Ga naar inhoud

C-schijf te vol


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn C:-schijf is te vol (29 GB bezet, 4GB beschikbaar) om nog gedefragmenteerd te kunnen worden. Ik heb wat programma's verwijderd, maar dat zette niet voldoende zoden aan de dijk. Wel zag ik dat er veel updates zijn van Internet Explorer en Windows, die ik ook - op de laatste na dan - zou kunnen verwijderen, maar waarvoor stellig wordt gewaarschuwd het niet te doen. Ook zijn er een aantal updates voor Office, dat niet eens op mijn computer is geïnstalleerd... Verder zijn er op mijn 160Gb harde schijf nog twee partities waarop resp. 50 en 60 Gb vrije ruimte is. Wat is nu wijsheid? En hoe pas ik die verstandig toe? Graag advies voor deze ware digibête, Sander
Link naar reactie
Partitioneren. Bijv met Easus als je XP hebt, zie http://computertotaal.nl/article/21281/herpartitioneren-met-easeus.html. Als je W7 hebt, kun je met Schijfbeheer partitioneren en heb je geen extern prog nodig. Listig werk, voor je begint ALLES backuppen! En voor je begint, schijfopruiming doen, overbodige handel van C verwijderen Ik neem aan dat je mappen met Documenten, Foto's, Muziek, Video's al op D en E (enz) staan. Zo niet, meld dan even welk OS je hebt. Als je die mappen verhuist, krijg je genoeg ruimte op C
Link naar reactie
Kun je echt niet meer verplaatsen? Wij hebben nl. het beleid dat we de C-schijf/partitie letterlijk alleen maar voor programma's houden. [b:5d32fbde6a][u:5d32fbde6a]Alle[/u:5d32fbde6a][/b:5d32fbde6a] andere dingen zoals "Mjn documenten", foto's, filmpjes etc. staan op een andere schijf/partitie. Niet alleen dergelijke bestanden, maar ook programma's die niet onmiddellijk met het systeem hebben te maken kunnen overigens meestal heel goed elders staan.
Link naar reactie
[quote:325bcdc506="Tirm"]Partitioneren. Bijv met Easus als je XP hebt, zie http://computertotaal.nl/article/21281/herpartitioneren-met-easeus.html. Als je W7 hebt, kun je met Schijfbeheer partitioneren en heb je geen extern prog nodig. Listig werk, voor je begint ALLES backuppen! En voor je begint, schijfopruiming doen, overbodige handel van C verwijderen Ik neem aan dat je mappen met Documenten, Foto's, Muziek, Video's al op D en E (enz) staan. Zo niet, meld dan even welk OS je hebt. Als je die mappen verhuist, krijg je genoeg ruimte op C[/quote:325bcdc506][quote:325bcdc506][/quote:325bcdc506] Dank je! Ik gebruik XP en heb Mijn documenten en foto's e.d. allemaal op C: staan. Sorry voor deze kinderachtig lijkende vraag: hoe kan ik die mappen naar een andere partitie verhuizen? Misschien dat het dan zelfs niet meer nodig is om te partitioneren? [color=darkred:325bcdc506][/color:325bcdc506]
Link naar reactie
[quote:6af311204b="derkdejong"]fijn, daar kom je inderdaad wel weer even mee vooruit. maar als we toch bezig zijn met goede raad: alles staat nog steeds op dezelfde fysieke schijf..... als het gaat om zoveel data (maar ook al zou het minder zijn), schaf eens een extern schijfje aan en maak een backup...[/quote:6af311204b] Dankjewel. Maar ik heb al een externe schijf en laat het backup-werk met enige regelmaat aan True Image over. Dus heb ik zojuist de nieuwe situatie op die externe schijf laten zetten. Het is alleen dat ik me altijd tamelijk onzeker over dit soort zaken voel...heb ook nog nooit een crash gehad waarbij ik die backups nodig zou hebben. Moet het allemaal een keer meemaken, zoals met deze volle C:-schijf, voordat ik er een beetje achter kom hoe het werkt. En vooral dank zij de reacties die ik op dit forum kreeg.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...