Ga naar inhoud

Window 7 vervangen door Windowx XP


Aanbevolen berichten

Mijn vrouw heeft een laptop met daarop een OEM versie van Windows 7. Nu wil zij dat ik Windows 7 er voor haar af haal en hiervoor Windows XP Professional SP3 op installeer. Met een diskette zou dit voor mij geen probleem zijn geweest want onder DOS is de schijf waarop een Windows is geïnstalleerd makkelijke te formatteren. Maar laptops hebben nu eenmaal geen diskettestation, dus het gaat een lastig karwij worden. Ik weet niet precies hoe ik dit moet aanpakken. Een partitie met windows 7 er op geïnstalleerd is zonder floppy niet te formatteren op de gebruikelijk manier. Daarbij komt er waarschijnlijk ook nog een ander probleem bij. Haar laptop heeft een Sata harddrive, en voor zover ik weet wordt dit niet door Windows XP herkend, tenzij er van tevoren drivers zijn geïnstalleerd. Maar daar heb ik dus niet veel aan als Windows XP er nog niet eens op staat. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Of weet iemand misschien een goede oplossing?
Link naar reactie
[quote:06cf0eb49b="CLOVIS12"]Mijn vrouw heeft een laptop met daarop een OEM versie van Windows 7. Nu wil zij dat ik Windows 7 er voor haar af haal en hiervoor Windows XP Professional SP3 op installeer. [/quote:06cf0eb49b] Om welk merk/type laptop gaat het? Staan er voor dat model op de website van de fabrikant er wel XP drivers? Zo ja check dan op de site van Softpedia deze hyperlink [url=http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml]Install Windows XP on SATA without a Floppy.[/url]
Link naar reactie
Check voordat je Windows 7 verwijdert welke hardware er exact in de laptop zit (chipset, SATA-controller, geluidskaart, netwerkkaart, beeldkaart, evt. bluetoothdevice, wifikaart etc.). Je kunt hiervoor een programma als >[url=http://www.lavalys.com/support/downloads]Everest[/url]< gebruiken. Bij de fabrikant van de hardware (dus niet van de laptop zelf maar van de onderdelen) zijn meestal drivers voor XP te vinden. Zorg dat je deze hebt gedownload en op een cd gebrand. Zet de drivers voor de SATA-controller op een USB-stick. Wanneer je dit allemaal voor elkaar hebt kun je m.b.v. een >[url=http://www.thefreecountry.com/utilities/partitioneditors.shtml]tool[/url]< de W7 partitie(s) verwijderen. Tijdens de installatie van XP krijg je dan de mogelijkheid om partities aan te maken. Gaandeweg de installatie kun je d.m.v. de F6-toets kiezen om de drivers voor je SATA-controller toe te voegen.
Link naar reactie
Check voordat je gaat beginnen ook even de licentie... Je mag namelijk alleen downgraden naar Windows XP Professional, als je een Windows 7 Professional licentie hebt bij die laptop. Als dit een andere editie van Windows 7 betreft, mag je niet downgraden naar XP, tenzij die XP licentie geen OEM is en niet op een andere computer wordt gebruikt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...