Ga naar inhoud

Mapeigenschappen in Win7


anoniem

Aanbevolen berichten

Na een middagje spelen op een Win7 systeem loop ik er nog niet zo erg warm voor. De zoekfunctie is b.v. gewoon een draak in vergelijking met XP. Ik wil 'm nog niet ruilen voor mijn XP Pro systeem in ieder geval. Vista ervaring heb ik nauwelijks.... Waar ik echter mee zit: Ik was bezig als "Beheerder" van het systeem. Ik kan als beheerder van het systeem ervoor kiezen om "Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen" uit te vinken, waarna ik (om maar wat te noemen) "zicht heb" op de mappen Cookies, Tijdelijke Internetbestanden, etc. Wat mij opviel, was dat deze mappen gekenmerkt zijn met een pijltje, zoals snelkoppelingen en dat bij een r. muisklik, "Eigenschappen" niet laat zien hoeveel (sub)mappen en bestanden er in zo'n map zitten en hoeveel ruimte dit inneemt. Die info wordt, in tegenstelling tot een "gewone" map domweg niet weergegeven. Hoe krijg ik dit voor elkaar, want ik vind het bij onderhoud / schoonmaken van het systeem toch wel interessant om te weten wat de inhoud van een dergelijke map is. En dat hoeft echt niet in detail.
Link naar reactie
[quote:03569c62d1="Rosturp"]Misschien voortgeborduurd op de Vista JunctionPoints http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=windows+7+Junction+Points&btnG=Google+zoeken&meta=&aq=null&oq=[/quote:03569c62d1] Ehhh, neem me maar niet kwalijk, maar het verband zie ik niet helemaal. Het systeem is met een legale installatie vanuit Vista opgewaardeerd(?) naar Win7. Toen het nog Vista was kon ik de eigenschappen van (b.v.) de Cookies map, de Temp Internet Files map, etc. opvragen en kon zien voor hoeveel kB of Mb daar nog in zat, hoeveel submappen en bestanden er nog aanwezig waren, etc. Nu is-ie dus als Win7 "herboren" en kan dat ineens niet meer.....?! En iedereen maar roepen dat iedere nieuwe Windows versie een verbetering is t.o.v. z'n voorganger(s), terwijl er steeds meer afgeschermd wordt voor "de gebruiker". Ik denk dat ik op termijn een aardig lijstje zou kunnen produceren van allerhande zaken waar ik als gebruiker geen invloed meer op kan uitoefenen (of via allerlei moeizame omwegen), waar ik dat eerst nog wel kon. Zaken die ik toch wel aardig mis..... Voorbeelden: - Een prul van zoekmogelijkheden (t.o.v. XP en z'n voorgangers) - Geïnstalleerde progjes die bij iedere start blijven zeuren of je wel wil doorgaan, ook al werk je onder een "beheerdersaccount". - Een "uitgekleed" configuratiescherm (ja, ik weet dat je ook een uitgebreidere versie kan openen, maar waarom niet in 1x....?) - Gebruikte schijfruimte voor SystemRestore niet meer instelbaar Kortom: mijn voorkeur heeft het (nog) niet. Microsoft heeft erg z'n best gedaan om de computeraar zoveel mogelijk weg te houden van instellingen en aanverwante zaken die wat dieper liggen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...