Ga naar inhoud

harde schijf bijna vol, hoe zet ik dit over?


anoniem

Aanbevolen berichten

ik heb hier een PC staan met 3 harde schijven waarvan de 1ste harde schijf (30G) bijna helemaal vol staat en de 2de (45G) en de 3de (232G) zo goed als leeg zijn. nu wil ik dus zoveel mogelijk overzetten van de eerste naar de 3de, zodat hij weer wat soepeler loopt. mijn vraag is, hoe doe ik dit het makelijkst zonder problemen (snelkoppelingen handmatig veranderen, software herinstalleren etc.) en zorg ik ervoor dat voortaan dingen automatisch op die laatste harde schijf word opgeslagen/geinstalleerd.
Link naar reactie
Het lijkt me dat je eerste schijf groot genoeg is voor het systeem en geïnstalleerde programma's. Welk systeem gebruik je? Alle andere zaken zou je kunnen overzetten. Mijn documenten kun je ook migreren. Even goochelen hoe dat ook weer gaat. Je kunt ook de inhoud ervan in een nieuwe map op de derde schijf zetten. Dat ruimt ook op. Hoe je snelkoppelingen automatisch kunt laten aanpassen weet ik niet. Bij sommige e-mail programma's kun je attachments in een map op de derde schijf laten opslaan. Dat geldt ook voor downloads via internet (bv. bij Firefox). Je hoeft programma's niet opnieuw te installeren. Het is m.i. af te raden nieuwe programma's op de tweede of derde schijf te installeren. Als je een image als backup op de tweede of derde schijf zet en die eens wil terugzetten, dan zijn ze allemaal weer aanwezig. Dat kan mis gaan als je het anders doet.
Link naar reactie
Het ligt er maar helemaal aan wat er op de schijven staat. Als je geinstalleerde software wilt overplaatsen kan je beter veelal het programma opnieuw installeren op een andere locatie. Data zoals muziek , films, foto's, Office documenten enzovoort kan je gewoon kopieren naar een nieuwe locatie. Je kan Mijn documenten ook verplaatsen naar een anders schijf. http://support.microsoft.com/kb/310147/nl Software die je niet meer gebruikt kan je ook verwijderen om ruimte te crëeren. Denk goed na over het indelen van een harde schijf. Ik heb 2 harde schijven, eentje van 750GB en eentje van 250GB. De 750GB schijf is verdeeld in 3 partities van elk 250GB. De C: schijf staat Windows op met Office. De D: schijf staan alle programma's op geinstalleerd en de E: en de F: staan alle overige bestanden.
Link naar reactie
bedankt voor de reacties. iig, ik ben erachter gekomen dat er geen 3 maar 2 harde schijven in zitten, de eerste 2 zijn partities. hoe kan ik deze partities weer samenvoegen? zou denk ik het meeste al oplossen, de rest word dan knippen, plakken en verwijderen... btw, ik snap het nut van partities niet zo goed, afgezien van een virtual PC creeren.
Link naar reactie
Het nut van partities: Een verstandig iemand zal een image van zijn systeempartitie maken voor het geval er iets mis gaat. Dan kun je de zaak repareren door de image terug te zetten. Zo'n image wordt op een niet-systeem partitie opgeslagen. Bij voorkeur op een andere schijf voor het geval de schijf met de systeempartitie stuk gaat. Om het terugzetten van de systeempartitie zo snel mogelijk te laten gaan is het handig de inhoud ervan zo klein mogelijk te houden. Verder zijn meerdere partities op de schijf met het systeem nodig als je een dual booting configuratie zou willen maken. Op je derde (dus nu tweede) schijf is het niet strikt nodig meerdere partities aan te maken. Ik doe dat wel, één partitie voor backups van geïnstalleerde programma's, één voor muziek, één voor foto's, etc. Samenvoegen kan wel. Het is riskant, er gaat wel eens wat mis en dan ben je (als je geen image hebt gemaakt) alles kwijt. Ik zou het beslist niet doen.
Link naar reactie
Ik zou de boel helemaal opnieuw opzetten; even wat werk maar dan heb je een mooi schoon en nieuw systeem. Als op die grote HDD (232GB) nog niets staat, die indelen in bv drie partities (E,F,G) en in G een map aanmaken waarnaar je alle data van de kleinere HDD overzet: emails, bijlagen, foto's, video's programma-instellingen etc; gewoon álle data. Dan XP schoon installeren op (NTFS snelgeformatteerde) C, en alle programma's op (NTFS snelgeformatteerde) D. Je zou daarbij kunnen overwegen C wat kleiner en D wat groter te maken (25/50 of zo); XP-setup regelt al het voorgaande naar wens. Dan desgewenst prog-instellingen terugzetten naar de betreffende progs. Map "Mijn Documenten" geeft in "Eigenschappen" Tab "Locatie" de mogelijkheid die systeemmap van C naar b.v D over te zetten. Zo ook met andere systeem-datamappen (Video, Muziek). Indeling van die nieuwe partities dus naar wens. Voordelen van werken met partities reeds door anderen vermeld. Je kunt ze namen geven, zoals Documenten, Afbeeldingen, Video, whatever. Werkt duidelijk en overzichtelijk. In diverse progs moet je natuurlijk wel de padaanduiding voor opslag van data aanpassen, en de betreffende map op E,F of G aanmaken. NB; Vóór de installatie van XP alle nieuwste drivers downloaden en opslaan. Helemaal mooi als je een slipstreamed installatie-CD maakt van XP + SP3. Ingeval van SATA-schijven heb je tijdens setup van XP een floppy met de SATA-drivers nodig (tenzij die meegenomen zijn op de slipstreamed CD). Na de installatie van XP, verder updaten en image van C maken. Na installatie van progs en updaten daarvan op D, image van C én D maken. Die images het veiligst op een externe HDD, evenals een kopie van álle data. (Een halve teringbyte external kost tegenwoordig zo'n acht tientjes en voorkomt voor tighonderd aan ergernis en problemen). Nogmaals, je bent "even" bezig, maar daarna is alles schoon, snel en overzichtelijk. Nou kun je niet meer kapot. Zelfs de buurman met zijn shitvista is jaloers.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...