Ga naar inhoud

Netwerkperikelen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik beschik over een XP-Pro systeem en een XP-Home (laptop) systeem. De eerste functioneert als LAN, de tweede als WLAN. E.e.a. op een UPC verbinding met een Thomson modem (UPC) en een Linksys router WRT54GL. Over het algemeen ondervind ik weinig tot geen problemen, maar wat mij (o.a.) verbaast zijn "tcpip" meldingen in het systeemlogboek van het XP Home systeem (WLAN). Op een moment dat het systeem inactief is, kan het gebeuren dat ik later een x aantal tcpip meldingen met intervallen van ongeveer een minuut in het logboek aantref. Het is me nog niet helemaal duidelijk of dit al-of-niet gebeurt op een moment nadat die laptop in de stand-by stand is gegaan. Dat moet ik nog uitvogelen, maar ik denk dat-ie stand-by staat op dat moment....(?) Het betreft de tcpip melding met als beschrijving: [i:ad8187bfaa]Het systeem heeft ontdekt dat netwerkadapter \DEVICE\TCPIP_{99D1B4D4-1DB5-4966-A551-F9C007A511C6} met het netwerk is verbonden. De normale werking van de netwerkadapter is begonnen.[/i:ad8187bfaa] Waarom het systeem nou op een bepaald moment diverse keren achtereen moet "ontdekken" dat de netwerkkaart met het netwerk is verbonden, is mij niet duidelijk. De meldingen beginnen "zomaar" en stoppen ook weer vanzelf.... Er staan er dan een stuk of tien. Moet dit in de (WLAN) netwerkkaart of in de router gezocht worden?? (Linksys schuift het op de WLAN kaart). Zoals ik al vermeldde: het functioneert verder eigenlijk goed, maar bij dit soort meldingen krijg ik altijd wat "jeuk"...;-)
Link naar reactie
Nu (achteraf) blijkt ook een systeem met een LAN aansluiting zeer, zeer incidenteel te moeten melden (systray) "dat er nu verbinding is.....ect, etc". Ook dat is in het systeemlogboek terug te vinden als: "het systeem heeft ontdekt dat.... ect." Die verbinding was er echter (ook) al. IP adres blijft gelijk. Niemand die een suggestie heeft....? Ik heb er verder geen hinder van, maar vreemd is het wel!
Link naar reactie
Toch nog maar een poging gewaagd: Ik heb de stand-by modus van de WLAN aangesloten laptop (XP Home) uitgeschakeld. Vanmiddag heeft dat apparaat even onbeheerd gestaan en tref ik toch weer een 6-tal tcpip berichten (met intervallen van 30 sec. tot 1 minuut) in het systeemlogboek aan: "[i:905ae64050]Het systeem heeft ontdekt dat netwerkadapter \DEVICE[/i:905ae64050].... etc." Stand-by kan dus de boosdoener niet zijn.... Het lijkt er echter wel op dat het gebeurt als de machine inactief is. Kan een stoorsignaal (van een ander netwerk, van een wireless temp. meter o.i.d.) zoiets veroorzaken?? Ik blijf het supervreemd vinden! Zou je in dat geval "domweg" een andere frequentie / kanaal kunnen kiezen, of moet je dan nog meer aanpassen?
Link naar reactie
Inmiddels heb ik de WLAN driver (Intel) ge-update. Lijkt niet veel indruk te maken. Bij het opstarten wordt nu "standaard" ook in het systeemlogboek vermeld dat het netwerkadres niet vernieuwd kon worden (DHCP melding), omdat dit door de gebruiker geannuleerd zou zijn..... Dit heeft overigens geen merkbare effecten. Op een bepaald moment (na die driver update) kon er geen enkel netwerk meer gevonden worden, zelfs m'n eigen niet..... Vlg. info uit het systeemlogboek zou je kunnen afleiden dat het systeem vruchteloze pogingen deed om een driver (opnieuw?) te laden: er stonden ....tig meldigen hieromtrent. Het enige dat toen hielp was een reboot van het systeem. Zou dat dan toch in de richting wijzen van een hardwarematig probleem).(Onboard WLAN kaart van de betroken laptop niet "zo fris"....???) Een incidenteel clustertje met pcpip meldingen in het logboek blijft ook bestaan. Tientallen keren (stuk of 50) pingen naar die router leverde in 1 geval een verloren pakketje (geen antwoord) op. De rest zag er normaal uit. Wist ik nou maar of ik het bij die router of bij die laptop moest zoeken.... *zucht* :(
Link naar reactie
Dit is wat Microsoft erover te melden heeft op een troubleshooting pagina: [i:1daca96828]There may be multiple occurrences of the following TCPIP 4201 entry in the event logs: Type: Information Source: TCPIP Event ID: 4201 Description: The system detected that network adapter Compaq NC6134 Gigabit NIC was connected to the network, and has initiated normal operation over the network adapter. A single TCPIP 4201 event is typical after you restart the computer or after you disable or enable the network adapter. [/i:1daca96828] Vooral dat laatste is interesant. Er wordt uitsluitend gesproken over de network adapter. Er wordt niet gesproken over "de andere zijde" (router b.v.). Een riedel (cluster) van deze meldingen achtereen in een paar minuten tijd zou "dus" duiden op een intern PC probleem en heeft "dus" niets met een onwillige router te maken.....???? Gaarne jullie mening.....
Link naar reactie
[quote:8b96588d6b="andre@home"]Kijk eens naar energiebeheer... zet power savings van de wifi (WLAN ) eens uit, niet bij Power options van config scherm maar echt bij de eigenschappen van de WLAN zelf... Zit er een optie op de router "stay connected" of zoiets ... klik die ook aan....[/quote:8b96588d6b] "De computer mag dit apparaat uitschakelen....etc., etc....": Zet ik altijd als eerste uit.... Dus da's 't ook niet. Ik heb me al suf gezocht naar allerhande verband met "iets anders", maar vind totaal niets! Geen enkel aanknopingspunt. Ook driver updates (Intel 3945ABG) brachten geen verbetering, bij de laatste driverversie zelfs een verslechtering; plotseling een complete WLAN onderbreking zonder aanwijsbare oorzaak. :( Ik ben langzamerhand geneigd te denken dat er hardwarematig met die kaart iets niet lekker zit. Wat ik bij de instellingen ook niet kan terugvinden, is een mogelijkheid om de verbinding op half-, full duplex of Auto in te stellen. Is dat bij WLAN niet optioneel? De router zal ik volgende week eens omwisselen met een ander exemplaar (zelfde merk en type). Mochten die rariteiten dan nog bestaan, dan is die kaart zelf de oorzaak, lijkt mij....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...