Ga naar inhoud

XP setup, F6 probleem.


Aanbevolen berichten

Moederbord ASUS M4A785TD-V EVO. Setup Win XP Home SP3 op WD 6401AALS SATA HDD. Moederbord heeft geen FDD, dus external USB FDD aangesloten met floppy waarop de drivers. Bekende F6-gedoe, maar dan ziet setup die FDD niet, terwijl je hem hoort draaien. Dat hoor je zelfs al tijdens BIOS startup. Dus wordt de harde schijf nooit gevonden; einde verhaal. Wat te doen?
Link naar reactie
[quote:48e628dee1="HvD"] Win XP Home SP3 (..) external USB FDD (..) ziet setup die FDD niet [/quote:48e628dee1] Hoe weet je dat de XP setup de external USB FDD niet ziet? Wellicht ziet ie 'm wel. Maar niet als station A:. De XP setup checkt namelijk alleen op station A:. Dus niet op andere station letters. Een andere mogelijkheid is, de SATA drivers slipstreamen met de originele XP installatie CD. Uitleg hierover staat onder andere in deze Engelstalige hyperlink http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml
Link naar reactie
F6 zoekt inderdaad altijd naar A:. Maar je hebt geen invloed op het lezen van de external FDD tijdens die fase van setup. Je moet op "E" drukken om naar die drivers te gaan, en dan maar hopen dat setup ze vindt. Is me in eerdere gevallen wél gelukt, maar vandaag ineens niet meer. Zie niet wat ik anders gedaan heb in dit geval. Slipstreamen is natuurlijk een optie, maar wel weer een hoop werk.
Link naar reactie
[quote:cc830dba34="HvD"] Slipstreamen is natuurlijk een optie, maar wel weer een hoop werk.[/quote:cc830dba34] Maar is toch goed om achter de hand te hebben, als de F6 optie blijft falen. [quote:cc830dba34="HvD"]Is me in eerdere gevallen wél gelukt, maar vandaag ineens niet meer. [/quote:cc830dba34] Zou het kunnen dat je iets gewijzigd hebt in het BIOS? Omdat je gebruik maakt van een de external USB FDD, zou de interne floppy in het BIOS op "Disabled" of "None" behoren te staan. Of je XP CD je external USB FDD als station A: ziet, zou je kunnen controleren via de Herstelconsole vanaf XP CD. Enig informatie daarover staat onder andere op de site van computer!totaal http://computertotaal.nl/article/1935/windows-xp-herstellen.html
Link naar reactie
Dat moederbord heeft geen interne floppy (en maar één IDE-connector). vandaar de external FDD. Die herstelconsole komt volgens mij alleen op in het keuzemenu van een herinstallatie. Bij een schone installatie loopt de boel al vast als de HDD niet gevonden wordt, en dat weer doordat de drivers niet geladen kunnen worden. Beetje vicieus cirkeltje.
Link naar reactie
[quote:46c3f448eb="HvD"] Dat moederbord heeft geen interne floppy (en maar één IDE-connector). vandaar de external FDD. [/quote:46c3f448eb] Ik heb voor alle zekerheid even de M4A785TD-V EVO manual PDF gecheckt. Daarin zie ik daarover staan [quote:46c3f448eb] The motherboard does not provide a floppy disk drive connector. You could use a USB floppy disk drive when installing Windows® XP operating system on a hard disk drive that includes a RAID/AHCI set. [/quote:46c3f448eb] en [quote:46c3f448eb] Due to Windows® XP limitation, Windows® XP may not recognize the USB floppy disk drive. [/quote:46c3f448eb] Check in het BIOS de USB opties. Staan deze nog wel in de default instellingen? Dus Legacy USB Support [Auto] en USB 2.0 Controller Mode [HiSpeed]. En heb je in het BIOS optie OnChip SATA Type [SATA] al geprobeerd? [quote:46c3f448eb="HvD"]Die herstelconsole komt volgens mij alleen op in het keuzemenu van een herinstallatie.[/quote:46c3f448eb] Ik had het daarom over de herstelconsole, als je PC opstart vanaf de XP installatie CD. Die mogelijkheid wordt uitgelegd bij Stap 02, in die computer!totaal hyperlink uit mijn vorig bericht.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reacties. Wat BIOS betreft; SATA modi keuze uit IDE,RAID en AHCI. Kies in principe AHCI. Raid ook geprobeerd. Wat USB betreft, alles optimaal, en de FDD wordt ook in BIOS herkend, en wel als A:. Hetgeen o.a. bleek toen ik het BIOS update vanaf die external floppy. XP setup zag geen bruikbare drivers, en ik denk dat dat inderdaad lag aan het feit dat ik alleen de drivers zelf had overgezet. Ik herinner me van eerdere pogingen een tijdje geleden, die wél lukten, dat daar de file textsetup.oem bij hoorde. Ben overigens voor dít geval niet meer geïnteresseerd. Had al besloten ipv XP een Win7 Upgrade te installeren, die ik voor een andere PC had klaarliggen. Ging ook niet zonder problemen; zie verder mijn bericht "Win7 setup loopt vast; 0x80300001".
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...