Ga naar inhoud

te verwachten problemen met nieuwe XP installatie


Aanbevolen berichten

Bij de laatste XP-installatie (niet door mijzelf) o.a. wegens aantoonbare gebreken van de H.D.en andere problemen , is er een andere H.D. geplaatst. De oude is echter ook in de p.c. gebleven. Als ik de "oude" er uit haal wil de pc niet opstarten en in de oude H.D. hierin zitten ook nog Windows bestanddelen op 2 partities. In het verleden is er met een nieuwe Xp-install. stellig al vaker iets niet helemaal goed verlopen denk ik Mijn vraag is nu: wat voor risico loop ik als ik de oude H.D. alsnog geheel verwijder, en met de cd van de laatste installatie die nu in mijn bezit is een hernieuwde installatie gedaan wordt? Wàt er precies op de (gekopieerde) cd staat is voor mij niet duidelijk Vraag 2 hiermee samenhangend is: als een install zonder oude HD niet zou lukken, kan ik dan terug naar de oude situatie, of kan ik problemen verwachten? Het betreft een van oorsprong Medion PC van een jaar of 8 inmiddels. Daar zijn wel een "Recovery Cd (XP-home) en een Applicatie + Support-cd waarop wat drivers en tools staan meegeleverd. Ik hoop dat het verhaal duidelijk is.
Link naar reactie
Zorg dat je een goede Image hebt van je systeem, vóór je aan dit soort dingen begint!! Het beste is de Image op een Andere of Externe HD of, indien er niet zoveel opstaat, op een aantal dvd's en anders op een partitie van dezelfde HD. Dan kun je met een gerust hart de veranderingen doorvoeren want je kunt altijd nog terug naar de oude sitiatie. Je dient dan wel te beschikken over de CD met het bootable Image programma! perloc
Link naar reactie
Als je er een HD bijzet en dan XP opnieuw installeert dan staat het bootgedeelte zeer waarschijnlijk op de oude HD. Daarom start de pc niet op als je de oude weghaalt.... Maak idd een image en maak de nieuwe HD master in installeer XP opnieuw. Vrijwel zeker gaat dit zonder problemen. Vergeet dus niet de jumper om te zetten naar master.... PS: je hebt dus de oude installatie niet zelf gedaan... maar je schrijft dat die oude HD toen wel gebreken had... waarom dan aan de installateur niet de opdracht gegeven de nieuwe XP alleen op de nieuwe HD te zetten als boot schijf.. de oude HD kun je er dan nog altijd bij plaatsen (zolang ie het nog doet), maar dan ben je van dit gedonder af waar je nu tegen aan loopt...
Link naar reactie
@Perloc: ga op zoek naar een makkelijk image-programma. De uitleg van Schoone-pc is mij vaak wat ingewikkeld. @andre@home: de installatie is gedaan door een deskundige van het C!T-forum.(6000 hits) Ik weet niet precies meer op welk moment de oude (en licht beschadigde ) HD er weer aan gehangen is en hoe het toen met de jumpers ging.Die oude hd was bedoeld als opslag, en voor noodsituaties, maar ik wil daar helemaal van af. Helaas is helper door omstandigheden waarschijnlijk voor langere tijd niet beschikbaar.
Link naar reactie
[quote:23c1c3fac5="f.j.stols"]Mijn vraag is nu: wat voor risico loop ik als ik de oude H.D. alsnog geheel verwijder, en met de cd van de laatste installatie die nu in mijn bezit is een hernieuwde installatie gedaan wordt? Wàt er precies op de (gekopieerde) cd staat is voor mij niet duidelijk.[/quote:23c1c3fac5]Ik weet niet hoe oud je PC is, in het verleden leverde Medion er nog een echte installatie CD bij. Een recovery CD is vermoedelijk wat anders, maar die zou ook gewoon een nieuwe installatie moeten kunnen maken. Wanneer er wat fout gaat, dan zit je zonder Windows, anderzijds, dan zou ik op zoek gaan naar een Medion installatie CD. Wanneer je geen risico wilt nemen, dan zou je image van de Windows installatie moeten maken. Verder moet je onthouden hoe je de 2 harde schijven hebt aangesloten in de computer.
Link naar reactie
dat wordt dus goed zoeken (naar een installatie cd..), goed kijken (hoe de jumpers zitten). Ik maakte van het WindowsBackup (zit in XPpro) programma een bkf-bestand van bijna 8 GB, die staat op een externe H.D. Is dat voldoende?Als ik daar bij wijze van proef op klik komt de wizard weer tevoorschijn, met optie terugzetten. Ook heb ik nog een arc_ bestand ongeveer even groot.(ik denk van Acronis?) En dan heb ik gemaakt een cd waarmee je zou kunnen opstarten. Maar wat ik mij afvraag: als ik een geheel nieuwe en groter HD in de pc doe, en die herstel-cd start heb ik niet zo maar Windows er op.Of wel?Of kan ik daar de zo juist gemaakte Windows-backup op los laten? Wordt in een pril stadium een externe HD via USB herkend? De backup-bestanden zijn wat groot voor één dvd. [url=http://members.home.nl/wout.grotenhuis/WinXP.html]Hier[/url] staat een zeer uitvoerige beschrijving, ongveer 70 bladzijden pdf... Je ziet: erg deskundig ben ik zeker niet, maar om die 8 jaar oude pc voor veel geld te laten bekijken gaat mij ook wat ver. Hopelijk worden de eventuele reacties niet te ingewikkeld.
Link naar reactie
En voor het Image programma download je Macrium Reflect. (Freeware) Je kunt daar Images mee maken en een bootable CD, waarmee je een image kunt terug halen. Ik heb heel wat Image makers uitgetest, ook betaalde, zoals Acronis True Image, maar de bovenstaande bevalt tot nu toe het allebeste. perloc
Link naar reactie
@andr@home: jammer, dank je wel. @perloc: ben me aan het orienteren met Macrium (nooit van gehoord) .Vind het trouwens niet zó makkelijk, maar dat ligt aan mij.Zo las ik bv. dat de Linux-variant (opstart-cd) het beste is; de windows-opstart-cd geldt alleen voor de betaalde versie. Ook het verloop van de wizard moet ik maar afwachten.In elk geval had ik al een opstart-cd van Paragon gemaakt (je ziet: ik zit niet stil)
Link naar reactie
In het menu (nu net niet zichtbaar) kun je bij System kiezen om de explorer shell op te starten. Als je dat doet gedraagt ie zich bijna compleet als een normale XP. Dat moet nu dan eerst effe via de GO knop want dat menu dat je nu ziet is er eerst nog niet.... (de bovenste zin was alleen om je te laten zien wat er bij Go ook komt...) [img:dd30a63254]http://img291.imageshack.us/img291/7551/430107hawkpe40interfaceym0.jpg[/img:dd30a63254]
Link naar reactie
mijn laatste post is kennelijk niet goed door gekomen (daarin stond dat ik Hawk wat ingewikkeld vond)Inmiddels dus wel een backup gemaakt met Macrium. Voorts vroeg ik of je - als er een nieuwe schijf geplaatst is - en pc start met cd en vervolgens macrium uitvoert "er zomaar weer een windows etc" op komt? Je bureaublad en de printscreen maken het voor mij nog niet helemaal duidelijk als je schrijft:"In het menu (nu net niet zichtbaar) kun je bij System kiezen om de explorer shell op te starten. Als je dat doet gedraagt ie zich bijna compleet als een normale XP. vraagje: wat is explorer shell? vervolgens schrijf je: Dat moet nu dan eerst effe via de GO knop want dat menu dat je nu ziet is er eerst nog niet.... (de bovenste zin was alleen om je te laten zien wat er bij Go ook komt...) " Wat mij betreft: morgen verder; een nieuwe HD heb ik ook nog niet in huis.
Link naar reactie
[quote:24db5f29e5="f.j.stols"] Ga in elk geval kijken naar Hawk PE.[/quote:24db5f29e5]Brand hem gewoon maar eens en start hem op, dan zie je het vanzelf. Als je alleen maar opstart ervan kan er niks mis gaan. Gebruik de go knop om via de system de explorer shell op te starten en wederom je ziet het vanzelf, er kan niks mis gaan.... Wel effe instellen opstarten vanaf CD/DVD in het bios....
Link naar reactie
De nieuwe HD zal waarschijnlijk eerst moeten worden ge-format. Dat kun je het beste doen door hem er even erbij in de computer te zetten. Jumpers omzetten: op de IDE1 als Slave, op de IDE2 (als er niets anders opzit) als Master, anders ook als Slave. Let erop dat je de 40-pol. plug er goed inzet, kijk naar de rode zijkant draad, die moet naar de 4-pol voedings-plugzijde van de HD. Dan type in \start\run Format n: (n: is de drive letter van de nieuwe HD). Dat kan een tijd(je) duren. Daarna kun je de Mreflect image daarop terugzetten, de HD als master jumperen op IDE1 en als alles goed is gegaan zal die daarvan opstarten. (Ik ben ook van voor de 2de W-oorlog) perloc
Link naar reactie
Aha, nu komen we toch voor wat mij betreft duidelijk in de gevaren-zone. Gezien het wat gecompliceerde uitgangspunt (zie eerste post: pc start op van tweede hd.), mede gezien gebrek aan ervaring etc. ben ik bang dat het niet goed gaat, en ik de oude situatie niet meer kan terugdraaien. Met deze overigens heel waardevolle adviezen wacht ik tot er weer een echte deskundige in het zicht komt. Al met al heb ik nu geloof ik drie soorten backups, 2 opstart-cd's. Ik hoop van harte dat jullie nog even geduld hebben, en dat ik dan een goed resultaat kan melden.Fjs
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...