Tevens staat er vermeld dat de processor op 1.6 GHz draait terwijl er een AMD Sempron 2800+ in zit die zonder overclocken iets van 2.0 GHz moet halen. Dit is wel in de BIOS in te stellen dus daarom dacht ik dat er misschien ook iets met een instelling voor het geheugen fout is gegaan?
Link naar reactie
Je kunt het shared geheugen wat lager instellen (bios), voor gewoon windows is 32MB ruim voldoende. Maar ik denk dat je er beter wat geheugen bij kunt zetten. 256MB is op zich voldoende om xp te laten draaien, maar niet echt soepel. Minimaal 512MB en nog liever 1GB. Je kunt er ook eentje van 512MB bijzetten, 768MB is ook al een aardige hoeveelheid.
Link naar reactie
[quote="Buur"]Op een wat oudere PC van een vriendin geeft Windows XP onder de 'System Properties' (jeweetwel, dat scherm dat verschijnt als je windows-knop + pause/break intoetst) aan dat er 192 Mb RAM aanwezig is, en dat terwijl er een reepje van 256 Mb in de computer zit. Hoe kan dit? Is het geheugen defect, of is dit een instellingsfout in de BIOS oid? [size=9]Onder de 256 Mb is XP niet vooruit te branden![/size] Tevens staat er vermeld dat de processor op 1.6 GHz draait terwijl er een AMD Sempron 2800+ in zit die zonder overclocken iets van 2.0 GHz moet halen. Dit is wel in de BIOS in te stellen dus daarom dacht ik dat er misschien ook iets met een instelling voor het geheugen fout is gegaan?[/quote] AMD Sempron 64 2800+ Palermo 1.6GHz 256KB L2 Cache Socket 754 ASUS K8V-MX, zo'n micro ATX is socket 754 dus de snelheid klopt 1600MHz Graphics Controller VIA UniChrome Pro en die snoept het geheugen . dus niks aan de hand
Link naar reactie
Je hebt gelijk. De socket A variant loopt op 2 GHz en dit is inderdaad socket 754... Scherp opgemerkt, waarvoor dank! Gerben ook bedankt, ik zal er wat geheugen bijprikken. Er zit dus een PC3200 (400MHz) DDR-SDRAM van 256Mb in. Als ik een grotere van hetzelfde type erbij prik (bv 512Mb of 1Gb), maakt het dan nog uit welke in de eerste geheugenbank zit, of kan ik die 'oude' gewoon laten zitten waar die zit? [size=9:b4099ec8b9](Oei dit topic heeft onderhand helemaal niets meer met Windows te maken)[/size:b4099ec8b9]
Link naar reactie
Volgens [url=http://www.microsoft.com/windowsxp/sysreqs/pro.mspx]Micosoft[/url] zou 128 MB werkgeheugen al voldoende moeten zijn, voor Windows XP. Het gaat tenslotte om een besturingssysteem uit het jaar 2001. [quote:f4d63433eb="Buur"]als je windows-knop + pause/break intoetst) aan dat er 192 Mb RAM aanwezig is, en dat terwijl er een reepje van 256 Mb in de computer zit. [/quote:f4d63433eb] En je de PC opnieuw opstart, en het BIOS entert, zie je daar dan wel 256 GB werkgeheugen? En hoeveel werkgeheugen toont [url=http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html]CPU-Z[/url] bij tabblad memory? [quote:f4d63433eb="Buur"]Onder de 256 Mb is XP niet vooruit te branden![/quote:f4d63433eb] Had je al geprobeerd of je XP sneller kunt laten starten via applicatie [url=http://www.weethet.nl/dutch/hardware_bootvis.php]BootVis[/url]?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...