Ga naar inhoud

Verkenner ziet externe schijven niet meer...


anoniem

Aanbevolen berichten

Heb onderstaand probleem al eens eerder beschreven, maar niet zo uitvoerig en duidelijk. Misschien daarom nooit bruikbare reakties gehad? Daarom nogmaals: wie heeft een goede tip? Hoewel dit probleem kennelijk vaker is beschreven gaat het daarbij altijd om een nieuwe HDD. In mijn geval is echter sinds kort een externe schijf niet langer te zien met de verkenner, terwijl dat voor kort wel zo was (er is niets van belang geïnstalleerd of gewijzigd sindsdien). Het vreemde is dat bijv. 'Computerbeheer - Schijfbeheer' alle vier partities (P,Q,R en S) wèl keurig en volledig laat zien. Ook 'HW Veilig verwijderen' kent ze en werkt er normaal mee. De disk hangt aan een USB poort. Verwisselen daarvan heeft geen effect. Evenmin het opnieuw laten installeren van de USB drivers. Hoe krijg ik gedaan dat de verkenner 'm weer ziet? NB Het blijkt mogelijk om de verkenner de 4 partities te laten zien, maar alleen direct nadat ik in schijfbeheer er andere driveletters aan toegekend heb. Maar na hernieuwd aansluiten is de schijf dan weer 'onzichtbaar' in de Verkenner; ook m'n USB sticks zijn dan vaak niet meer te zien (totdat ik die weer een nieuwe (of z'n oorspronkelijke) drive letter toegekend heb). Aan twee vaste schijven zijn 7 partities toegekend (C t/m I), CD-ROM speler en brander zijn J en K. De 4 Card readers gebruiken L, M, N en O. OS: Windows XP Home met SP3. AV software: Kapersky Internet Suite 2010 (uitschakelen daarvan heeft geen effect). Graag jullie suggesties! PS Systeemherstel was geen optie, want dat werkt al jaren niet meer bij mij... PS2 De externe schijf is volledig normaal te zien en te benaderen als hij wordt aangesloten op een andere PC!
Link naar reactie
[quote:994cf4a109="bavel"]Is de externe schijf bijgeval aangesloten op een front USB poort? Dan is het mogelijk dat de schijf niet voldoende stroom krijgt om te functioneren: de front-USB poorten krijgen samen evenveel stroom als een enkele USB poort aan de achterkant van de pc.[/quote:994cf4a109] Nee, de schijf wordt aangesloten op een USB poort aan achterkant v/d PC.
Link naar reactie
Min of meer toevallig ontdekte ik vandaag de oorzaak van bovengenoemd probleem. Dat bleek namelijk te worden veroorzaakt door een instelling van het Windows-optimalisatie programma: 'TuneUP Utilities 2010'. Hoewel de omschrijving niet helemaal klopt (het programma heeft het over 't al dan niet tonen van stations in 'Deze Computer', terwijl het alleen bij de Verkenner effect heeft), is er namelijk een plek waar je dit kunt regelen. Dus, mocht iemand ooit tegen hetzelfde probleem aanlopen, doe dan het volgende om alle aangesloten externe schijven etc. in de Verkenner zichtbaar te maken: Klik in het hoofdscherm van TU op 'Windows aanpassen' - 'Alle funkties' en selecteer 'Windows-instellingen wijzigen'. Klik in de linker kolom ('Weergave') op 'Map opties'. Kies daarvan 'Geavanceerd' - 'Deze Computer' - 'Instellingen'. Plaats daar vinkjes voor alle evt. tegelijk in gebruik zijnde drive letters, en klik op Toepassen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...