Ga naar inhoud

Activatie Windows XP Pro


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo Voor twee weken terug is Windows opnieuw geactiveert, heb daarna het bestandje wpa.dbl gecopieert en bewaard. Nu wilde ik op een nieuwe HD windows opnieuw installeren en d.m.v. het gecopieerde wpa.dbl het activeren, dat is mij niet gelukt. Het ging maar om het uit te proberen, maar is er iets verandert in de activatie ???, voorheen ging dat wel. John
Link naar reactie
Ik heb heb het terugzetten van een reserve kopie van wpa.dbl al eens geprobeerd op dezelfde PC. Maar ook dat ging zonder succes. Hoe dat ging is te lezen in deze topic http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=110963&postdays=0&postorder=asc&highlight=activeren&start=20 Er is wel iets veranderd in de activatie [url=http://tweakers.mobi/nieuws/23081]Microsoft over aanpassingen activatie Windows XP SP1.[/url]
Link naar reactie
[quote:a20bb2dd96="jolo"]Ik heb heb het terugzetten van een reserve kopie van wpa.dbl al eens geprobeerd op dezelfde PC. Maar ook dat ging zonder succes. Hoe dat ging is te lezen in deze topic http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=110963&postdays=0&postorder=asc&highlight=activeren&start=20 Er is wel iets veranderd in de activatie [url=http://tweakers.mobi/nieuws/23081]Microsoft over aanpassingen activatie Windows XP SP1.[/url][/quote:a20bb2dd96] Zo ging het bij mij ook, vroeger lukte het wel eens bij mij maar nu niet meer. Het is wel raar, als je een disk clone,t d.m.v. Acronis gaat alles goed, zelfs al is de nieuwe disk vele malen groter. John
Link naar reactie
Bedoel je met vroeger dat het terugzetten van een reserve kopie van wpa.dbl met Windows XP zonder Service Pack van het jaar 2001, wel een geactiveerde Windows opleverde. Maar niet meer lukte vanaf Windows XP Service Pack 1. Overigens heeft het maken van een image met een applicatie zoals Acronis alleen zin, als het om een schoon geïnstalleerde XP met Service Pack 3 en alle beveiligingsupdates van Microsoft. Gevolgd door de activatie van XP. Waarbij de internet verbinding pas aangesloten hoeft te worden, zodra de beveiligingsupdates van Microsoft moeten worden geïnstalleerd, via Windows Update.
Link naar reactie
Vroeger installeerde opnieuw windows XP op je computer, dan copieerde je de wpa naar je system32 en klaar was kees. Dus niet met een image. Wat ik bedoel is, je kan een grotere HD gebruiken voor je HD te clonen met Acronis zonder Windows opnieuw te activeren, dus de hardware is dan toch gewijzigt wat geen problemen geeft. Zelf installeer ik windows, en copieer hem d.m.v. een image op een door Acronis beveiligde partitie, zet ik hem terug is dat het zelfde als een kale windows installatie. John
Link naar reactie
[quote:848907efb3="jolo"]Bedoel je met vroeger dat het terugzetten van een reserve kopie van wpa.dbl met Windows XP zonder Service Pack van het jaar 2001, wel een geactiveerde Windows opleverde. Maar niet meer lukte vanaf Windows XP Service Pack 1. Overigens heeft het maken van een image met een applicatie zoals Acronis alleen zin, als het om een schoon geïnstalleerde XP met Service Pack 3 en alle beveiligingsupdates van Microsoft. Gevolgd door de activatie van XP. Waarbij de internet verbinding pas aangesloten hoeft te worden, zodra de beveiligingsupdates van Microsoft moeten worden geïnstalleerd, via Windows Update.[/quote:848907efb3] Maar Jolo ik heb nog een leuke vraag aan jou, zeker intersant voor een computerfanaat; Op mijn SSD maak ik de windows7 partitie met een align van 1024 ( zou ook 64 mogen zijn ) en formateer hem met XP "snel " . Daarna installeer ik XP pro, loopt perfect met een SSD. Nu komt ket probleem, maak ik clone disk dan verandert acronis de partitie op de nieuwe disk in het windows XP formaat met een align van 63, wat zeer schadelijk is voor een SSD. Voor mij is dit een raar verschijnsel, en beschouw het daarom ook niet als een clone disk. Weet jij hier een oplossing voor ?? John
Link naar reactie
[quote:751bcbbd89="osjohn"] Nu komt ket probleem, maak ik clone disk dan verandert acronis de partitie op de nieuwe disk in het windows XP formaat met een align van 63, wat zeer schadelijk is voor een SSD. [/quote:751bcbbd89] Deze vraag heeft toch niets te maken met je Windows XP activatie vraag. Bij mijn weten zou een clone met Acronis identiek behoren te zijn als het originele. Verder heb ik wel wat gelezen over SSD. Maar niet alle details daarvan. En weet er dus niet meer van, wat er te lezen is op Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive Wel zou je [url=http://www.acronis.com/support/]Acronis support[/url] kunnen checken. Bijvoorbeeld met de keywords [url=http://kb.acronis.com/search/apachesolr_search/ssd%20align]ssd align.[/url]
Link naar reactie
Formattering / herinstallatie.... Tja.... Maar hoe is dat geregeld met vervangen van componenten? Hot item: ik wil een netwerkkaart even [u:8b0e16cb22]tijdelijk[/u:8b0e16cb22] (kort dus) uitwisselen met een ander om te bezien of dit iets positiefs oplevert. E.e.a. in verband met de mogelijkheid dat die kaart iets zou kunnen mankeren. Bij de laatste vervanging van een netwerkkaart heb ik Windows (XP Pro) al opnieuw moeten activeren. Wat nu te doen als je even een andere kaart wil uittesten? A) Na vervanging van die kaart heractiveren en na de test de vorige kaart terugzetten en weer activeren? :o B) Kaart vervangen, evt. activatiemelding negeren, kaart testen, na de test de originele kaart terugzetten, waardoor er geen activatiemelding volgt....?? Wie weet meer over deze materie?
Link naar reactie
Over dat activeren staat iets meer info in het topic van Hans.Vosman [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=163670&highlight=]Windows XP activeren terwijl er geen hardware was gewijzigd.[/url] Het beste kun je het in dat topic genoemde XPInfo installeren. Zodat kunt zien hoeveel hardware wijzigingen al zijn plaats gevonden. Als dat er al 3 zijn, en je dan de netwerkkaart verwijderd, kan het zijn dat je binnen 3 dagen opnieuw moet activeren. (Tenzij je netwerkkaart al een keer had vervangen nadat je XP had geactiveerd. Dan telt het verwijderen van de netwerkkaart niet meer mee.) Als je dat bericht om binnen 3 dagen te activeren echter wel ziet verschijnen, dan denk ik dat het terugzetten van de netwerkkaart daaraan niets veranderd. [quote:f98b838ba7="lion"] Bij de laatste vervanging van een netwerkkaart heb ik Windows (XP Pro) al opnieuw moeten activeren. [/quote:f98b838ba7] Dan telt het verwijderen van de netwerkkaart weer wel mee.
Link naar reactie
[quote:188c8911d0="lion"] En is scenario B van toepassing[/quote:188c8911d0] Dat is wel wat je zou verwachten. Maar is zover ik het me nog kan herinneren, niet het geval. Dat was waarschijnlijk de reden dat ik mijn Acronis image van mijn geactiveerde Windows XP, weer terugzette. Als je langer dan 4 maanden geleden via het internet had geactiveerd, zal je waarschijnlijk weer opnieuw via het internet kunnen activeren. Dit aantal is echter niet onbeperkt. Ik meen me te herinneren gelezen te hebben, dat je op die manier Windows XP 5 maal kunt activeren via het internet. (Ik kan dat aantal ook mis hebben.) Als je echter de vorige keer hebt moeten activeren via de telefoon, zal dat deze keer ook weer telefonisch moeten gebeuren.
Link naar reactie
[quote:43ad99c40d="lion"] na vervanging van een netwerkadapter. [/quote:43ad99c40d] Als echt alleen de netwerkadapter na de activatie, zou er nog geen nieuwe activatie vereist zijn. Als dat echter wel het geval is, kun je er denk ik niet meer achter komen, welke hardware wijzigingen er nog meer hadden plaatsgevonden. In één van die hyperlink staat toch naar welke hardware XP kijkt voor die activering. [quote:43ad99c40d] The WPA system checks ten categories of hardware: 1.Display Adapter 2.SCSI Adapter 3.IDE Adapter (effectively the motherboard) 4.Network Adapter (NIC) and its MAC Address 5.RAM Amount Range (i.e., 0-64mb, 64-128mb, etc.) 6.Processor Type 7.Processor Serial Number 8.Hard Drive Device 9.Hard Drive Volume Serial Number (VSN) 10.CD-ROM / CD-RW / DVD-ROM [/quote:43ad99c40d] Als daaruit 6 hardware wijzigingen hebben plaatsgevonden na de activatie, dient Windows XP opnieuw te worden geactiveerd. Alleen de netwerkkaart telt 3 maal zo zwaar als andere hardware. Als je bijvoorbeeld het volgende hardware na de XP activatie vervangt Network Adapter, Hard Drive Device, en je plaatst werkgeheugen erbij, dan ben je al aan een nieuwe activatie toe. Want Network Adapter = 3 Werkgeheugen uitbreiding = 1 Hard Drive Device = 2 (Hard Drive Device + VSN) Totaal = 6 = Opnieuw activeren. Weliswaar kun je de Volume Serial Number wijzigen naar dezelfde, als die in je oude HD Windows partitie. Maar dan zou je dat wel moeten doen, voordat je in XP inlogt. [quote:43ad99c40d="lion"] OEM versies niet mogelijk is om Mobo, HD en CPU te vervangen. [/quote:43ad99c40d] Dat van die moederbord, is omdat een OEM licentie gebonden is aan het moederbord waarop deze is geactiveerd. De CPU zou je gewoon moeten kunnen vervangen. Maar dat is niet nodig, zolang je 'm niet opblaast. De geschatte technische levensduur van een CPU is ongeveer 20 jaar. Ook de harde schijf zou je kunnen vervangen met een OEM Windows. [quote:43ad99c40d="lion"] In de full version zou dat wel kunnen.[/quote:43ad99c40d] Een Retail versie bedoel je, neem ik aan. Want een OEM is toch ook een volledige versie.
Link naar reactie
En zo blijkt ook hier dat de praktijk niet overeenkomt met de theorie.... :roll: Voor zover mij bekend is door de bouwer van het systeem in de eerste week na de eerste installatie een image teruggezet op een andere HD. Dit omdat de HD welke eigenlijk in dat systeem moest zitten op dat moment niet aanwezig was. Aan mijn systeem was verder nog nooit iets gewijzigd..... Maar volgens die Microsoft medewerker zou een netwerkadaptor onbeperkt gewijzigd mogen worden....... :o :o :o Dit wegens het feit dat het een "gevoelig onderdeel" is. Verder zou er een verschil zijn tussen OEM en (inderdaad) Retail; bij een Retail schijnt het niet uit te maken of, en wat je wijzigt. Windows is steeds weer activeerbaar, hetgeen bij OEM dus niet altijd zo is (vlg. Microsoft). Videokaart (1) defect? Dan zou dat het einde betekenen van je OEM licentie? Dat kan toch niet waar zijn....??? :( Ik zal dus toch nog maar weer eens met Microsoft gaan bellen. *zucht*
Link naar reactie
Dit is een geweldig leuke discussie voor mij aan het worden, en waarom is dat, en waarom die activatie vraag van mij. Ik ben in het bezit ven enkele SSD,s en aan het uittesten of de trim voor Win7, en of de wipe voor WinXP via de firmware werkt, en of de schrijf- en leessnelheid na een bepaalde tijd onverandert blijft. ( zeer traag worden, al na een week gebruik ) Dat houd wel in dat er vaak een sanitaire erase ( SSD wissen incl. de partitie instellingen ) gedaan moet worden, de SSD geheel opnieuw installeren, een image terugzetten kan ook niet omdat het align. dan verandert van 1024 naar 63, en dan b.v. windows XP opnieuw moet aanmelden. Goed, het is een retail XP, maar dan nog kan je pech hebben dat je zomaar 4x per week opnieuw moet aanmelden, terwijl de hardware exact het zelfde blijft, erg lastig !! Toch nog een mooie link gevonden: http://support.microsoft.com/kb/312295/en-us John
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...