Ga naar inhoud

Windows installeren zonder CD drive


Aanbevolen berichten

In de laptop die ik in repararie heb zat een defecte HD. Die is vernieuwd. Daar moet weer Windows op komen. Maar ook de CD drive is defect. (Er komt over een tijdje ook een nieuwe aan) Hoe kan ik windows installeren zonder CD drive? USB wordt niet vermeld in de BIOS. Wel kan ik activeren in de boot sequence lijst: - Cardbus NIC - APR NIC - Onboard NIC Ik weet dat NIC iets met de netwerkkaart heeft te maken. Maar wat betekenen die 3 items? Kan ik daar gebruik van maken om b.v. via netwerk Windows te installeren? En hoe moet dat dan? perloc
Link naar reactie
[quote:e2413bfbfa="perloc"]Hoe kan ik windows installeren zonder CD drive? USB wordt niet vermeld in de BIOS. [/quote:e2413bfbfa] Ben je er zeker van dat je laptop niet kan opstarten, vanaf een USB stick? Ofwel als die laptop opstart/aanzet met een bootable USB stick ingeplugd. En je drukt tijdens de POST op de (functie) toets om het BIOS boot menu te laten verschijnen, zit daar de USB stick niet tussen? Als het BIOS het opstarten vanaf een USB stick echt niet ondersteund, zou je eventueel kunnen kijken naar de mogelijkheden van applicatie Plop. Enig Engelstalige info daarover is onder andere te lezen in deze hyperlink [url=http://blog.brothersoft.com/2008/12/09/boot-computer-from-usb-or-cdrom-even-if-bios-not-supported-using-plop/]Boot Computer From USB or CDROM Even If BIOS Not Supported Using PLoP.[/url]
Link naar reactie
Ik heb het verhaal even doorgelezen, en begreep daaruit dat Windows op de C: partitie moet staan. Maar de HD is nieuw en moet (waarschijnlijk) zelfs worden geformat. In de computer zit inderdaad een diskette-drive (die werkt) maar daar kan ik nooit Windows mee op de HD zetten. Ik kan in de BIOS (staat in mijn bericht) en kan diverse NIC's activeren in de boot sequence. Ik had gehoopt via de netwerkkaart óf Windows te installeren, óf Windows op de nieuwe HD te kunnen dumpen en vanaf dáár op te starten. perloc
Link naar reactie
Er komt geen antwoord meer. Mag ik dus konkluderen dat zonder CD drive (en zonder een te activeren USB in de BIOS) geen Windows (XP) install mogelijk is? M.a.w. CD drive defect, computer nauwelijks nog bruikbaar, bij problemen met Windows in de gevaarlijk afvalbak?? De diskettedrive werkt wel. Dus windows op diskettes via ZIP en dan op de HD zetten en van daaraf starten. Hoeveel zou ik er nodig hebben? Is er een programmaatje welk via een diskette USB tot leven kan wekken? perloc
Link naar reactie
[quote:bc4528a89f="perloc"]Ik heb het verhaal even doorgelezen, en begreep daaruit dat Windows op de C: partitie moet staan. [/quote:bc4528a89f] Voor Plop Boot Manager is Windows niet vereist. Het kan bijvoorbeeld via een "floppy or boot up CD called PLoP Linux." Overigens is het wel mogelijk om Windows XP te installeren via het netwerk. De verschillende manieren om Windows XP te installeren, zijn te vinden in deze hyperlink [url=http://www.networkcert.net/xp/install.htm]Installation Methods for Windows XP Home Edition or Windows XP Professional.[/url]
Link naar reactie
Hoi Perloc Ik heb onderstaande nooit met XP gedaan maar deed het wel zo met 98SE Nieuwe schijf formateren en indelen in een andere pc. De cd van windows kopiëren naar een nieuw aangemaakte partitie,niet naar je nieuwe C schijf maar bijv de nieuwe D schijf De schijf in je laptop hangen en de pc opstarten van Flop,naar station d gaan en daar de setup starten. Bij 98SE gaat dit prima maar k weet niet of het ook met XP kan mvg Herman
Link naar reactie
hermanmicra: ik had al iets dergelijks bedacht maar niet bedacht dat ik de copie op een andere partitie moest zetten. Het probleem is echter dat het een 2.5" (laptop) HD is en die hang je niet zomaar in een desktop. (Zijn daar trouwens adapters/verloopkabels voor?) Dus daar moet een huisje met een USB kabeltje bij komen. Èxtra complicatie. Een nieuwe CD drive is heel erg moeilijk te vinden. Er zijn er meer dan genoeg op de markt maar een passende is een heel ander verhaal. Degene die ReplaceDirect aanbiedt (de enige die ik op Internet heb kunnen vinden voor de geselecteerde computer) past voor geen meter! Ze zijn op zoek naar een passende.... jolo: Ik zal het verhaal van de link doorspitten en kijken of ik eruit kom. Bedankt voor de antwoorden. MVG perloc
Link naar reactie
jolo: Hieraan: Boot Computer From USB or CDROM Even If BIOS Not Supported Using PLoP. heb ik niet zoveel. Plop vertelt me niet hoe ik een diskette moet aanmaken maar wat er moet gebeuren nadat de diskette is aangemaakt. Als ik een werkende diskette heb dan heb ik plop niet nodig! De site waarnaar hij verwijst werkt niet, de file die ik nodig heb staat er niet op. Dus einde flop, ehhh.... plop. Ik ben de hele dag bezig geweest om iets anders op Internet te vinden. Het verst ben ik gekomen met: http://www.netbootdisk.com/download.htm De aangemaakt diskette werkt tot aan het moment van "Initializing TCP/IP via DHCP...." Na een hele tijd komt ie met het bericht dat ie de verbinding niet kan maken. Om kort te gaan, verschillende dingen geprobeerd, maar geen succes: geen verbinding. Buiten dat heb ik geen enkle instructie kunnen vinden hoe je dit moet doen. Alleen al de vraag "in welke computer moet je de diskette opstarten?" ik neem aan in de computer waar Windows op moet worden geinstalleerd. Zal nog eens even verder kijken maar hoopvol ziet het er niet uit. Verreweg de meesten gaan over de aanmaak van een bootable CD. perloc
Link naar reactie
[quote:be1470e9c9="perloc"] Plop vertelt me niet hoe ik een diskette moet aanmaken maar wat er moet gebeuren nadat de diskette is aangemaakt. [/quote:be1470e9c9] Plop voor een diskette kun je downloaden vanaf de Plop website http://www.plop.at/en/bootmanager.html#noinstall daar staan ook instructies, om deze diskette aan te maken. [quote:be1470e9c9="perloc"] De aangemaakt diskette werkt tot aan het moment van "Initializing TCP/IP via DHCP...." Na een hele tijd komt ie met het bericht dat ie de verbinding niet kan maken. [/quote:be1470e9c9] Had je die dan nodig? Je laptop kan toch al vanaf onboard netwerk opstarten? Check eventueel dit youtube filmpje van 53 seconden [url=http://www.youtube.com/watch?v=RWmUHeTbuMI&feature=related]Boot to DOS with network support![/url]
Link naar reactie
Ik heb niets aan een plop die geen netwerk verbinding kan maken met een andere computer. In de features van de bootmanager van plop komt dat niet voor. Misschien begrijp je niet helemaal mijn probleem? Ik heb een computer met een kale HD (dus brandnew) en geen CD drive, maar wel een diskette drive. Die wil ik opstarten met een diskette, zodanig dat hij verbinding maakt met een werkende computer. Vandaaruit een WinXP installatie opstarten. De link die plop geeft om wél een netboot diskette aan te maken werkt niet: de file die nodig is staat niet op de link, daar gegeven. Wat betreft je tweede opmerking [quote:81706e81bf]Je laptop kan toch al vanaf onboard netwerk opstarten?[/quote:81706e81bf] hoe stel je je dat voor met een HD waar niets opstaat? Dat filmpje veronderstelt dat je een CD drive hebt. Die heb ik dus niet! Ik kan wel met een Windows diskette de CD drive installeren maar dat is leuk als je een CD drive hebt. Dus daar heb ik niets aan. Verder moet ik opmerken dat die HD onderweg is. Dus die heb ik op dit moment nog niet maar ik wil voorbereidend werk doen. perloc
Link naar reactie
[quote:b72e2dd5c2="perloc"] Ik heb niets aan een plop die geen netwerk verbinding kan maken met een andere computer. [/quote:b72e2dd5c2] De bedoeling van die Plop boot manager was toch, om je laptop vanaf een usb-stick op te starten met daarop je XP installatie bestanden. [quote:b72e2dd5c2="perloc"] Dat filmpje veronderstelt dat je een CD drive hebt. [/quote:b72e2dd5c2] Ik had anders begrepen dat het om een bootable DOS diskette met netwerk ondersteuning ging. Wat het opstarten vanaf onboard netwerk betreft, daar heb ikzelf geen ervaring mee. Maar je zou deze hyperlink kunnen checken http://www.thinkwiki.org/wiki/Installation_on_ThinkPads_without_CD-ROM_drive
Link naar reactie
[quote:7cf3676982]De bedoeling van die Plop boot manager was toch, om je laptop vanaf een usb-stick op te starten met daarop je XP installatie bestanden. [/quote:7cf3676982] Dat had ik er niet uit begrepen! Dus dat is toch nog een ingang misschien. De site: [quote:7cf3676982]http://www.thinkwiki.org/wiki/Installation_on_ThinkPads_without_CD-ROM_drive[/quote:7cf3676982] is het proberen waard. De bottleneck zou de PXE code kunnen zijn. Ik kan er niet uit opmaken dat die voor elke NIC hetzelfde werkt. Ik heb wel al tientallen sites uitgespit op een oplossing maar alleen een echte gevonden (die niet werkt dus) met Netboot65/64 Ik zal eens kijken hoever ik kom met de Thinkpad Dank voor de attentie!! perloc
Link naar reactie
Voor opstarten vanaf netwerk (PXE Boot) heb je een server nodig die de PC van het besturingssysteem voorziet. Als je de beschikking hebt over een server met Windows Server 2003 R2, of Windows Server 2008 (al dan niet R2), kun je daarop WDS installeren (Windows Deployment Services). Dit is de opvolger van het vroegere RIS (Remote Installation Services). De naam zegt het al: je kan vanaf die server een OS installeren op een of meerdere computers, via het netwerk. Voorwaarde is dus wel dat je een WDS server hebt, waar je de Windows XP installatiebestanden op zet en een computer die PXE Boot ondersteuning heeft.
Link naar reactie
Het zou toch moeten kunnen om een share te benaderen? http://www.netbootdisk.com/usage.htm [quote:89fe7d32b0]Operating System Installation, read installation files via a network share. Ideal for machines without local CD-ROM drives.[/quote:89fe7d32b0] of via: http://www.drivesnapshot.de/en/makebootdisk.htm http://www.tdonline.com/bootdisk.htm
Link naar reactie
Leo S. Een WDS server heb ik dus niet. Maar gewoon een desktop en laptop. Geen bedrijf, niets. andre@home: netbootdisk is een gepasseerd station. Herkent wel de NIC, komt aan "Initializing TCP/IP via DHCP" maar kan uiteindelijk de verbinding niet maken. Als dat nut heeft wil ik wel melden wat er daarna dan precies gebeurt. De andere twee zijn nieuw voor me en zal ik uitproberen. Kom er op terug. perloc
Link naar reactie
De volgende [url=http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=1&oq=microsoft+network+client+&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4ADFA_nlNL352NL352&q=microsoft+network+client+version+3.0+for+ms-dos]links[/url] geven een mogelijke oplossing. Ikzelf heb deze methode gebruikt met pc's en laptops om via netwerk images te maken en terugzetten. Je hebt dus de MS Network Client for DOS nodig, plus de drivers voor je NIC.
Link naar reactie
andre@home: ik heb de diskette aangemaakt. (referentie: tdonline) Bij opstarten moet ik -dit in tegenstelling tot bootdisk- verschillende dingen invoeren. Het laatste stuk is hetzelfde als met de bootdisk en ook het resultaat: na de melding "Initializing TCP/IP via DHCP" gebeurt er een hele tijd niets en komt dan terug dat hij de verbinding niet kan maken. Het lijkt of dit programma door dezelfde auteur (niet nagegaan) is gemaakt. Bootdisk is luxer want gaat helemaal automatisch. De andere, ref. drivesnapshot, die site is zo'n rommeltje, daar kom ik niet uit. Hij maakt gebruik van Bart's Boot disk, maar die heb ik niet kunnen vinden op Internet. Op de site van Bart zelf staat dat dat programma niet langer wordt ondersteund en is daar ook niet te vinden. Hans60: ik zal kijken of daar muziek in zit. Dank voor de tip. perloc
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...