Ga naar inhoud

Windows XP prof herinstalleren op laptop


anoniem

Aanbevolen berichten

Situatie is als volgt. Op mijn Dell laptop staat een legale installatie van Windows XP Prof Eng. Ik heb voor de laptop een nieuwe (grotere) HD gekocht. Hierop wil ik XP opnieuw installeren. Ik heb echter Nu kan ik twee dingen doen: 1. XP opnieuw installeren vanaf nul. Probleem hierbij is dat ik niet de beschikking heb over de CD want deze laptop heb ik overgenomen van mijn vorige werkgever. Wel weet ik het serienummer. Onderop zit zo'n stickertje met al dit soort gegevens erop. Enig idee hoe ik aan de software kan komen? Ik heb tenslotte een nette licentie. 2. De C partitie overzetten op de nieuwe schijf. Ik zou een image kunnen maken (welke soft- of freeware?) maar hoe krijg ik dan die image weer netjes op de nieuwe HD? Voor zover ik weet kan er maar 1 HD in de laptop. Wel heb ik de beschikking over een thuis netwerk en meerdere computers met voldoende schijfruimte. Voordeel van optie 2 is duidelijk maar en nadeel is dat ik ooit eens een nieuwe installatie van XP zal moeten doen als het systeem teveel is vervuild, daar kom je haast niet onderuit. Nog wat extra info: toen ik de laptop kreeg en hem opstartte, startte een installatie van XP Pro zichzelf op en kon ik zelf daarop invloed uitoefenen (instellen partities en zo). Dat zou moeten betekenen dat ergens een soort installatie image o.i.d. op de schijf zou moeten staan. De partities bij elkaar opgeteld kom ik op nog geen 36GB terwijl de HD een capaciteit van 40GB heeft. Ik zie echter geen andere partities dan die ik zelf heb aangemaakt
Link naar reactie
zorg dat je aan xp software komt, ik wil niets illegaals aansmeren! maar op moment dat je de software hebt, en je moet een lecentiecode invoeren kun je de lecentie van de sticker gebruiken in plaats van die wat je hebt gekregen bij je software. Hoe je aan de software komt, tja daar hebben we google voor, op het forum mag dit niet. in elk geval zou dat moeten lukken. zowiezo zou een image van je vorige c schijf maken en die op de nieuwe zetten niet gaan werken. Wanneer je andere hardware gebruikt (in dit geval dus de schijf waar windows op komt te staan) kun je niet dezelfde windows installatie gebruiken. Wanneer je een nieuwe processor zou installeren moet je ook windows volledig opnieuw installeren bijvoorbeeld.
Link naar reactie
[quote:68b1408727="The_Ultimate"]zowiezo zou een image van je vorige c schijf maken en die op de nieuwe zetten niet gaan werken. Wanneer je andere hardware gebruikt (in dit geval dus de schijf waar windows op komt te staan) kun je niet dezelfde windows installatie gebruiken. Wanneer je een nieuwe processor zou installeren moet je ook windows volledig opnieuw installeren bijvoorbeeld.[/quote:68b1408727] Als je een Image maakt van je oude harde schijf kan je die prima weer gebruiken op je nieuwe harde schijf. Het wordt vaak lastig als je een andere processor of moederbord inbouwd omdat je dan een probleem zal hebben met de drivers die al in de OS software geinstalleerd zijn. Het kan wel maar kan problemen opleveren. Voor alleen het vernieuwen van een harde schijf levert het geen probleem op. Als je een versie weet te vinden zorg dan wel dat het een OEM versie is.
Link naar reactie
OK, dan ga ik maar eens proberen iemand te vinden met een officiële Windows XP Prof ENG schijf (waar dus niet aan gerommeld is) en die dan proberen te installeren met mijn huidige serienummer. Blijkbaar kan ik niets doen met die verborgen image. Ik ben het overigens eens met Tom dat het vervangen van een harde schijf geen invloed zou moeten hebben op het overzetten van een image. Wel als je onderdelen gaat vervangen als een processor of een videokaart (hoewel voor die laatste ook een oplossing is door in de veilige modus op te starten). Dank voor jullie reakties.
Link naar reactie
Als je een complete disk clone maakt dan kun je die op je nieuwe schijf terug zetten... Als dat lukt e je bent tevreden over je installatie.... dan ben je relatief snel klaar en je hebt alles zoals je gewend was. Vind je het uiteindelijk beter om een schone install te doen.... kan altijd nog. Freeware genoeg: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=clone+harddisk+freeware&btnG=Google+zoeken&meta=&aq=3s&oq=clone+hard+disk&fp=51711868826908ab
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...