Ga naar inhoud

Nutteloze links in Win7.


Aanbevolen berichten

Windows 7 op een PC gezet. In de submappen van C:\gebruikers barst het van de links die gerelateerd zijn aan XP-mappen, maar die niet openen. Melding verschijnt dat "Toegang geweigerd" wordt, en dat heeft zo te zien niets met accountbeheer te maken. Kunnen die links gewoon verwijderd worden of worden er dan toch stiekum op de achtergrond een aantal zaken zodanig veranderd dat een en ander niet meer werkt?
Link naar reactie
XP gerelateerde mappen...?? Da's me niet duidelijk, maar....: Wat jij constateert is juist. Vista was al redelijk goed afgeschermd voor de gebruiker; bij 7 is dat nog een graadje erger. Mocht je nog niet met Vista gewerkt hebben (zoals ondergetekende), dan is dit inderdaad een "openbaring" voor je..... Maar er is hoop: Je denkt als beheerder met administrator account overal toegang toe te hebben? Nee, dus! Hoe komt dit? Omdat Microsoft naast naast een administrator account ook nog een (verborgen) overkoepelende account heeft bedacht, genaamd "TrustedInstaller". Schakel je "Accountbeheer" uit: Conf. scherm, Gebruikersaccounts, Instellingen voor Gebruikersaccountbeheer wijzigen. Klik op "Eigenschappen" van je "C" schijf. Kies tabblad "Beveiliging", Kies knop "Geavanceerd". Je krijgt nu het venster "Geavanceerde beveiligingsinstellingen voor C'. Kies tabblad "Eigenaar" (en kijk eens wie de "Huidige eigenaar" is.... :wink: ) Deze "TrustedInstaller" kan je nu een schop onder z'n kont geven door een ander (de groep "Administrators") tot "Huidige eigenaar" te maken. Windows zal wat mekkeren over een paar (10 / 15) bestanden, maar dat komt omdat die openstaan en dat-ie daar dus op dat moment niets mee aan kan vangen. Gewoon wegklikken; na een herstart is ook dat geregeld en is de "groep Administrators" (en dus in de meeste gangbare gevallen de beheerder) de volledige eigenaar van "alles op C"..... Overigens, ter info: Je Internetcache is ook wat anders ingedeeld t.o.v. XP:" - Cookies Locatie: C:\Users (Gebruikers)\naam gebruiker\AppData\Roaming\Microsoft\Windows - Temporary Internet Files Locatie: C:\Users (Gebruikers)\naam gebruiker\AppData\Local\Microsoft\Windows - History Locatie: Idem (Wel even de optie "Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen" uitvinken, anders zie je niets).
Link naar reactie
Met XP-achtige mappen bedoel ik het volgende; als je in de verkenner C opent zie je al meteen "documents and Settings"; typisch XP. Overigens nog steeds geen toegang, ook niet na uitvoering van je adviezen. Datzelfde geldt in "All Users" voor een groot aantal mappen, die niet toegankelijk zijn, maar ergens anders staan waar je er wel in kunt. Zoals "Menu Start". Ook totaal nutteloos zijn de volgende links overgebleven; Application data, bureaublad, desktop, documenten, documents, favorieten, favorites, sjablonen, start menu en templates. En zo staat er ook een stelletje in Default user, en in Eigenaar. (o.a. Local Settings, ook typisch XP). In ieder geval heb ik de schuif van accountbeheer op de onderste stand, en is de administrator nu eigenaar. Ik dus. Want beveiligingen zijn leuk voor PC's in ruimtes waar iedereen er met zijn al of niet gewijde poten aan kan zitten, maar als je net als ik "alleenheerser" bent wens je niet lastig gevallen te worden met dat alsmaar terugkerende irritante gezever. Als de betrokken zaken toch elders staan,waarom dan deze loze links? Kun je dus gewoon verwijderen? Ik houd namelijk niet van nutteloze troep op mijn PC's; beroepsdeformatie.
Link naar reactie
Inderdaad is het zo georganiseerd binnen Win7 dat er eerdere (map)structuren (zoals b.v. "Documents and Settings" aanwezig zijn. Vraag me niet waarom, maar ik zie meer hiervan, dus heb het vermoeden dat Microsoft zo hier-en-daar z'n nieuwe Windows versie (deels?) opgebouwd heeft op een bestaande structuur. Bij mappen zoals "Documents and Settings" heb ik eerlijk gezegd geen idee of ze gemist kunnen worden, maar als ik moet gokken, dan zeg ik "nee".....! Kijk maar eens naar de "Eigenschappen" van deze map; tabblad "Beveiliging". Zelfs de Administrators hebben maar beperkte rechten op deze map. Vreemd genoeg is er in een DOS box (cmd prompt) wel toegang tot deze map..... :? Uiteraard staat het je vrij om te gaan knutselen met deze rechten ("Bewerken" / "Geavanceerd"), maar ik heb geen idee of dit negatieve gevolgen zal hebben. Advies: zolang het niet in de weg zit "gewoon" laten voor wat het is. In de tussentijd zal ik eens proberen aan de weet te komen waarom de rechten op bepaalde mappen niet wijzigen bij het veranderen van de eigenaar van de C schijf. Als ik wat meer hierover kan vertellen, meld ik me wel weer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...