Ga naar inhoud

USB Stick / Win XP: automatisch afspelen?


anoniem

Aanbevolen berichten

Beetje lekenvraag eigenlijk :oops: , maar ik heb me er nooit mee bezig gehouden: Normaal gesproken krijg je na het insteken van de stick een pop-up waarmee je een selectie kunt maken. Ik klik 'm altijd weg en open verkenner / explorer. Na kun je dat bij de eigenschappen van die stick heel leuk selecteren ("geen actie" o.i.d.), maar dat trekt dat ding zich niets van aan. Als ik een USB stick heb waar "van alles" opstaat (gemengde inhoud), wil ik dus in feite dat er niets gebeurt, dan wel geopend wordt. Hoe krijg je dat voor elkaar.... :?
Link naar reactie
Link van tomvdlee betreft Vista. Op zich uiteraard veel overeenkomsten, maar is niet wat ik bedoel. Net zomin als de reactie van Rosturp. Bovendien is de driveletter niet per definitie altijd dezelfde, dus..... De vraag betreft overigens XP in het algemeen, dus zowel Home als Pro. 1) Je kunt in eigenschappen kiezen voor "[u:d3f624ace9]Geen actie[/u:d3f624ace9]", maar dan verschijnt nog steeds die pop-up (met keuzemogelijkheden). Is dat nou Microsoft Logica, of interpreteer ik iets verkeerd....? :? 2) De situatie welke ik in gedachten had, was dat er eigenlijk totaal niets gebeurt (c.q. geopend wordt), althans niet wat dat specifieke aparaat betreft. Edit: Op een XP Home machien krijg ik een venster "Gemengde inhoud" waar ik een keuze zou kunnen maken (of het venster wegklikken uiteraard). Op een XP Pro machien wordt direct een venster geopend waarin alle mappen en bestanden zichtbaar zijn. De instellingen van "automatisch afspelen" zijn op beide systemen gelijk. Waarin zit 'm nou het verschil....??
Link naar reactie
Om nog even iets specifieker te zijn: Ik heb 2 sticks: A en B Als ik stick A inplug, dan krijg ik direct een venster met de inhoud (mappen en bestanden) Als ik stick B inplug, dan krijg ik een pop-up venster (....verschillende soorten inhoud. Wat wilt U dat Windows doet?) De instelling van Autoplay is (uiteraard) voor beide gevallen gelijk: "Vraag mij iedere keer welke actie ik wil uitvoeren". Voor de volledigheid: op beide sticks staat "van alles en nog wat". Docs, jpg's, mpg's, noem maar op. Waarom krijg ik bij B een pop-up en bij A niet? :? Wie?
Link naar reactie
Toch zou dat afhankelijk kunnen zijn van de Autoplay instelling. Loop voor alle zekerheid Deze hyperlink met info over Autoplay na http://www.theeldergeekvista.com/cpanel_hardware_and_sound.htm Het artikel gaat dan wel over Vista, maar is wellicht (gedeeltelijk) ook te gebruiken voor XP. En check ook nog op de site van Microsoft artikel 822660 De functie [url=http://support.microsoft.com/kb/822660/nl]AutoPlay herkent niet altijd verwisselbare media of digitale camera's.[/url]
Link naar reactie
Geen van beide zijn van toepassing. Wat betreft die Microsoft link: de sticks worden wel degelijk herkend. Dit blijkt onder meer uit de weergave in Verkenner / Explorer. Zeer curieus....! Er is best mee te leven, maar er moet toch een oorzaak bestaan. Edit: Op de valreep nog even "ontdekt" dat de stick welke direct een verkenner venster opent, driveletter G door Windows krijgt toebedeeld. Bij het wisselen (op dezelfde USB poort) met de stick welke een keuze pop-up geeft, krijgt deze driveletter H. A) Is dit logisch? B) Kan dit iets met het verhaal te maken hebben?
Link naar reactie
Maar als de reactie op twee usb-sticks van XP verschillend is, zou het toch kunnen zijn vanwege de inhoud van de sticks. In 2002 verschenen er twee artikelen over Automatisch afspelen http://www.computertotaal.nl/web/show/id=815616/contentid=62349 http://www.computertotaal.nl/web/show/id=815616/contentid=62350 Waar usb-stick niet worden genoemd in die artikels. De instel mogelijk zullen waarschijnlijk in Vista zijn uitgebreid. Gewoonlijk krijgt een usb-stick de eerst volgende drive letter die beschikbaar is toegewezen. Heb je wellicht in het verleden aan één van je usb-sticks via Windows Schijfbeheer een andere drive letter toegewezen? En heb je wellicht die stick zonder pop-up in het verleden al eens de optie "verkenner openen" gevinkt?
Link naar reactie
Windows blijft voer voor psychologen... :? De ene stick gedraagt zich bij inpluggen op twee machines hetzelfde. Die andere dus niet. Op de ene machien (XP Pro) wordt direct een verkenner venster geopend, op het andere systeem wordt een onvolledige pop-up geopend: de opties "Verkenner openen" en "Geen actie ondernemen" ontbreken..... :roll: Dank voor de links overigens. Ik zal nog eens wat experimenteren.
Link naar reactie
A. Volgens Microsoft [url=http://support.microsoft.com/kb/307844/nl]artikel NL307844[/url] zou dat moeten kunnen. B. Ofschoon ik dit niet in het Microsoft artikel NL307844 heb gezien, lijkt het me wel aannemelijk dat Windows de toegewezen schrijfletter van een usb-stick bewaart. Maar ik denk dat je dit voor alle zekerheid zelf zou kunnen uitproberen. Geef voor alle zekerheid iedere usb-stick een andere (nuttig) volume-label.
Link naar reactie
Dank voor alle info. Een wissel met een stick levert nml. op het ene systeem (XP Pro) een andere driveletter op, terwijl bij een wissel met dezelfde sticks op een ander (XP Home) systeem de driveletter behouden blijft.... Vandaar dat ik opperde dat Windows de driveletter ergens "onthoudt", tenzij dit b.v. omdat er al een ander opslagmedium ingeplugd was, niet mogelijk is. In dat geval zal WIndows 'm 1 positie ophogen, neem ik aan.
Link naar reactie
Nog een gerelateerd vraagje: Als ik bij een stick "X" op machine "A" aan zou geven dat ik bij gemengde inhoud op die stick Verkenner wil openen, geldt dat dan ook bij alle vervolgsessies (met diezelfde stick op hetzelfde systeem)? Ik neem althans aan dat de bewuste instelling alleen voor die stick geldig is...? Deze vraag is even ter verificatie. Ik heb kortgeleden bij een bepaalde stick op een XP Home systeem aangegeven dat ik bij gemengde inhoud Verkenner geopend wil hebben. Het ding trok daar zich niets van aan en opende domweg iedere keer weer dat pop-up venster met de vraag wat de bedoeling was.... Zie ik iets over het hoofd? :roll:
Link naar reactie
[quote:342dbc188c="lion"]Als ik bij een stick "X" op machine "A" aan zou geven dat ik bij gemengde inhoud op die stick Verkenner wil openen, geldt dat dan ook bij alle vervolgsessies (met diezelfde stick op hetzelfde systeem)? [/quote:342dbc188c] Daar ben ik zelf op dit moment ook niet zeker van. Om het een en ander even te kunnen controleren heb ik op mijn oude AthlonXP 1700+ PC Windows XP Home weer terug geïnstalleerd, met Service Pack 2. Ik heb gecontroleerd met 5 verschillende USB sticks. En deel hierbij jouw bevindingen. Bij één usb-stick wordt er geen actie ondernomen. Is wel zichtbaar in de verkenner. Bij twee andere opent deze automatisch in de verkenner. En twee andere komen met dat dialoog -of zoals jij het noemt pop-up- waarin je een keuze kunt maken, wat te doen. Als ik bij al deze sticks check rechter muisknop > Eigenschappen. Tabblad Automatisch spelen, staan deze allemaal op "Vraag mij elke keer welke actie wil ik uitvoeren". Wat die "gemengde inhoud" keuze betreft, kan ik op dit moment niks zinnigs zeggen. En lijkt toch van toepassing te zijn, wat in mijn eerste hyperlink in mijn eerste reactie over Autplay in Vista. Want daarin stond toch ook het volgende [quote:342dbc188c] Auto-Play - In my Windows XP experience, auto-play has always been one of the sketchiest processes as far as reliability goes. Half the time when media was inserted nothing at all would happen and the other half of the time was pretty much a crapshoot what would actually occur. Vista seems to be a lot better as far as recognition and follow through when you insert media. This is where you can go through each type of media and device to set your preferences [/quote:342dbc188c] Zelfs Ubuntu Linux is hier consequenter. Bestandsbeheer Nautilus opent gewoon alle vijf usb-sticks op dezelfde manier.
Link naar reactie
Dank voor de testen en de bijbehorende bevindingen! Een USB Stick lijkt dus in XP een "gokstick"; je moet maar afwachten wat er gebeurt.... :wink: Zoals ik al eerder meldde: eenzelfde stick opent op een XP Pro systeem bij mij een Verkenner venster met de inhoud, op een XP Home systeem een "pop-up" met de vraag wat er gedaan moet worden....! Gooi 't maar in m'n pet. Inderdaad zal de inhoud "ergens" een rol spelen, maar hoe en wat.... :o :roll:
Link naar reactie
Ik heb nog even één van mijn dikke Microsoft boeken erbij gepakt. Dat Microsoft WindowsXP Inside Out, kocht ik lang geleden voor 119 guldens. Dat boek heeft 1245 bladzijden. Als ik via de index achterin check op Autoplay, zie ik dat er bijna niets over in staat. Slechts 6 regels tekst gaan over Autoplay met verwisselbare media, zoals "Compact Flash" van een fotocamera. Maar dat is een bekend probleem met boeken. Wat je zoekt, staat er meestal niet (uitgebreid) in. Ik heb ook nog even gecheckt op mijn laptop onder Windows 7 RC. Daarin zie ik met alle vijf usb-sticks die pop-up vraag verschijnen, wat te doen. Het probleem met XP is waarschijnlijk, dat toen deze werd uitgebracht in het jaar 2001, waren usb-sticks nog niet populair. De XP uit 2001 ondersteunde alleen USB 1.1. Pas vanaf Service Pack 1 kwam de usb 2.0 ondersteuning. Verder herinner je vast nog wel, dat als XP geen build-in drivers had voor je harddisk controller, je deze kon installeren via toets F6 vanaf een floppy drive letter A:. XP keek dus niet naar je usb-stick, die meestal een hogere drive letter kreeg toegewezen. Ik denk dat de Autoplay van XP meer bedoelt is voor optische apparaten.
Link naar reactie
Dank voor je onderzoeken. Ik kan er (nog) geen touw aan vastknopen; de logica ontbreekt. Maar ik ben wel van plan eens wat te gaan "rommelen" met de inhoud van dat ding om eens te zien of, en zo ja wat, daaruit komt. Overigens is het gedrag van een externe (USB) HD hetzelfde: er wordt een "pop-up" geopend. (Wat wilt U dat Windows doet?). Beetje onzinnig eigenlijk voor een opslagmedium van een half TB.... :wink: 't Zal best wel moeilijk zijn voor een developer om onderscheid te maken, maar toch....
Link naar reactie
[quote:2cc0d35c91="lion"]Normaal gesproken krijg je na het insteken van de stick een pop-up waarmee je een selectie kunt maken. Ik klik 'm altijd weg....[/quote:2cc0d35c91] Ik weet precies wat je bedoeld :D Mijn XP-pc is zo geconfigureerd dat deze popup (vraag) nooit opdoemd na het insteken van eender welk USB-stick dan ook. Alleen..., ik kan het op mijn computer niet meer achterhalen hoe ik dit ingesteld heb of wáár.. :o Geen concreet antwoord op de vraag, maar het is dus idd wel mogelijk :P Mocht ik het alsnog aan de weet komen, dan post ik het gelijk hier.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...