Ga naar inhoud

XP tweak: sneller afsluiten


anoniem

Aanbevolen berichten

Case: Een laptop sluit tergend traag af; afsluiten van XP Home duurt ca. 1 (volle) minuut. Dus even een oud, bekend tweakje uit de kast gehaald: Even naar [i:09cb3d215d][b:09cb3d215d]HKLM\System\CurrentControlSet\Control[/b:09cb3d215d][/i:09cb3d215d] en daar de waarde bij [b:09cb3d215d][i:09cb3d215d]WaitToKillServiceTimeout[/i:09cb3d215d][/b:09cb3d215d] naar een lagere waarde zetten (= default 20000). Werken doet die truc nog steeds, maar tot mijn stomme verbazing wordt iedere waarde welke je er aan geeft bij een volgende Windows start direct weer terug gezet naar de originele (20000)..... :roll: En da's niet alleen bij die laptop het geval, want ook bij mijn eigen systeem is de waarde die ik er ooit aan toegekend had weer terug naar 20000. Sneller afsluiten werkt nog steeds, maar hoe dat dan nu "geregeld" is, is mij een compleet raadsel.... :? Iemand die hier meer van weet?
Link naar reactie
Case: Een laptop sluit tergend traag af; afsluiten van XP Home duurt ca. 1 (volle) minuut. Dus even een oud, bekend tweakje uit de kast gehaald: Even naar [i:40c5a61286][b:40c5a61286]HKLM\System\CurrentControlSet\Control[/b:40c5a61286][/i:40c5a61286] en daar de waarde bij [b:40c5a61286][i:40c5a61286]WaitToKillServiceTimeout[/i:40c5a61286][/b:40c5a61286] naar een lagere waarde zetten (= default 20000). Voor wie het nog eens wil nalezen: [url=http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Tip-artikel/Windows-sneller-afsluiten.htm]klik[/url] Werken doet die truc nog steeds, maar tot mijn stomme verbazing wordt iedere waarde welke je er aan geeft bij een volgende Windows start direct weer terug gezet naar de originele (20000)..... :roll: En da's niet alleen bij die laptop het geval, want ook bij mijn eigen systeem is de waarde die ik er ooit aan toegekend had weer terug naar 20000. Sneller afsluiten werkt nog steeds, maar hoe dat dan nu "geregeld" is, is mij een compleet raadsel.... :? Iemand die hier meer van weet? (Excuus: door het late tijdstip(?) per abuis een "quote" i.p.v. een "edit", dus dubbel.... :oops: :oops: :oops: )
Link naar reactie
merkwaardig... het enige wat ik kan bedenken (afgezien van gebruik van software die de pc bij iedere start terugzet in een basisconfiguratie, maar dat zou je wel weten) is dat je het register niet volledig aanpaste. heb je álle waittokill-sleutels veranderd? er zijn er wel een stuk of 8! dus: open regedit, zet de cursor in het linkervak helemal bovenaan op ´deze computer´ (zoeken geschiedt altijd vanaf de cursorpositie!), en zoek met naar waittokill. heb je de eerste veranderd, (waarde gewijzigd en ok gedrukt) druk dan f3 om de volgende te zoeken. net zo lang tot je de melding krijgt dat er geen waittokills meer kunnen worden gevonden.
Link naar reactie
[quote:0b7207eb83="derkdejong"]merkwaardig... het enige wat ik kan bedenken (afgezien van gebruik van software die de pc bij iedere start terugzet in een basisconfiguratie, maar dat zou je wel weten) is dat je het register niet volledig aanpaste.[/quote:0b7207eb83] Inderdaad merkwaardig, maar vlg. mij op iedere XP machine terug te vinden. Het zou "van de gekke" zijn als alleen die 2 XP machines (1x Home, 1x Pro) van mij dat zouden hebben. Voor de volledigheid: Ik heb twee sleutels gewijzigd. Dat zijn: A) HKLM\System\CurrentControlSet\Control: WaitToKillServiceTimeout B) HKCU\Control Panel\Desktop: WaitToKillAppTimeout Voor [u:0b7207eb83]beide[/u:0b7207eb83] machines geldt dat de gewijzigde waarde bij B "keurig" blijft staan en dat de waarde bij A terug wordt gezet naar default (20000) na een nieuwe start. Ik heb verder geen bijzondere progjes draaien die dat zouden kunnen doen.... Edit: Wat nog vreemder is (zoals reeds vermeld): het vlotter afsluiten van Windows blijft (gelukkig) wel bestaan. Maar da's ook de reden dat ik deze vraag plaatste, ik denk nml. zelf dat dit op een andere wijze wordt beïnvloed. Ik hoef dus geen alternatieven voor deze registeraanpassing, want ondanks het feit dat de oude waarde wordt teruggezet blijft-ie vlotter afsluiten. Ik heb bij die XP Home machien een aardige winst geboekt: van een dikke minuut naar 17 seconden!
Link naar reactie
Hi lion, wat je ook nog zou kunnen doen is twee registersleutel-exportjes maken met de waarde die jij geschreven wilt hebben en deze dan bij opstarten laten importeren in het register (waarbij je moet hopen dat het importeren gebeurt nadat Windows XP Home zelf de oorspronkelijke waarde terugzet). Groeten, Wilhelm
Link naar reactie
Dank :D voor al jullie goed bedoelde info, adviezen, etc., maar.......: Voor de goede orde nogmaals ter overdenking: Situatie: A) Windows sluit traag af (> 1 minuut) B) Registertweakje toegepast (WaitToKillServiceTimeout) C) Succes verzekerd; Windows in 15 seconden down D) [u:89477c9321]Ook bij opvolgende sessies sluit-ie nog steeds vlot af[/u:89477c9321] (allerhande alternatatieven zijn dus niet nodig) E) Een toevalllige blik op de betrokken reg. sleutel leert echter dat de originele waarde terug geplaatst is E) Deze waarde blijkt plotseling dus geen effect meer te hebben op het afsluiten van Windows Hamvraag: welke truc heeft Windows toegepast om definitief sneller af te sluiten [u:89477c9321]ondanks[/u:89477c9321] een registersleutel welke weer in de oude staat hersteld is???? :roll: :roll:
Link naar reactie
jij hebt het steeds over twee, ik heb nu zo vaak een xp-installatie gedaan met als vast onderdeel deze aanpassing, en zoals gezegd: er zijn er veel meer dan twee. ik tel er nu net 9! daarvan staan er 4 op 200 (en zo reageert xp ook) en 5 zijn er, net als bij jou, - merk ik nu(!) - terug op default (= 20000). kennelijk zitten die twee van jou in zo´n ongewilde ´hersteloptie´. zal dus wel ergens een samenhang tussen zitten, maar ik weet hem niet, en vind het ook niet de moeite om dat na te pluizen.
Link naar reactie
Op deze manier kun je bijna net zo gewoon de stroom er in een keer afhalen. Door de registerwaarde zo te veranderen. Word een proces geforceerd afgesloten net zoals je taak beheer start en processtructuur beëindigen doet. Beter kun je uitzoeken wel programma niet goed word afgesloten. Dit doe je door van te voren processen te beëindigen en hierna kijken of het afsluiten sneller verloopt.
Link naar reactie
[quote:c80882aa97="JW3"]Op deze manier kun je bijna net zo gewoon de stroom er in een keer afhalen. Door de registerwaarde zo te veranderen. Word een proces geforceerd afgesloten net zoals je taak beheer start en processtructuur beëindigen doet. Beter kun je uitzoeken wel programma niet goed word afgesloten. Dit doe je door van te voren processen te beëindigen en hierna kijken of het afsluiten sneller verloopt.[/quote:c80882aa97] Dat geldt voor [i:c80882aa97]WaitToKillAppTimeout[/i:c80882aa97], maar niet voor [i:c80882aa97]WaitToKillServiceTimeout[/i:c80882aa97]...... Ik gebruik het al vele jaren en heb er nog nooit problemen mee gehad.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...