Ga naar inhoud

EXE bestanden zijn PDF geworden in Windows Vista


anoniem

Aanbevolen berichten

Systeem: Win Vista Home Premium (OEM) + SP2 Processor: Intel Core2 Quad Q6600 PC (1 jaar oud) draait met WinVista. Op zich geen problemen anders dan wat 'normaal' is bij Vista. Gisteravond heb ik de machine aangelaten (doe ik vaker) terwijl ik weg was. Niemand kan eraan komen. Vista is vastgelopen (vond zo'n 30 foutmeldingsschermpjes die allemaal met OK afgesoten moesten worden). Heb deze allemaal afgesloten en de machine laten draaien voor een virusscan. Vanmorgen zag ik dat ALLE iconen die verwijzen naar een .EXE bestand veranderd waren in een Adobe-icoontje. Ook de daadwerkelijke .EXE bestanden op de schijf zijn allemaal veranderd in een Adobe-bestand. Opstarten van applicaties kan niet meer vanwege het feit dat Adobe er niets meer van begrijpt (Word.exe is niet echt iets wat Adobe kan lezen). - Een backup heeft niks uitgemaakt. - Opstarten in Safe Mode heeft niks uitgemaakt. - Virusscan vindt geen enkel virus. Ik heb een andere admin-user aangemaakt en gezien dat daaronder de .EXE bestanden WEL benaderbaar zijn als zodanig. Er is dus iets niet helemaal goed gegaan met de 1e admin user-account. De bestanden zijn dus niet aangetast maar de user-account heeft er ineens problemen mee. Als ik via de andere user-account verder ga, kom ik in de problemen met mijn licenties. Wie o wie heeft een goede tip...??? Alvast bedankt
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie; om nog preciezer te zijn: alle .EXE bestanden zijn een PDF geworden. Dus alles wat de extentie .EXE heeft, start op als PDF-document en dat snapt Adobe Reader weer niet (logisch). Ik heb geprobeerd om met systeemherstel nog iets te redden maar ik kan dat alleen onder een andere gebruikers-account doen en dan kom ik niet verder dan gistermiddag 16:09 uur (en ik zou verder terug willen maar die optie is er niet). Het allerbelangrijkste is voor mij de mail die in Outlook staat. Die backup is van maandag (dus ook niet up-2-date genoeg). Ik zit nogal omhoog hiermee... Graag suggesties.
Link naar reactie
je kan onder veilige modus (herstart pc en tokkel meteen op f8 voor opstartmenu) als administrator ook niet naar een ouder herstelpunt? voor je outlookbestand hoef je denk ik niet in de rats te zitten: dat soort bestanden is nu toch niet aangetast door de "pdf-actie"? en systeemherstel laat data gewoon ongemoeid. (pas dus op met terugzetten van backups in dit geval: je kon er wel eens meer mee kwijtraken dan je lief is...!)
Link naar reactie
Hallo Derk, ook bedankt voor je reactie. Ik kan in Veilige Modus eveneens GEEN .exe bestanden starten. Ook in deze modus worden ze allemaal gezien als PDF-bestand. Ik weet dat ik over mijn Outlook bestand op zich niet in de rats hoef te zitten want dat is inderdaad niet 'aangetast'. Daarvan moet ik alleen zien hoe ik het onder een eventueel nieuwe user-account weer bereikbaar maak - maar ook dat terzijde. Mijn belangrijkste punt is dat de systeemherstel ook onder de Safe Mode niet opgestart kan worden (PDF-probleem) en onder de andere user-account niet verder gaat dan het moment dat het probleem ontstaan is. Hetgeen ik wel vreemd vind want vanaf het moment dat ik deze machine heb (ongeveer 1 jaar nu) staat de systeemherstel-optie AAN dus zou er meer terug te halen moeten zijn - theoretisch. Ergo; is er nog een andere manier om iets terug te halen (ben bang van niet)...?
Link naar reactie
zijn de extensies ook daadwerkelijk omgenoemd naar .pdf of zijn het nog wel .exe bestanden? Als het nog wel gewoon .exe bestanden zijn dan is er niet veel aan de hand. Dan heeft Adobe namelijk de extensie .exe gekoppeld aan zichzelf en dat is wel te verwijderen. Als het .pdf bestanden zijn geworden dan heb je wel een probleem. Ik zit nu even niet op een Vista pc dus weet niet precies hoe het daar gaat, maar op XP: open een willekeurige map, dan mapopties, naar bestandstypes. Kijk eens of daar .exe bijstaat (gekoppeld aan adobe). Klik die aan en druk op verwijderen.
Link naar reactie
Hallo allemaal, Het aparte is dit; via een Word- of Excel-document of via een opgeslagen URL kan ik wel de programma's die erbij horen starten...!!! Alleen staat alles in de verkenner als PDF. Ik kan NIET met de rechtermuisknop de "Openen met"-optie erop loslaten (zit er niet bij - alleen bij andere soort bestanden zoals .doc etc). Dus is de verwijzing via een document wèl mogelijk maar het direct aanklikken van een programma (of via de start-up) niet. Iemand nog een goede suggestie...?
Link naar reactie
Hoi arjant2, Bedankt voor je suggestie maar helaas; een .exe wordt NIET in de lijst van programma's getoond. Op Vista kan je via 'Start' en dan 'Standaard programmas' een bestandstype of protocol aan een programma koppelen. De executables staan hier niet bij. Daarnaast staan de bestanden .doc en .xl etc. gewoon bij de originele programma's. Jammer dat ik hier geen screenshot kan plaatsen anders had je kunnen zien hoe het eruit ziet hier. Onder de andere user-account (net aangemaakt) zie ik de executables dus wèl dus denk ik dat er ergens in de aansturing van dat ene user-account iets flink fout is gegaan. Control.exe (voor de systeemherstel) is niet te gebruiken onder deze account. Onder de andere account gaat de systeemherstel niet verder dan het moment dat dat account is aangemaakt (helaas). Ook de rundll32.exe (voor klok etc.) is onderhavig aan hetzelfde probleem want ik heb even gespeeld met de gedachte te tijd eens terug te zetten om te zien of dat verschil oplevert (gek genoeg zijn alle .exe bestanden gisteravond om 23:59 gewijzigd door het systeem). Ik sta open voor nieuwe suggesties... :wink:
Link naar reactie
- Adobe verwijderen... Het gekke is dat ik dat al eerder geprobeerd had maar dat het toen geen soelaas bood. Nu heb ik ALLES van Adobe gedeïnstalleerd en ik zie weer iconen die bij de programma's horen... Volgens mij kan dit issue nu wel afgesloten worden met heel veel dank aan de personen die een of meerdere suggesties gaven.
Link naar reactie
Hoi arjant2, was dat het probleem maar. Uiteraard weet ik wel wat ik wel en niet moet aanklikken bij Adobe... :wink: Het gekke was nl. dat Adobe allang op die machine geinstalleerd is, maar er nog NOOIT zoiets was voorgevallen. Van de ene op de andere dag waren die bestanden door Adobe toegeëigend. Heel vreemd. De-installatie van de reeds lang bestaande software en een nieuwe installatie van Adobe heeft het probleem dus opgelost. Nogmaals dank voor het mee denken!
Link naar reactie
Nieuwe aanvulling: Ik heb Adobe Reader ge-deïnstalleerd; Machine opnieuw gestart; Nieuwe installatie van Adobe Reader gedaan; Alle iconen van .exe bestanden veranderen weer in .PDF's Nog vóórdat ik ook maar één ding kan instellen met welke files Adobe gelinkt moet worden zijn alle .exe-files onbruikbaar. De oude installatie had ALLEEN en UITSLUITEND .pdf-files aan zich gekoppeld. Na een 'vastloper' had Adobe ineens alle .exe-files gekoppeld (vreemd!). Pas als ik Adobe Reader weer de-installeer, gaat het weer goed. Iemand een idee...??? Op deze manier kan ik dus Adobe Reader niet meer gebruiken.
Link naar reactie
Er staat me iets van bij dat er voor de Adobe Reader een verwijderingstool beschikbaar is op hun website. Het zou kunnen zijn dat er resten van de installatie achterblijven in het register die weer geactiveerd worden bij herinstallatie. Anders eventueel na de-installatie (en opnieuw opstarten) het register opschonen met behulp van een hulpprogramma (Ccleaner, Tuneup oid) om alle sporen uit te wissen. Dan pas weer herinstalleren, bij voorkeur na weer opnieuw opstarten.
Link naar reactie
Hallo allemaal, Ik weet maar één plek waar ik Adobe Reader vandaan kan halen en dat is van de website van Adobe zelf. Het is dus de meest officiele versie die ik krijgen kan. Geen rare downloads met virussen etc. :wink: Die removal-tool ga ik eens opzoeken want inderdaad lijkt het erop dat er allerlei troep in de registry achterblijft (ga daar maar eens handmatig in zitten spitten... pfff...). Ik kan Ccleaner inderdaad nog eens proberen. Prima tip! 8) En ik wil graag Adobe blijven gebruiken voor PDF's. Het heeft ALTIJD gewoon gewerkt tot afgelopen dinsdag. Nee, niks veranderd, niks geinstalleerd, alleen een vastloper van WinVista... :cry: Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...