Ga naar inhoud

Vista / Seven Dualboot, vista verwijderen


anoniem

Aanbevolen berichten

Op mijn laptop staat standaard vista. Aangezien ik niet echt tevreden ben met vista en ook niet terug kan gaan naar xp (drivers ontbreken bij acer), heb ik een op een andere partitie windows 7 geinstalleerd met een dualboot. Ik ben zeer tevreden over windows 7 en ik wil definitief overstappen en mijn vista partitie verwijderen. Ik heb al mijn data al overgezet naar de windows 7 partitie. Voordat ik vista verwijder, zit ik met een aantal vragen en de angst dat het verwijderen van de vista partitie boot problemen kan veroorzaken. Mijn situatie. Laptop HDD 400GB: * Partitie 1, primaire partitie, 200 GB met VISTA * Partitie 2, logisch station, 200 GB met Windows 7 Wanneer je opstart in vista ziet deze z'n eigen partitie als de C schijf en in windows 7 ziet hij z'n eigen partitie ook als de C schijf. Daarnaast staat windows 7 bovenaan de lijst van de bootloader, dus als ik niets doe tijdens het opstarten, boot hij vanzelf met windows 7. Ik wou de vista partitie verwijderen in 7 bij computerbeheer, maar daar krijg ik geen toegang om de vista partitie te verwijderen. Daarnaast is de vista partitie de primaire partitie en de 7 partitie een logisch station. Ik neem aan dat ik mijn 7 partitie eerst als een primaire partitie moet instellen. En zit de bootmanager nog op mijn vista partitie omdat deze als eerste is geinstalleerd? Kan iemand mij vertellen hoe ik het verwijderen van mijn vista partitie moet aanpakken?
Link naar reactie
[quote:a27f01f425="samkaya"]Laptop HDD 400GB: * Partitie 1, primaire partitie, 200 GB met VISTA * Partitie 2, logisch station, 200 GB met Windows 7 [/quote:a27f01f425] Omdat je Windows 7 op een logische partitie hebt geïnstalleerd, zodat deze letter D: krijgt toegewezen, kun je niet zomaar de primaire C: partitie verwijderen. Want daarop staan ook nog onmisbare systeembestanden van Windows 7. [quote:a27f01f425="samkaya"]Ik neem aan dat ik mijn 7 partitie eerst als een primaire partitie moet instellen.[/quote:a27f01f425] Ook dat zal niet zonder problemen gaan. Want in Windows register staan allemaal verwijzingen naar letter D: Je zou beter een back-up van je onmisbare documenten kunnen maken, naar een medium buiten de PC. Bijvoorbeeld Externe harddisk/usb-stick/DVD+/-R(W). Om daarna Windows 7 schoon opnieuw over Windows Vista heen te installeren. Daarna zet je onmisbare documenten terug. En kun je de logische D: partitie formatteren.
Link naar reactie
[quote:2145fd6faa="jolo"] Omdat je Windows 7 op een logische partitie hebt geïnstalleerd, zodat deze letter D: krijgt toegewezen, kun je niet zomaar de primaire C: partitie verwijderen. [/quote:2145fd6faa]De Windows 7 partitie kreeg wel degelijk de C: toegewezen, mits je boot met Windows 7. Als je boot met Vista, kreeg deze de C: toegewezen. [quote:2145fd6faa="jolo"] Ook dat zal niet zonder problemen gaan. Want in Windows register staan allemaal verwijzingen naar letter D:[/quote:2145fd6faa] Dit betwijfel ik. Een schone Windows 7 installatie is mijn laatste keuze. Ik heb Acronis Disk Director geïnstalleerd en de volgende stappen uitgevoerd: [list:2145fd6faa]Windows 7 partitie als actief markeren Windows 7 partitie converteren naar een primaire partitie Na een reboot de vista partitie toch maar verwijderd [/list:u:2145fd6faa] En toen kon ik niet meer booten, omdat hij de bootmgr niet kon vinden. Die is dus verloren gegaan op de vista partitie. Ik heb de Windows 7 schijf gebruikt om de bootmgr te restoren. En dat werkte ook nog. Nu weet ik ook wat ik fout heb gedaan. Volgens mij had ik gewoon de opstartconfiguratie vanaf de vista partitie moeten kopiëren naar de 7 partitie en pas daarna de vista partitie verwijderen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...