Ga naar inhoud

XP op laptop ipv Vista?


anoniem

Aanbevolen berichten

Als je alle drivers voor XP hebt, is dat inderdaad geen probleem. Wat wel een probleem kan zijn is dat het licentie-technisch gezien misschien niet helemaal in orde is. Als je een retail licentie van Windows XP hebt, mag je deze op die laptop installeren, mits die licentie op geen enkele andere PC actief is. Als je een OEM versie van Windows XP hebt, mag je die alleen installeren als het Windows XP Professional is en op de laptop een Vista Business licentie zit.
Link naar reactie
[quote:a26395dac6="Leo S"]Als je een OEM versie van Windows XP hebt, mag je die alleen installeren als het Windows XP Professional is en op de laptop een Vista Business licentie zit.[/quote:a26395dac6] Geldt volgens mij ook voor Vista Ultimate. Bij Vista Ultimate en Vista Business heb "downgrade-rechten". Hiermee heb je dus het recht om Windows XP Professional te installeren in plaats van de Vista Business of Vista Ultimate. Je moet daarbij zelf zorgen voor de te installeren Windows XP. Deze wordt niet door Microsoft noch door de eventuele OEM-verkoper geleverd. Een goede xp-licentiecode (de code om te installeren) moet je ook zelf regelen die moet van een XP versie zijn die jouw eigendom is. Mocht je dan door de Product Activering tegen problemen aanlopen, kun je MS bellen en de activering aanvragen. Installatie en gebruiksrecht krijg je immers door de downgrade. Deze versie mag dan dus met 1 sleutel op 2 computers draaien. De Vista Ultimate en Business die je vervangt via de downgrade mag je daarna niet op een andere pc zetten. Tevens staat een downgrade geen multiboot toe. Je mag dus wel Vista nast XP zetten of andersom, maar dan heb je gewoon 2 geldige licenties nodig (voor beide Windowzen een eigen). Er was altijd een pagina met uitleg hierover en daar heb ik deze link nog van maar die werkt niet meer http://www.microsoft.com/belux/nl/partner/productssolutions/windows/windows-vista-downgraderights.mspx
Link naar reactie
[quote:7457beba1e="Alipapa"]Heb me nog steeds niet verdiept in Vista ... zij wil XP.[/quote:7457beba1e] Ik vermoed een verband tussen de 2. Ik zou niet zo snel downgraden. Sinds SP1 is Vista toch eigenlijk probleemloos te gebruiken (lees met niet meer problemen/uitdagingen dan een ander OS in dagelijks gebruik). En het feit dat je hier op het forum zit geeft toch ook aan dat je interesse in het onderwerp hebt, wel van een uitdaging houdt en dan loop je toch niet weg voor een OS! KOm hier met je problemen en vragen en we lossen ze samen op. groetjes Ed
Link naar reactie
Op een laptop staat het OS,in dit geval Vista,vaak voorgeïnstalleerd en worden er geen "echte" installatie DVD's meegeleverd. Het kan zijn dat je de installatie DVD zelf hebt moeten aanmaken bij ingebruikname. Bepaalde merken beschikken over een,soms verborgen,partitie waar de installatie bestanden opstaan,die middels een F of andere toets,aangestuurd worden om de laptop weer in de fabrieksinstelling terug te zetten. Zoek dus goed uit hoe dit op deze laptop geregeld is,voor het geval je dit nog niet weet! Vista eraf zal zeker lukken,maar in geval XP niet bevalt is er wellicht geen weg terug? Overigens met respect voor Leo S en Edmond Varwijk,maar ik vind het wel vreemd,dat jullie kennelijk de voorkeur geven aan het licentie gebeuren,waarover ik van mening ben dat dat een zaak is van de TS,in plaats van de TS op de door mij genoemde mogelijke problemen te wijzen. Greetz
Link naar reactie
[quote:ceaafc4a10="Edmond Varwijk"] Je moet daarbij zelf zorgen voor de te installeren Windows XP. Deze wordt niet door Microsoft noch door de eventuele OEM-verkoper geleverd. [/quote:ceaafc4a10] Mogelijk dat het afhankelijk is van het merk aangeschafte laptop. Bij de Lenovo R61i laptop uit mijn onderschrift, was Windows Vista Business voor-geïnstalleerd. En downgrade CD's van Windows XP Professional, waren meegeleverd. [quote:ceaafc4a10="wanderer"]Overigens met respect voor Leo S en Edmond Varwijk,maar ik vind het wel vreemd,dat jullie kennelijk de voorkeur geven aan het licentie gebeuren,waarover ik van mening ben dat dat een zaak is van de TS,in plaats van de TS op de door mij genoemde mogelijke problemen te wijzen. [/quote:ceaafc4a10] Dat licentie gebeuren hoort er nu éénmaal bij. Zoals ook te lezen is in deze hyperlink [url=http://www.computerworld.com/s/article/9040318/FAQ_Giving_up_on_Vista_Here_s_how_to_downgrade_to_XP]FAQ: Giving up on Vista? Here's how to downgrade to XP.[/url] [quote:ceaafc4a10="Alipapa"]Een jonge laptop van mijn dochter heeft Vista erop staan, zij wil XP. [/quote:ceaafc4a10] Omdat het zo te zien om en recent aangeschafte laptop gaat, heb je wellicht recht op een gratis upgrade naar Windows 7. http://www.microsoft.com/windows/buy/offers/upgrade.aspx Als dat niet het geval is, of Windows 7 echt geen optie is. En je wel over een legitieme Windows XP licentie beschikt, check dan deze standaard Windows installatieprocedure http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp
Link naar reactie
Hoi, Het betreft een jonge Acer Aspire 5310 die ongelofelijk traag is op Vista, dan een licentie CD voor XP die op meerdere systemen mag is beschikbaar, drivers XP heb ik al dus tot zover is het 100% oke. Mijn vraag had meer betrekking op ,ik noem het maar het boot gebeuren , of de restjes ? van Vista die een eventueel opstarten van XP zouden dwarsbomen. Ben ergens eens zo iets tegengekomen, weet niet op het met dualboot te maken had, in elk geval, kan ik die XP CD erin ploffen en XP installeren en bij de installatie van XP de Vista gelijktijdig eraf gooien?
Link naar reactie
Ik denk dat die installatie niet veel problemen zou opleveren maar ik vraag me af hoeveel sneller je dan bent met XP. Als ik de specs bekijk, Intel celeron en 1Gb geheugen dan zal dat met XP en alle updates inclusief SP3 ook niet echt soepel draaien. Als deze Acer nog goed is, want echt jong is het model ook niet (2007), dan zou ik hem verkopen en een laptop kopen met een snelle core 2 duo processor, 2 of meer Gb geheugen en een upgrade mogelijkheid voor Windows 7. Dan ben je denk ik veel beter af.
Link naar reactie
[quote:f0d2db28e3="Alipapa"]Mijn vraag had meer betrekking op ,ik noem het maar het boot gebeuren , of de restjes ? van Vista die een eventueel opstarten van XP zouden dwarsbomen. [/quote:f0d2db28e3] Als je dat doet zoals beschreven in die [url=http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp]laatste link[/url] uit mijn vorig bericht, zou er niets meer van die Vista installatie over moeten blijven. Want de C: schijf wordt geformatteerd, en het MBR wordt overschreven.
Link naar reactie
Het zal dus zeker wel gaan ,zeker als full format bij installatie wordt gebruikt. Ergo ,een schone instal van XP pro en daarop wat foto`t en internet, meer is niet nodig in dit geval. Op dit systeem moet dan wel prettig en snel gewerkt kunnen worden in tegenstelling tot de oude Vista waarvoor de specifikaties etc wel krap waren. Dank voor info,
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...