Ga naar inhoud

back up maken hdd + nieuwe windows installie


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allen, Ik ben niet echt een n00b op computergebied, maar wel op het gebied van back ups maken. Ik wil een back up gaan toepassen bij 2 scenario's: 1) Ik heb op dit moment 4 schijven in mijn pc, een windows schijf (intel SSD), een raptor (74gb) voor downloaden en snelle uitpak schijf en 2 data schijven (750 gb + 1 TB) voor al mijn downloads. Nu wil ik de 2 data schijven samenvoegen tot 1 schijf om voor mezelf makkelijker te maken, dus alle downloads onder 1 drive letter. Ik moet nog onderzoeken welke raid ik moet hebben, maar dat komt wel goed. Nu wil ik al mijn downloads backuppen. Ik weet dat je natuurlijk alles naar een extern schijf 1 op 1 kunt kopieren, maar dat heb ik niet. Nu heb ik begrepen dat je ook een back up kunt maken van die schijf. Bij back up schijnt er compressie toegepast te worden waardoor de schijf grootte terug gebracht kan worden. Dus een 500 GB aan foto's, muziek of films teruggebracht naar een fractie van die grootte. Klopt dit? Is de 74 gb afdoende voor de backup? 2) Over iets meer als een maand wil ik mijn XP laptop formatteren en Windows 7 Home Premium erop gaan zetten. Nu heb ik op die laptop enkele proggies (belasting aangifte tool) draaien wat nog wel belangrijk is om alle settings en gegevens te behouden. Kan ik eerst een back up maken maken van die laptop schijf, schijf volledig formatteren en daarna een schone installatie van Windows 7 en dan back up terugzetten van alle proggies en gegevens? Werkt alles dan precies zoals op xp ervan uitgaande dat ik niet tegen compatibiliteit issues aanloopt? Alle software zijn van vrij recent, dus verwacht dat eigenlijk niet. Kennen jullie een goede back up tool? Bv. Acronis. Ik hoor het graag.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...