Ga naar inhoud

Systray picto's soms afwezig (XP en 7)


anoniem

Aanbevolen berichten

Niet spectaculair, maar wel irritant: Een enkele keer wil het wel eens gebeuren dat een systray ico'tje bij een Windows sessie "met de muziek mee" is. De twee voorbeelden welke ik heb: 1) Een batterij ico op een XP laptop 2) Een netwerk ico op een 7 systeem Voor beide gevallen geldt dat het "soms wel eens voorkomt". Bij geval "1" betreft het de batterij status, bij geval "2" valt me op dat in zo'n geval die netwerk ico in conf. scherm op "uitgeschakeld" staat en "greyed out" is, dus ook niet te wijzigen is. :? (N.b.: de LAN verbinding is normaal aanwezig!). Een herstart lost 't dan wel weer op in beide gevallen, maar is er een oorzaak aan te geven voor dergelijk gedrag en is dit anders op te lossen dan een herstart?
Link naar reactie
Het niet verschijnen van icoontjes in je systray is een eeuwenoud probleem dat Microsft nooit onder de knie gekregen heeft in XP. Onder Vista is het wel iets beter maar ook niet 100%. Een herstart helpt soms, maar ook weer niet altijd. Het probleem zit hem volgens mij en anderen in het feit, dat hierboven aangehaald is, in het flessenhalssyndroom. Als je je PC opstart willen een massa services en programma's opstarten. Het word even een drukte van jewelste en ja dan is er soms net niet genoeg geheugen of CPU over om een icoontje in de systray aan te maken. Sommige programma's geven dan soms aan "kan geen icoon in de taakbalk aanmaken". Het beste wat je kan doen om dit probleem zoveel mogelijk te vermijden is een programma zoals Startup Delayer te gebruiken (freeware) http://www.r2.com.au/software.php?page=2&show=startdelay Daarmee zorg je er dan voor dat elk programma na het andere opgestart word. Je gaat dan wel veel geduld moeten hebben bij het opstarten. Wat ik je ook aanraad is als je met een login werkt nog een minuut of drie-vier te wachten vooraleer in te loggen. Voordat je inlogt word er nl. ook al een en ander geladen behalve je programma's zoals AV, firewall enz ...
Link naar reactie
In mijn XP was het een echte ramp. In mijn Vista is het reeds veel beter en met dat progje dat je startupitems een na een laat opstarten is het voor 99% verdwenen. Onder 7 heb ik geen idee. Het heel vervelende neveneffect van niet verschijnende iccontjes in je sysytray is dat je niet weet of een of ander programma wel opgestart is, en verder dat je het programma indien het dan al opgestart is, niet kunt bedienen. Het enigste dat overblijft in dat geval is onder taakbeheer te kijken en het programma afsluiten in de hoop dat het icoontje na het manueel heropstarten ditmaal wel verschijnt. AV en firewall moet je nu eenmaal soms kunnen bedienen vanaf de systray.
Link naar reactie
Bij mij, XP Pro, gebeurt dit alleen als ik een melding krijg dat de Explorer moet worden afgesloten door een fout. De explorer start dan direct weer op, maar dan missen een aantal icoontjes, zoals bv de netwerkindicator een het Kaspersky icoon, die progs werken wel maar geen indicators. Na een herstart is dan alles weer in orde.
Link naar reactie
Ik denk dat de poster van de laatste link naar dat andere forum mogelijk snel een slotje heeft gevraagd na het vinden van dat progje. Hij had blijkbaar trouwens enkel een probleem met het herverschijnen van zijn systray icons na een explorer crash. In feite vermoed ik dat zijn icoontjes in de systray vlak voor zijn explorer crash reeds geladen waren. Dat die icoontjes na een explorer crash (dus praktisch enkel dan) niet geladen worden is de normaalste zaak van de wereld, nu ook in mijn Vista met dagelijks een 3-tal explorer crashes sedert aanvang een kleine 2 jaar geleden. Dat heeft volgens mij dan een andere oorzaak dan de systray icoontjes die bij het opstarten niet worden geladen. Dat progje kan volgens mij vanalles doen met systray icoontjes die "geladen" (dus zichtbaar zijn) zijn. Zoals verplaatsen e.d., wat je normaal niet kan tenzij je een progje afsluit en terug weer opstart want dan verschijnt het helemaal terug links in de rij. Je zou dus als het ware als je heel veel tijd hebt, je icoontjes ook wel kunnen schikken op die manier. Het is niet gratis dus voor de enkele keer in mijn huidige Vista dat er een icoontje bij het opstarten niet geladen word .... Ik herinner me uit mijn XP periode trouwens dat ik heel wat opgezocht heb om van dat probleem verlost te zijn. Niets hielp. Bedankt in elk geval, en de link naar het progje zit reeds bij mijn bookmarks, misschien kan een XP gebruiker er mee geholpen zijn.
Link naar reactie
[quote:99316e1928="JimBFB"]Dat progje kan volgens mij vanalles doen met systray icoontjes die "geladen" (dus zichtbaar zijn) zijn. Zoals verplaatsen e.d., wat je normaal niet kan tenzij je een progje afsluit en terug weer opstart want dan verschijnt het helemaal terug links in de rij. Je zou dus als het ware als je heel veel tijd hebt, je icoontjes ook wel kunnen schikken op die manier. Het is niet gratis dus voor de enkele keer in mijn huidige Vista dat er een icoontje bij het opstarten niet geladen word .... [/quote:99316e1928] Ik zal me vanavond even op die links storten, maar inderdaad: een crash-effect is wat anders dan opstart-rariteiten... :wink: Wat betreft de volgorde van die icons: die wordt uiteraard bepaald door de laadvolgorde bij starten. Echter: wat ik in XP nooit heb geprobeerd, heb ik wel in 7 gedaan: slepen met die iconen. Dat werkt..... Ook in een volgende sessie blijft-ie die volgorde aanhouden! Ergens heb ik ook gelezen dat, als je een ico'tje kwijt wil uit de systray, je 'm naar het bureaublad kan slepen. Ik heb het niet uitgeprobeerd, want......: krijg je 'm dan ook weer terug? Of deze truc in XP ook werkt, weet ik evenmin. Maar zowel in 7 als in XP lijkt me het een "illegale" handeling.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...