Ga naar inhoud

WindowsVista vervangen door WindowsXP


anoniem

Aanbevolen berichten

Op mijn computer is WindowsVista geinstalleerd op drive C:\ kan ik Vista zonder meer vervangen door WindowsXP en tijdens deze installatie de schijf opnieuw formateren. Ik vraag dit omdat ik het eerst geprobeerd heb door de C: partititie met behulp van Paragon partitie manager te formateren om daarna op een schone partitie windowsXP te installeren maar daarna kon ik niets meer installeren, het leek wel of er niet meer op de schijf geschreven kon worden steeds weer kreeg ik bij het installeren van windowsxp op het moment dat voor de eerste keer de melding "Windows wordt gestart " kwam een blauw scherm. Ik heb mijn backup van vista terug gezet en nu werkt het weer. Maar windowsXP staat er nog steeds niet op.
Link naar reactie
[quote:d2891412bd="peter44"]installeren van windowsxp op het moment dat voor de eerste keer de melding "Windows wordt gestart " kwam een blauw scherm. [/quote:d2891412bd] Heb je nog kunnen zien welke foutmelding werd getoond? En als het om XP installeren op een SATA harddisk gaat, had je de SATA drivers al geslipstreamed, zoals in deze hyperlink [url=http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml]Install Windows XP on SATA without a Floppy.[/url]
Link naar reactie
SATA Drivers ontbreken wellicht, die staan niet op een XP CD-ROM MOGELIJKE PROBLEMEN MET PARTITIES TIJDENS DE SETUP Blijkt dat de systeempartitie niet kan worden geformatteerd (een van de meest voorkomende problemen tijdens het herinstalleren van Windows)? Dit wordt veroorzaakt doordat de computer is opgestart vanuit de bestaande Windows-installatie in plaats van direct vanaf de CD/DVD. Kan de setup geen harde schijf vinden? Dan zullen waarschijnlijk eerst specifieke RAID-drivers voor Windows (zie de installatie-CD van het moederbord) moeten worden geladen. Bij Windows XP kan dat alleen aan het begin van de setup door op F6 te drukken. http://www.schoonepc.nl/stappenplan.html#3 http://www.schoonepc.nl/tips-xp/harde-schijf-wordt-tijdens-windows-xp-setup-niet-herkend.html
Link naar reactie
Hieronder de gegevens op welke wijze ik te werk ben gegaan. 1. De SATA en andere drivers zijn op de cd slipstreamed 2. Van de info op het blauwe scherm was niets te maken daarin stond alleen een serie cijfers waaruit ik niets kon maken. 3. Na de formatering heb ik geprobeerd windowsxp te installeren vanaf een bootable cd. Ik heb de links nog niet goed bekeken maar zal dat zeker doen maar ik denk dat ze in mijn geval geen oplossing bieden omdat de drivers op de cd staan. Ik zal morgen opnieuw proberen om windowsxp te installeren maar dan met windowsvista nog op de partitie in de hoop dat ik tijdens de installatie de mogelijkheid krijg om de partitie, zoals gebruikelijk, eerst te formateren. Ik meld de afloop. Bedankt voor de hulp.
Link naar reactie
Ik heb windowsxp onder native IDE kunnen installeren maar nu heb ik problemen met het vinden van de goede chipset drivers om weer naar AHCI terug te kunnen. Processor Intel core 2 quad q6600. Ik heb de nVIDIA nForce 7100-630i drivers gedownload en geinstalleerd maar als ik dan in de BIOS waar naar AHCI ga start de computer niet op. Iemand enig idee wat nu te doen.
Link naar reactie
Vrees dat je zal moeten herbeginnen, die chipset drivers moet je ook op je install schijf plaatsen, samen met de Sata drivers. Dan kan je in BIOS terug AHCI aanzetten, je setup disk laden, formateren en windows installeren. AHCI achteraf instellen (XP) zal niet lukken, dit moet tijdens de setup van windows aan staan. [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controller_Interface[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...