Ga naar inhoud

Systeemherstel in Windows 7


anoniem

Aanbevolen berichten

Meer ter informatie; maar als iemand zinvolle informatie heeft, dan hoor ik het graag: A) Nogal vreemd gedrag van System Restore na het terugplaatsen van een (Ghost) Image. Er blijkt nog maar 1 herstelpunt (de laatste) beschikbaar. De rest is foetsie..... :? Ik was er zeker van dat er, nadat die image is gemaakt, nog diverse herstelpunten beschikbaar waren! Dus.....: diezelfde image nogmaals terug gezet. Gevolg.....: geen enkel herstelpunt meer aanwezig en een schuif voor "schijfruimte voor systeemherstel" op [u:3cfaeed923]nul[/u:3cfaeed923] (0%)....!!! B) Na de schuif op 5% gezet te hebben (ca. 8 Gb) een herstelpunt gemaakt en deze "getest". Resulaat: geen herstel mogelijk (kan niet worden voltooid)! Reden: Windows kan er niets mee omdat "er geen toegang tot een bestand (welk????) kan worden verkregen". Een virusscanner zou een mogelijke oorzaak zijn. Dus: virusscanner uitgeschakeld en nogmaals geprobeerd. Helaas, pindakaas: weer niets...... :( Kortom: geen idee waar dit gezocht zou moeten worden. Met "geen toegang tot een bestand" kan je alle kanten op. Het (Windows 7) onderdeel "Probleemoplossing" geeft "niet thuis" waar het om SR problemen gaat..... Ik zit erover te denken om SR maar volledig uit te schakelen en te vertrouwen op mijn Ghost Images..... :? Wie zie ook alweer dat iedere nieuwe Windows versie beter is dan de voorgaande......????? :roll: Het is nog steeds hetzelfde verhaal als 10 jaar geleden: als mijn auto net zo betrouwbaar zou zijn als Windows, dan verkocht ik 'm.....! :evil:
Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Als ik jou bericht zo lees dan heb je een goede image te staan en dan lijkt mij dat je geen systeemherstel meer nodig hebt wat toch na elke update weer een berg schijfruimte in beslag neemt. Systeemherstel is er goed voor om kleine foutjes te herstellen. Een image is vaak het beste om alles weer draaiend te krijgen. Draai om de zoveel tijd weer eens een image als er wat veranderd is en laat de vorige of eerste staan. Met een goede image kun je systeemherstel missen, echt! Zorg wel dat het image op een andere partitie of schijf staat opgeslagen en maak een opstartschijf aan!
Link naar reactie
Volgens mij had ik het zelfde al met True-Image en Vista. Ik ben nu net een Windows 7 aan het optuigen en zat net iets over de Back-ups in de help te lezen. Warrig!! Ben absoluut van plan om mijn wekelijkse back-up op externe schijf niet met Windows te doen. Ik maak een aparte image van de C partitie. en van de Rest van de PC een totaa-limage. Eens per 4 weken een totaal nieuwe en er tussen door "aanvullende"
Link naar reactie
Tja, de "verbeteringen" in Windows 7 ontgaan mij nog een beetje.... :? Als er "problemen" zijn, zijn de omschrijvingen hiervan nog net zo duister als voorheen in andere Windows versies, de oplossingen nog net zover weg, en moet je echt op programmeursniveau functioneren om te doorgronden wat er nou eigenlijk aan de hand is.... :evil: Zo ook het door mij gemelde probleem met een herstelbewerking in system restore. Totaal onduidelijk wat er loos is, laat staan dat je het op zou kunnen lossen. Ik waag, als ik een keertje tijd heb, nog een poging (lees: test) om SR te draaien vanaf de opdrachtprompt (Veilige Modus). Als-ie daar ook moeilijk gaat doen over "de toegang tot een bestand" is het "einde verhaal voor SR" en schakel ik 'm definitief uit. Ben benieuwd, want in Safe Mode zou-ie eigenlijk niet moeten protesteren. :roll: Een alternatief is er sowieso altijd: Tenzij er drastische wijzigingen zijn geweest, draai ik ca. 1x per maand een image van "C". De inhoud van de Data partitie (documenten, mail, etc.) "kopiëer" ik (zo ongeveer 3x per maand) in z'n geheel op een externe schijf. Ben overigens benieuwd of het met de Windows back-up zo te regelen is dat-ie volledige, incrementele, etc. back-ups kan maken....
Link naar reactie
Er staat me iets bij dat ik gelezen heb dat bij een W7 installatie een tweede, kleine, partitie wordt aangemaakt. Google (trefwoorden windows 7 two partitions) geeft wat resultaten http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=127911 Hier staat "It's for recovery tools from boot cd, sections "Repair my computer" a.k.a Startup repair , System restore, complete pc restore." En hier http://www.mydigitallife.info/2009/01/09/how-to-avoid-200mb-hidden-system-partition-from-been-created-during-windows-7-installation/ Ik krijg de indruk dat het probleem hiermee te maken heeft. Edit: Mijn W7 installatie heeft niet zo'n tweede partitie. De restore informatie is opgeslagen in C/Windows/Logs/system restore.
Link naar reactie
[quote:acfc43197b="a.tip"]Ik krijg de indruk dat het probleem hiermee te maken heeft. Edit: Mijn W7 installatie heeft niet zo'n tweede partitie. De restore informatie is opgeslagen in C/Windows/Logs/system restore.[/quote:acfc43197b] Denk van niet...: mijn W7 install. heeft dit evenmin en is ook opgeslagen op de aangegeven locatie.... :? :wink:
Link naar reactie
Dan is de vraag of de restore informatie wel op de Ghost image staat. Heb je Ghostexplorer (onderdeel van Ghost) geïnstalleerd? Dan kun je in de image kijken of de restore informatie wel in de image staat. Ik zou niet weten waarom niet. Als die er staat kun je hem trouwens terugzetten. Verder, hoe weet je dat die andere partitie er niet is? Hij is nl. "hidden" maar zou in diskmanagement te zien moeten zijn. Of anders door van de Gparted CD op te starten.
Link naar reactie
Er is inderdaad een "Door systeem gereserveerd" partitie. En daar zou 'm de kneep zitten.....? Geloof ik niet..... Denk je het goed te doen door van "C" een image te maken.... :roll: Edit: Ik heb een "op maat" PC. En heb dus een OEM CD van Win7. Dan heb je die "recovery partitie" toch niet nodig....? Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat SR iets met die partitie te maken zou hebben: voordat ik een Ghost van C had teruggeplaatst, zat SR ook al te zeuren over een "bestand waar-ie geen toegang toe had".... Edit2: Voor zover mij duidelijk wordt, wordt die partitie (voornamelijk / uitsluitend?)) gebruikt voor recoverydoeleinden. Met name dus voor "van de plank" systemen waar een recovery CD'tje bijgeleverd zou worden. Niet duidelijk wat dat ding bij mij doet, in ieder geval niet voor system restore. De eerdere SR bestanden zijn inderdaad niet meer aanwezig. Oorzaak is (vermoedelijk) omdat de schijfruimte voor SR om een of andere zeer duistere reden "geknepen" bleek te zijn na terugzetten van de image. Windows blijft onvoorspelbaar.... :cry:
Link naar reactie
1) Hoe groot is die partitie? Volgens informatie van het web is de extra aangemaakte partitie bij installatie van W7 zo'n 200 MB. Een restore partitie vanwaar je de fabrieksversie kunt terugzetten is een aantal GB groot. De twee zijn dus verschillend. 2) Dat van die schijfruimte gaat pas spelen als je heel veel wilt bewaren. Hoeveel ruimte heb je nog op je C-partitie? 3) Je zegt: Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat SR iets met die partitie te maken zou hebben: voordat ik een Ghost van C had teruggeplaatst, zat SR ook al te zeuren over een "bestand waar-ie geen toegang toe had".... Dat probleem moet dus ook verholpen worden. Al eens in de Windows help gekeken? 4) En heb je Ghost explorer?
Link naar reactie
1) 100 Mb / 38,1 Mb in gebruik. 2) 146 Gb / 16,7 Gb in gebruik (C). Bij het terugzetten bleek de schijfruimte voor SR "geknepen". Toen ik dezelfde image nogmaals terugzette, was-ie zelfs nul (0)! 3) Kom er niet achter wat-ie bedoelt, maar zoals ik al meldde waag ik binnenkort even een poging (= test) vanaf de prompt (Safe mode). Als dat ook niet lukt draai ik SR z'n nek om. Inderdaad geloof ik niet dat SR iets op die partitie huisvest. Dat zou nml. betekenen dat de computeraar iets de mist in helpt als-ie z'n C partitie terugzet. En daar geloof ik dus niet in. Die partititie is een recovery partitie. Lees ook even [url=http://www.schoonepc.nl/windows7/windows7_setup.html]hier[/url] (bij "het recovery systeem"). 4) Neen, maar de bestanden (datums / tijdstippen) (C:\Windows\Logs\SystemRestore) komen overeen met het door mij gemaakte herstelpunt. De rest is foetsie.....
Link naar reactie
Mijns inziens zit het zo dat als je een recovery doet door met de W7 DVD op te starten en dan vraagt een systeem te herstellen er eerst in die recovery partitie wordt gekeken en de daar opgeslagen informatie wordt gebruikt. Dat is wel logisch als er wat mis is met de Windows partitie zijn er toch gegevens beschikbaar (register instellingen). Er staat dus blijkbaar wel degelijk iets (de 38.1 MB). Het blijft vreemd dat je eerdere herstelpunten weg zijn na het terugzetten van je image. Ik denk dat ze wel degelijk op de image staan maar dat bij het opstarten er wat gebeurt waardoor ze weg zijn.
Link naar reactie
[quote:b1ecca48bb="a.tip"]Er staat dus blijkbaar wel degelijk iets (de 38.1 MB). Het blijft vreemd dat je eerdere herstelpunten weg zijn na het terugzetten van je image. Ik denk dat ze wel degelijk op de image staan maar dat bij het opstarten er wat gebeurt waardoor ze weg zijn.[/quote:b1ecca48bb] Tuurlijk staat er iets! Maar m.i. geen zaken die verband houden met SR. Kan me daar niets bij voorstellen, want dan zou er beslist al ruimschoots bekend zijn dat niet alleen "C" veilig gesteld moet worden, maar gelijktijdig ook die systeempartitie. En daarover is niets bekend. In vroegere Win versies stond de hele handel welke nodig was voor een recovery, in een map op "C". En daar zat alles in om Windows weer op de rails te krijgen na een crash o.i.d. Maar daar heb je niet direct SR voor nodig..... (Wat niet wegneemt dat er wellicht geregeld een registerkopietje naar die systeempartitie wordt weggeschreven). En wat betreft het laatste; da's ook mijn idee! Die SR info staat wel op de image, maar Windows vind dat-ie die schijfruimte voor SR moet knijpen en "dus" verdwijnt er het een en ander.
Link naar reactie
[quote:b68bc1ddb5="lion"]Wie zie ook alweer dat iedere nieuwe Windows versie beter is dan de voorgaande[/quote:b68bc1ddb5] Windows 7 vind ik in ieder geval beter dan Vista en XP. Ik vind onder andere de installatie procedure van Windows 7 beter. Alleen om te voorkomen dat er een extra systeem partitie aangemaakt wordt, vind ik het beter om de harddisk van te voren te partitioneren. Bijvoorbeeld met een Live CD van [url=http://partedmagic.com/]Parted Magic.[/url] [quote:b68bc1ddb5="lion"]Die SR info staat wel op de image, maar Windows vind dat-ie die schijfruimte voor SR moet knijpen en "dus" verdwijnt er het een en ander. [/quote:b68bc1ddb5] De bedoeling is dan alleen systeemherstel te gebruiken, als er problemen ontstaan na het installeren van software en/of drivers. Om die reden heeft het ook geen zin, om herstelpunten te bewaren van maanden geleden.
Link naar reactie
Lion, hierbij nog twee URL's waar de extra partitie besproken wordt. Verder heb ik eens in mijn ghost image van W7 gekeken. Daar staan meerdere herstelpunten inderdaad in de betreffende folder. Edit: hier de URL's. http://www.pronetworks.org/forums/windows-7-built-in-recovery-partition-and-options-t104922.html http://www.pronetworks.org/forums/windows-7-creates-a-small-system-partition-t104873.html Jolo, nou jij bent een vroege vogel. Ik vind W7 de eerste acceptabele Windows na W2K. Helaas weer veel toeters en bellen. Zoveel mogelijk aangepast maar in de explorer nog steeds figuurtjes die nergens voor nodig zijn. Een belangrijk pluspunt vind ik het betere geheugengebruik tov. Vista. Ik heb een laptop met oorspronkelijk Vista er op en 2GB werkgeheugen. Dat ging moeizaam met veel geswap. Nu W7 er op staat gaat het een stuk beter. Iedereen zal wel zijn/haar eigen methode hebben voor het maken van backups. Wat bij mij het snelst verandert zijn de e-mail (ik gebruik Thunderbird) en de Firefox bookmarks. Die sla ik wekelijks op waarvoor ik Mozbackup gebruik. Dat bevalt wel. Wat verder regelmatig verandert is het register. Daar kan ik wel een backup van maken maar terugzetten is een ander verhaal. Hiervoor kan een restore point wel handig zijn. Inderdaad is één wel genoeg.
Link naar reactie
[quote:e8d9cc5ef1="jolo"]Windows 7 vind ik in ieder geval beter dan Vista en XP. Ik vind onder andere de installatie procedure van Windows 7 beter. Alleen om te voorkomen dat er een extra systeem partitie aangemaakt wordt, vind ik het beter om de harddisk van te voren te partitioneren. Bijvoorbeeld met een Live CD van [url=http://partedmagic.com/]Parted Magic.[/url] De bedoeling is dan alleen systeemherstel te gebruiken, als er problemen ontstaan na het installeren van software en/of drivers. Om die reden heeft het ook geen zin, om herstelpunten te bewaren van maanden geleden.[/quote:e8d9cc5ef1] Ik kan je zo al een tweetal zaken noemen in 7 waar deze "minder scoort" dan in b.v. XP: Ik kan geen logboeken meer doorzoeken op een Bron of Gebeurtenis-ID. Je kan wel sorteren en filteren. Verder moet je in het systeemlogboek gaan wroeten om te kijken wanneer je systeemtijd is gesynchroniseerd en of dit gelukt is. Handmatig synchroniseren is er ook niet meer bij. Verder zi ik geen optie om in je programmalijsten een snelkoppeling te plakken. Misschien kun je er een naar toe slepen, maar de plakoptie is er in ieder geval niet meer. En wat betreft die herstelpunten: daar moet je ook niet teveel schijfruimte voor reserveren. Als je ca. 5 Gb neemt, heb je voldoende voor een stuk of wat puntjes..... Alleen vervelend (en merkwaardig) als Windows na het terugplaatsen van een Image besluit om zelf maar eens aan de slag te gaan met deze schijfruimte.....
Link naar reactie
@a.tip, Uit het verhaal zou dan op te maken zijn dat system restore "tevens" die systeempartitie gebruikt....? Lijkt me toch van de zotte, omdat de meeste gebruikers alleen hun C partitie op een image zetten. Vreemd..... Uiterst vreemd..... Wat doen die files in C:\Windows\Logs\SystemRestore dan....? Denk dat ik SR maar uitschakel. Scheelt een hoop kopzorgen. :?
Link naar reactie
[u:d3d21bb32e]Het volgende testprogramma doorlopen[/u:d3d21bb32e]: - Gekeken naar de systeempartitie. D.w.z. de totale ruimte: 99,9 Mb en de ruimte in gebruik: 38,1 Mb - Gekeken in C:\Windows\Logs\SystemRestore. D.w.z. aantal bestanden en de totale grootte hiervan. - System Restore uitgeschakeld. - Herstart - Gekeken naar de systeempartitie: geen enkele wijziging. - Gekeken in C:\Windows\Logs\SystemRestore. Alles wat hier stond (bestanden door het systeem aangemaakt NA het terugplaatsen van de image en het maken van een herstelpunt door ondergetekende) zijn blijven staan. [u:d3d21bb32e]Acties[/u:d3d21bb32e]: - Bestanden uit C:\Windows\Logs\SystemRestore verhuisd naar een andere map (uit voorzorg niet weggegooid). - System Restore opnieuw ingeschakeld op C (met een ruimte van ca. 5 Gb, ofwel ca. 4%). - Herstelpuntje gemaakt. - Systeempartitie bekeken: was niet gewijzigd. - In C:\Windows\Logs\SystemRestore is een nieuwe file aangemaakt. Ik heb dus nog steeds zo'n idee dat SR niets doet op die systeempartitie. Een telefoontje met een Windows goeroe bevestigde dit....... :wink: [u:d3d21bb32e]Resumerend[/u:d3d21bb32e]: Windows gaf bij een herstelbewerking aan deze niet te kunnen voltooien, omdat-ie geen toegang had tot een bestand. Binnenkort zal ik eens onderzoeken of-ie dat nog steeds vind als ik 'm vanaf de prompt in safe mode opstart..... Wordt dus vervolgd, maar weet nog niet wanneer.
Link naar reactie
Na nog eens wat gegoogeld te hebben vond ik het volgende: 1) Op die partitie staan de recovery tools. 2) Als die partitie niet wordt aangemaakt dan staan ze in C:\Recovery. Daar vond ik inderdaad enige bestanden. 3) Het is ook mogelijk vanuit W7 een opstartbare recovery CD aan te maken. Daar schijnt hetzelfde op te staan. Mijn conclusie is dat vanuit die CD of bij opstarten via die partitie (via F8?), de herstelpunten op de C-partitie benaderd kunnen worden. De partitie is dus statisch, er wordt niet naar of vanaf geschreven. Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom de herstelpunten niet meer verschijnen na het terugzetten van een backup.
Link naar reactie
[quote:7174871517="a.tip"]Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom de herstelpunten niet meer verschijnen na het terugzetten van een backup.[/quote:7174871517] Ik wel: om een of andere uiterst duistere reden wordt de "beschikbare ruimte voor systeemherstel" na het terugzetten van een image door Windows geknepen. Maar wat daar dan de reden van is...... :o Bij de eerste keer terugzetten waren er een riedeltje herstelpunten weg, maar waren er nog twee over. Nadat ik die image voor de tweede keer terugzette (5 minuten later, omdat het maar een vreemde geschiedenis vond) waren er helemaal geen herstelpunten meer en stond de gereserveerde schijfruimte op 0%..... :? (SR was nog wel ingeschakeld; dat dan weer wel... :? ). Voer voor IT psychologen....?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...