Ga naar inhoud

Nieuwe hardware gevonden...


Aanbevolen berichten

Toen ik deze (XP-Pro) PC pas had (9-2006) had Windows een hoop problemen met het vinden van drivers voor USB randapparatuur. Ik heb dat op kunnen losen door "driver.cab" te vervangen. Was wellicht corrupt. Kort geleden werd ik weer met een soortgelijk probleem geconfronteerd. Bij het vervangen van een PCI (Realtec) netwerkkaartje bleek Windows weer spontaan last te hebben van dementie. De hardware werd netjes gedetecteerd, maar het vinden en installeren van een driver: ho maar....! Gelukkig werd een driver op een CD'tje meegeleverd, maar 't is natuurlijk wel balen om te constateren dat je systeem dus ergens rammelt. :cry: Iemand enig idee waar dit gezocht moet worden?
Link naar reactie
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat de driver voor een (nieuw) stukje hardware al ingebakken zat in Windows. Ik heb het altijd vanzelfsprekend gevonden dat er een driver meegeleverd wordt. Ik heb dat altijd geprefereerd boven een 'ingebouwde' driver die veelal veel generieker is. Áls er dus een driver bij de hardware wordt meegeleverd zal ik die dan ook altijd gebruiken. Naar míjn idee 'rammelt' het systeem dus niet.
Link naar reactie
Mooi!! Dank voor jullie reacties. Ik begrijp hieruit dat het min-of-meer wel eens logisch zou kunnen zijn dat, als je een netwerkkaartje met een Realtec chipset in een PCI sleuf drukt, Windows hier verder niets mee kan.....?? :roll: Zo ja: dan ben ik gerustgesteld.... :wink: Maar, wat is dan eigenlijk de beste werkwijze / volgorde (want daar ben ik ook nog niet achter :oops: ), zowel hard- als softwarematig, om b.v. een netwerkkaart te vervangen. Kunnen jullie me wat dat betreft ook nog wat wijzer maken? (Ik doe zelden iets met hardware.... :? ).
Link naar reactie
Als ik hardware vervang dan uninstall ik die eerst (voor zover er een driver nodig is natuurlijk) in apparaatbeheer. Vervolgens computer uit, hardware er uit, opstarten, weer afsluiten, spanning er af, nieuwe hardware er in, driver laden. Soms, bijv bij printers, wil het wel eens dat je eerst de software moet laden voordat je de hardware aansluit. Dat is om te voorkomen dat Windows een 'eigen'driver laadt die dan niet alle mogelijkheden van de hardware benut. Vaak een kwestie van eerst even de installatieaanwijzingen lezen. En wordt er geen CD/DVD bij geleverd dan heb je dus ook geen driver die je zou kunnen installeren. :D :D Succes.
Link naar reactie
[quote:4c095e13bc="lion"]Maar, wat is dan eigenlijk de beste werkwijze / volgorde (want daar ben ik ook nog niet achter ), zowel hard- als softwarematig, om b.v. een netwerkkaart te vervangen. [/quote:4c095e13bc] Gebruikelijk is eerst de PCI kaart te plaatsen in een vrij slot, om daarna de drivers te installeren. Tenzij in de handleiding staat vermeldt dit anders te doen. Echter niet alle PCI sloten hebben een eigen IRQ. Als deze in een PCI slot zit met dezelfde IRQ als een andere PCI- of onboard hardware, dan werkt dat alleen als de drivers van beide hardware goed samenwerken. Als er driver problemen zijn zou je dit kunnen proberen op te lossen, door je PCI kaart(ten) om te steken naar andere PCI sloten. Je zou kunnen checken of er info staat bij Start > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Systeeminfo > Onderdelen > Probleemapparatuur? En check hoe de IRQ's zijn verdeelt via Start > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Systeeminfo. Bij Hardwarebronnen > IRQ. Bij elke IRQ zou OK moeten staan.
Link naar reactie
[quote:0dfda2f7e1="jolo"]Gebruikelijk is eerst de PCI kaart te plaatsen in een vrij slot, om daarna de drivers te installeren. Tenzij in de handleiding staat vermeldt dit anders te doen.[/quote:0dfda2f7e1] Tja, waarbij je dan weer bij het beginpunt bent aangeland: Je plaatst die kaart, start het systeem, Windows "ontdekt" nieuwe hardware en geeft vervolgens aan dat-ie geen driver kan vinden, waarna je een vraagteken in Apparaatbeheer terug vind. Daarna is het een heel gemodder om de bijbehorende driver te actualiseren. Althans voor ondergetekende. Als ik wilde verwijzen naar een bijgeleverd CD'tje, kwam Windows met een lijst met hardware. De logica was ver te zoeken, maar uiteindelijk is het me via een of andere omweg toch gelukt om Windows te vertellen waar die driver te vinden was. En verder was dit het enige beschikbare PCI slot op 't mobo, dus weinig keus. Ik heb me overigens ook eens in de grijze oudheid laten vertellen dat een gedeeld IRQ voor video- en audiokaart "uit den boze" is. Klinkt ook logisch, maar ik heb al 2 systemen gehad waar dit het geval was, niet te wijzigen was, maar nooit problemen heeft opgeleverd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...