Ga naar inhoud

recovery Windows XP


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb een probleem met mijn laptop die niet meer wil starten en ik hoop dat iemand mij wil helpen. Mijn laptop start na het aansluiten van een usb kaartlezer en bekijken van foto's van een SD kaart niet meer op (stop c 000021a) en geeft alleen nog een blue screen, ook de veilige modus enz. start niet meer. Nu heb ik de recovery cd erbij gepakt maar mijn vraag is hoe kan ik mijn gegevens op de C schijf toch behouden ? De recovery cd vraagt namelijk waar Windows moet worden geïnstalleerd, maar geeft ook aan dat het grootste gedeelte van de C schijf nog bestanden bevat, die ik graag wil bewaren als het mogelijk is. Ik heb wel eens gehoord dat het ook mogelijk is te repareren of kan ik misschien een nieuwe partitie aanmaken en Windows daar installeren ? Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me wil/kan helpen. Groetjes Evita
Link naar reactie
Via F8 opstarten naar het uitgebreide opstartmenu en daar voor "de laatste configuratie die werkte" al geprobeerd? ook kun je daar aangeven dat er niet opnieuw opgestart moet worden bij een systeem fout, dan krijg je een blauw scherm met een echte foutcode zoals 0x00000000 met andere cijfers en letters. Ook kun je daar kiezen voor veilige modus, die proberen en een systeemherstel uitvoeren behoort tot de mogelijkheden.
Link naar reactie
Bedankt voor je snelle antwoord. Helaas werken alle opties van het F8 scherm niet meer, vandaar dat ik als enige mogelijkheid zag de recovery cd te gebruiken, maar mijn vraag is of er vanuit dat scherm dan nog op de één of andere manier iets kan worden gerepareerd en of ik mijn gegevens dan kan bewaren of dat gelijk alles wordt geformateerd ? Hij geeft nu aan dat ik de C: schijf heb, waarvan het grootste gedeelte in gebruik is én een ongepartitioneerd gedeelte van slechts 8 MB.
Link naar reactie
Het antwoord op beide vragen zou JA moeten zijn, mits je installatie CD dat toelaat. Niet elke Recovery CD is hetzelfde, maar uit je vraagstelling leidt ik af dat het een gewone installatie CD is waarbij je alle opties beschikbaar hebt. Zo niet, dan zou een andere CDROM inderdaad de beste oplossing zijn. Behalve de door jou genoemde mogelijkheden (repair en andere partitie) zou je ook kunnen kiezen voor installatie op dezelfde partitie waar WIndows ook nu op staat. De installatie zou dan moeten vragen hoe de installatiefolder moet heten. Normaal is dat WINDOWS, maar je kunt nu een andere naam ingeven. Noem hem bijvoorbeeld WINDOWS0 en je krijgt een dualboot zonder dat je oude gegevens worden verwijderd. Uiteraard is het na het redden van je gegevens aan te raden om alsnog een schone installatie uit te voeren.
Link naar reactie
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad Windows in dezelfde partitie geinstalleerd, waardoor ik dus nog bij mijn bestanden kon. Daarna heb ik de bestanden overgezet en de computer gescand op virussen en spyware, waarbij niets gevonden is. Helaas werkt nu de cd/dvd speler niet meer, waardoor ik ook een probleem had met het installeren van enkele drivers, omdat deze op een cdrom stonden. Deze drivers heb ik toen van cdrom naar usbstick gekopieerd en daarna geinstalleerd. Ook kraakt mijn computer bij het afspelen van geluid, zowel bij het windows opstartgeluid als b.v. bij het afspelen van een filmpje bij Youtube en geeft hij het geluid heel traag weer. Ik heb windows media player 11 nu op de computer en servicepack 2. Weet iemand waardoor dit kan komen en wat hieraan te doen is ? De schijf formatteren en opnieuw installeren durf ik eigenlijk niet aan, omdat de cdromspeler dus niet werkt en ik dan niet meer via de recoverycd kan opstarten. Alle tips zijn welkom, alvast bedankt voor jullie reacties.
Link naar reactie
Als alles klaar is maakt dan een complete image vanaf een opstartbare USB stick met iets als Ghost (of zoek even naar een ander programma met search, vaak langs geweest). Sluit een externe schijf aan en zet de image daarop direct op. De USB stick moet dat wel herkennen, dus of een Bart PE USB stick maken of zo. Een kale XP recovery console herkent geen externe HD.
Link naar reactie
Op den duur lijkt me het werken op een laptop zonder functionerende cd-speler wel erg lastig. Mogelijk dat een externe speler een optie is? Als het een oudere laptop is dan is het nog maar de vraag of het booten vanaf usb een mogelijkheid is. En ik neem aan dat er ook geen floppydrive meer in zit? Zo ja, dan is een installatie onder DOS nog wel een mogelijkheid, maar ook dat vraagt heel wat gefröbel. Is het nog de moeite waard voor deze laptop?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...