Ga naar inhoud

Windows XP start niet op


Aanbevolen berichten

Beste lezer, Sinds een aantal dagen krijg ik de volgende melding wanneer ik windows XP wil opstarten: "searching for boot record from floppy..not found searching for boot record from cdrom..not found boot failure insert BOOT diskette in A: press any key when ready" Vervolgens heb ik de installatie cd van windows xp in de computer geplaatst. Hierna kon ik de computer zonder problemen opstarten. Echter wanneer ik de cd weer verwijderde kreeg ik opnieuw dezelfde melding. Ik heb geprobeerd de installatie van windows xp te repareren door middel van de cd, zonder enig succes overigens. Ik heb toen besloten de computer te formatteren en xp te herinstalleren. Ik dacht hiermee het probleem te hebben opgelost. Dit was echter niet het geval en ik krijg wederom de bovenstaande melding. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen? Alvast bedankt. Vriendelijke groet, Arnoud.
Link naar reactie
Dat is inderdaad vreemd en hierover weet ik spijtig genoeg niets, 'k heb van zo'n gebeuren ook nog nooit gehoord/gelezen. 'k zou als eerste denken dat je schijf dus niet herkend wordt, maar als je er xp terug op kunnen installeren hebt, valt die mogelijkheid ook weg. Mogelijk zou een bios-reset/update soelaas kunnen brengen, maar daar heb ik geen kaas van gegeten, begin daar voorlopig (tot iemand er iets meer zinnigs over kan zeggen) maar niet mee. Iemand anders een idee?
Link naar reactie
is de bios wel goed afgesloten (save and exit, ofwel f10), of kan je überhaupt in de bios niks wijzigen? in dat laatste geval: stroom van de pc en haal de knoopcel op het moederbord een minuutje of wat eruit. dat zou de bios terug moeten zetten naar standaardwaarden. (je moet daarna wel (in elk geval) de datum weer instellen.
Link naar reactie
Ik neem aan dat het gaat om een desktop, niet om een laptop. Een BIOS reset is een idee en veilig uit te voeren. Zet je computer uit en wacht een paar minuten. Maak hem open Op je MOBO (MotherBoard) is te vinden de 3Volt batterij, knoopcel, met dicht daarbij een 3-pennig (1-2-3) voetje waarop een jumpertje welk twee pennetjes (1-2) verbindt. Trek dat jumpertje eruit (pennetjes NIET aanraken) en zet het ernaast op de PINNETJES (2-3). Wacht even en zet het dan weer terug. Je BIOS is gereset. Dat betekent dat je ook je klok weer moet instellen. Start je computer en kijk of je nu wel verder kunt. Een BIOS flash zou ik afraden, tenzij als laatste middel om je computer weer aan de gang te krijgen. Als de BIOS flash mis gaat ben je in de aap gelogeerd! Je computer wordt ontoegankelijk! Met een flash zijn er wel beveiligingen maar ik ben er huiverig van. perloc Edit: Ik bedednk me opeens dat het ook nog wel de knoopcel zelf zou kunnen liggen. Als de vcomputer > 3 jaar oud is zou ik die zonder meer vervangen door een nieuwe en anders haal die er eens uit en laat die eens doormeten. Eenvoudig eruit te wippen door op een kant te drukken. perloc
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...