Ga naar inhoud

Beste manier om aan een Vista-installatie-dvd te komen?


anoniem

Aanbevolen berichten

LS, Een vriendin van me heeft haar laptop zodanig weten toe te takelen dat niets echt meer werkt. Normaal gesproken stel ik dan een volledige herinstallatie voor om gewoon weer met een snel en goedwerkend systeem te beginnen, maar helaas is de recovery-image van haar harde schijf gewist. Wat is nu de beste (legale) manier om aan een installatie-dvd te komen? De key staat gewoon onderop het apparaat op een sticker, we hebben echt alleen maar de dvd zelf nodig. Hoe zouden jullie dit aanpakken? (Een nieuwe installatie-dvd kopen voor de volle prijs is niet echt een optie aangezien er al betaald is voor een licentie) Het is overigens een Compaq Presario V6613TU. Is er misschien een HP-winkel waar ze de harde schijf weer in originele staat kunnen brengen (voor weinig)? Alle suggesties en ideeën zijn van harte welkom! - Bas
Link naar reactie
[quote:df456c234f="The Dragon"]Niemand in je vriendenkring met een dvd? De Key heb je toch al.[/quote:df456c234f]Niemand die een echte installatie-dvd heeft. Tegenwoordig doen ze overal van die restore-dvd's bij die een image van je harde schijf terugplaatsen. [quote:df456c234f="tomvdlee"]Je hebt een DVD met een OEM versie nodig. Die kan je dan installeren en de legale key gebruiken. Kan je inderdaad ook van iemand lenen en is mischien ook wel ergens te downloaden (Torrents, Newsgroeps)[/quote:df456c234f]Lenen zou ideaal zijn maar zoals gezegd zou ik niet weten van wie. Torrents zijn een optie, maar ik heb geen Nederlandse Vista Home (Basic/Premium?) OEM gevonden. - Bas
Link naar reactie
[quote:c9edef4ea8="Passer"]Is het geen merk-computer (Dell, HP, ...) - dan heeft die toch een recoverpartie die je kan gebruiken om het systeem te herstellen naar de begintoestand?[/quote:c9edef4ea8]Jawel, maar zoals gezegd is de image die daarvoor nodig is van de harde schijf verwijderd, dus die optie heb ik niet langer. [quote:c9edef4ea8="Whitehawk"]Ik heb een nederlandse vista gevonden voor u .[/quote:c9edef4ea8]Bedankt! Ik ga er even naar kijken. Het is een beetje een grijs gebied, naar mijn idee. De belangrijkste vraag zal zijn of er een OEM-versie tussen zit die werkt met mijn key. - Bas
Link naar reactie
Jullie vergeten blijkbaar natuurlijk dat je ook alle drivers nodig hebt die bij dit ype laptop horen. Want na de installatie zal er volgens mij niet veel werken, en zal je alle drivers via internet moeten ophalen, wat, afhankelijk van de fabrikant van je laptop, een zeer zenuwslopende bezigheid kan zijn. De fabrikant van de laptop is je enige redding denk ik. Die zouden je als je kan bewijzen dat het een legale laptop is, je een installatie DVD moeten kunnen leveren waar alle drivers op staan die nodig zijn voor je laptop.
Link naar reactie
[quote:3ad5fdb47f="JimBFB"]Jullie vergeten blijkbaar natuurlijk dat je ook alle drivers nodig hebt die bij dit ype laptop horen.[/quote:3ad5fdb47f]De drivers staan gewoon op de Compaq/HP website, waar je na het ingeven van model, typenummer en besturingssysteem een overzicht krijgt van alle benodigde drivers. Geen enkel probleem dus, gewoon op USB-stick zetten en na een versie installatie van Vista gelijk installeren. Het is niet alsof dit de eerste keer is dat ik een computer opnieuw installeer, alleen dat ik een werkende installatie-dvd nodig heb. Toch bedankt voor het meedenken! - Bas
Link naar reactie
Niet alle laptopfabrikanten maken het de gebruiker zo eenvoudig. Bij mijn LENOVO bvb. (die wel een DVD voor mijn type laptop gratis levert op aanvraag) werkt het anders. In het begin was mijn type laptop nl. verkrijgbaar met XP standard. Dus zijn er drivers voor ontwikkeld. Nadien enkel met VISTA. Wil ik nu toch XP installeren kan ik niet nr. de website gaan en een "paketje" met drivers voor mijn laptop waar ik bvb XP wil op installeren, downloaden. Neen ik moet een voor een voor elk type hardware en dus alle hardware aanklikken en daar de driver voor XP afzonderlijk downloaden. Dus geen gemakkelijke taak. Er is zelfs geen hardware lijst.
Link naar reactie
[quote:9370e2c6f4="BasHamar"]Wat is nu de beste (legale) manier om aan een installatie-dvd te komen? De key staat gewoon onderop het apparaat op een sticker, we hebben echt alleen maar de dvd zelf nodig. Hoe zouden jullie dit aanpakken? [/quote:9370e2c6f4] In ieder geval niet door deze van een onbetrouwbare bron te downloaden. Voor een Compaq Presario V6613TU check je om mee te beginnen de site van HP [url=http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&dlc=en&cc=us&lang=en&docname=buh07342]Obtaining a Recovery Disc set in Europe, Middle East and Africa.[/url]
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
LS, Bij deze het eindverslag. Ik heb ervoor gekozen om niet Vista maar XP op de laptop te zetten. Aangezien de laptop was gemaakt voor Vista en dus niet voor XP moest ik zelf drivers vinden, dat is gelukt door álle DriverPacks te slipstreamen naar de installatie-dvd. De installatie duurt een flink stuk langer, maar drivers installeren wat daarna uiteraard niet meer nodig. Kortom, een aanrader voor mensen die wellicht in eenzelfde situatie verkeren als ik. De DP's zijn te downloaden van [url=http://driverpacks.net/]DriverPacks.net[/url]. Iedereen bedankt voor alle hulp en suggesties, maar het bleek niet mogelijk om op een betrouwbare en legale manier aan een Vista-installatie-dvd te komen. (Peter, bedankt voor jouw aanbod, uiteindelijk is contact opnemen met jou niet doorgegaan door drukte en andere afleidingen.) - Bas
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...