Ga naar inhoud

Computer formatteren


Aanbevolen berichten

Hallo, Omdat ik mijn computer misschien wil verkopen wil ik graag mijn computer formateren zodat andere nooit bij mijn gegevens kunnen komen. Alles mag weg, behalve natuurlijk wat nodig is, zoals besturingssyteem. Ik heb alleen een probleem. Ik heb een compaq presario sr5255nl en tijdens de installatie heb ik geen recovery disc gekregen. Nu kan ik deze natuurlijk bestellen via de hp site maar dit gaat geld kosten. Ook heb ik nooit een set herstelschijven gemaakt. Is het mogelijk om nu nog, na 2 jaar, een set herstelschijven te maken en die dan te installeren? En worden mijn gegevens dan ook gewist? Of is er nog een andere manier? Met vriendelijke groet, Jordy
Link naar reactie
Waarschijnlijk is de laptop voorzien van een Recoverypartitie en recoverytool. Meestal moet je dan bij het opstarten op een bepaalde toets drukken om in een speciaal menu te komen. Van daaruit kun je de laptop dan weer terugbrengen in de staat waarin hij ooit is afgeleverd. Staat vast iets over in de manual.
Link naar reactie
Ja, Maar wel eerst checken óf die recovery partitie er is. Maar bij mijn weten kun je gewoon via programma's eens kijken of je nog onderdelen van Compaq staan met daarin de mogelijkheid die recoveryschijven te maken. 3e optie gewoon een XP of ander OS CD/DVD erin, booten en schijf formateren en OS instaleren. Dan drivers die je mist instaleren
Link naar reactie
[quote:55081d34b8="Jordy!"]Bedankt, die mogelijkheid heb ik op mijn pc. alleen twee vragen: 1. Wat is het verschil tussen een herinstallatiecd en de recovery manager van hp? 2. Ik hebooit gehoord dat je als je 7 keer de computer herinstalleert pas de bestanden weg zijn. Klopt dat?[/quote:55081d34b8] 1: Een installatiecd/dvd bevat een volledig versie van de installatiebestanden voor het OS wat je wilt installeren. Je bent vrij in de keuze van onderdelen die wel of niet geïnstalleerd worden. Voor sommige hardware dien je zelf de drivers te installeren. Een recoverycd/dvd bevat een momentopname (image) van de harde schijf op een bepaald moment. Men installeert het OS, inclusief de benodigde drivers en andere (al dan niet gewenste) onderdelen/software. Daarna maakt men het image. Wanneer je nu dit image terugzet komt de computer (softwarematig) in de toestand waarin hij was toen het image gemaakt werd. Deze methode is vooral voor computerproducenten lonend: men maakt een image van de schijf van één compleet geconfigureerde pc/laptop om dit vervolgens op elke nieuwe pc/laptop te kopiëren. Voorwaarde daarbij is wel dat de configuratie van de nieuwe pc/laptop qua hardware identiek is aan het 'voorbeeldexemplaar'. 2: Nee hoor, voor absolute zekerheid dien je een speciaal programma te gebruiken wat de gewiste bestanden en de vrije ruimte op je schijf een aantal malen volgens een bepaald patroon overschrijft. Met alleen een aantal malen opnieuw installeren ben je er niet. De kans dat er nog iets is terug te halen wordt wel steeds kleiner maar is nog geen nul.
Link naar reactie
Een keer wipen is echt voldoende. Wil je dan nog wat terughalen heb je een laboratorium en duizende euro's nodig. Je kunt er ook voor kiezen de schijf eruit te halen en of te vervangen door een ander of de pc zonder schijf te kopen. Schijven kosten weinig, zijn vele malen groter dan wat je erin hebt zitten enzijn veel sneller (al blijft dat effect in oude pc beperkt). Maar door je schijf niet te verkopen weet je zeker dat je geen data lekt. groetjes Ed
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...