Ga naar inhoud

Schijf C van laptop formateren, D schijf NIET


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een probleem met mijn laptop. (lees ander topic, kernelbase.dll) Ik wil hierdoor graag de C schijf formateren. Dus wissen en vista opnieuw instaleren. Omdat ik op de D schijf vele belangrijke bestanden heb, wil ik deze ZONDER MEER behouden. Ik kan zelf gaan prutsen maar ben bang dat ik dan iets fouts doe, met grote gevolgen. Normaal lukt mij een systeemherstel wel, maar omdat ik niet kan opstarten weet ik het niet. Ik kan alleen in bios komen. Dan moet je iets met 1st device priority doen, die op cd/dvd rom zetten, Vista cd erin doen en opnieuw opstarten. Maar ik krijg er niks voor! Kan iemand mij hier mee helpen? greetz
Link naar reactie
Allereerst dit: als jij die 'belangrijke bestanden' alleen maar op je D staan hebt, speel je met vuur. Als vroeg of laat je schijf het opgeeft, bestaat een serieuze kans dat je al je data kwijt bent (zonder dat je ging formateren :lol: ) Dus hoe dan ook: altijd belangrijke bestanden op [u:5f2eeae84c]minstens twee[/u:5f2eeae84c] dragers bewaren (en liefst niet alleen op twee schijven in je computer want bij een overspanning / crash van je voeding kunnen die allebei tegelijk de geest geven. Je C kan je maar formateren vanuit je vist-install-cd. Niet vanuit windows-zelf (een robot kan zichzelf ook niet tot in de kleinste onderdelen uit mekaar halen)
Link naar reactie
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is met de z.g. herstel CD's, maar vroeger heb ik tot minstens 2 maal meegemaakt dat formatteren van je HD (met partitie's) de hele schijf bij elkaar veegde en ALLES formatteerde tot éen geheel. Dus data weg! Dus een image van D: maken is een MUST!! En als je dan toch bezig bent maak er dan ook een van C:, dan kun je altijd nog terug, of eventueeel data daaruit vissen met een van de Image makers, zoals Macrium Reflect. Je kunt ook vanuit een Partitie Magic programma je C: schijf formatten. Die blijft zeker van je D: partitie af! perloc
Link naar reactie
[quote:d1f1230ad9="Passer"]Allereerst dit: als jij die 'belangrijke bestanden' alleen maar op je D staan hebt, speel je met vuur. Als vroeg of laat je schijf het opgeeft, bestaat een serieuze kans dat je al je data kwijt bent (zonder dat je ging formateren :lol: ) Dus hoe dan ook: altijd belangrijke bestanden op [u:d1f1230ad9]minstens twee[/u:d1f1230ad9] dragers bewaren (en liefst niet alleen op twee schijven in je computer want bij een overspanning / crash van je voeding kunnen die allebei tegelijk de geest geven. Je C kan je maar formateren vanuit je vist-install-cd. Niet vanuit windows-zelf (een robot kan zichzelf ook niet tot in de kleinste onderdelen uit mekaar halen)[/quote:d1f1230ad9] Daar dacht ik ook al aan, om die gegevens op een externe hardeschijf te proppen. Ga ik ook doen. Als ze er straks nog opstaan :$ Ik heb wel een herstel cd, tenminste dat denk ik dat dit een herstel cd is. Hiermee heb ik vista geïnstalleerd en dus denk ik dat daar een systeemherstel progje op zit. maar als ik in de bios de 1st boot priority op cd/dvd zet, en ik herstart de computer gebeurt er dus niks! Een image van D maken. Hoe kan ik dat doen, als ik alleen mijn aanmeldscherm, en mijn bios kan zien. voor de rest is alles GONE. Dus een image/back up gaat denk ik niet lukken. Hoe werkt dan een programma zoals partitie magic? Het probleem is dus dat ik alleen in mijn bios kan komen, en werken in veilige modus met opdrachtprompt! Als ik in veliige modus opstart kan ik geen andere programma's starten omdat bureaublad, snelkoppelingen en snel straten allemaal weg is! Hoe werkt dat precies met een BART PE CD. Zie hierboven, dat ik alleen met bios en opdrachtpromt kan werken :cry: thanks anyway
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...