Ga naar inhoud

Windows activatie


Aanbevolen berichten

Altijd ben je voorzichtig en trek je bij naderend onweer bijtijds de hele Internet hardware mikmak eruit. Had ik dus vrijdagmiddag j.l. ook gedaan. Aan het einde van de middag was alles weer aangesloten en actief. Domme pech dat er toen net nog een onverwacht staartje aan kwam. Een grote pestklap hier een paar honderd meter vandaan en....: einde netwerkkaart en (deels) router. Router vernieuwd, evenals netwerkkaart (jammer, want er zat een prachtige 3COM kaart in. Snik.. :cry: ) Niet na de eerste verse start hierna, maar een paar later, vond Windows dat-ie opnieuw geactiveerd moest worden. En dat heb ik dus maar gedaan, via Internet. Het vreemde is echter dat een paar Windows starts later, de volgende dag, nadat de machine van alles ontkoppeld is geweest, een nieuwe router is aangesloten, Windows opnieuw van mening was dat-ie geactiveerd moets worden..... :roll: Ook maar weer gedaan, dus.... De Windows versie is overigens volkomen legaal! 1) Is het "normaal" dat na het vervangen van een LAN kaartje, Windows opnieuw geactiveerd moet worden? 2) Is het niet vreemd dat dit 2x gebeurt, ondanks het feit dat er tussentijds geen wijzigingen in de hardware meer zin aangebracht? (Behalve vervanging van een router, wat wijzigingen in de configuratie (instellingen) van de LAN kaart? 3) Na de laatste activatie, vanmorgen vroeg, heb ik na een aantal koude- en warme starts van het systeem geen meldingen meer gehad, maar het zit me nog niet lekker... Wordt bij iedere Windows start de legitimiteit gechecked? 4) Mocht dit verschijnsel vaker optreden, wat is dan "wijsheid"? Je kan toch niet aan het activeren blijven? Contact opnemen met Microsoft support? 5) Heb wel eens iets gelezen over de file [u:d02eedd2a7][b:d02eedd2a7]wpa.dbl[/b:d02eedd2a7][/u:d02eedd2a7]. Is hier iets zinnigs mee te doen? In z'n algemeenheid hoop ik er nu eigenlijk vanaf te zijn, want vervelend is het natuurlijk wel.... :(
Link naar reactie
Euh....? Is activeren van Windhoos niet hetzelfde als valideren? Ik dacht dat dit gelijktijdig gebeurt..... :roll: Validatie vind toch plaats bij b.v. een bezoekje aan Windows Update? Gerben: ik heb e.e.a. direct online gedaan, waarna een paar starts hierna niets aan de hand was. Nadat ik de instellingen van die netwerkkaart heb gewijzigd, een nieuwe router heb aangebracht (heeft er niets mee te maken m.i., maar toch....) en de PC "ontkabeld" en open is geweest, vond-ie dat-ie vanmorgen nogmaals geactveerd moest worden.... Hoop dat dat de laatste keer was! :? Dragon: Windows is m.i. geactiveerd en gevalideerd. Geactiveerd heb ik 'm deze ochtend, hierna heb ik Windows Update bezocht. Dus..... Tja...... Medlingen zouden nu toch weg moeten blijven.... Enne...: jullie weten ook niet wat je met wpa.dbl zou kunnen doen? Kopiëren en terugplaatsen bij evt. meldingen?
Link naar reactie
Om welke Windows versie en Service Pack gaat het? Als er al eerdere hardware wijzigingen hebben plaats gevonden alvorens de netwerkkaart te vervangen, is het inderdaad mogelijk dat er opnieuw moet worden geactiveerd. Op deze hyperlink http://www.aumha.org/win5/a/wpa.php staat naar welke hardware Windows XP kijkt. Daarin staat onder andere dat de netwerkkaart het zwaarst telt. En dat je een backup zou kunnen maken van wpa.dbl en wpa.bak. Ook als die wpa.dbl beschadigd raakt, kan XP om nieuwe activatie vragen. Dan zou je de backup van die wpa.dbl en wpa.bak kunnen terugplaatsen. Verder staat er veel info en hyperlinks in deze hyperlink [url=http://www.pcbuyerbeware.co.uk/ProductActivation.htm]How Microsoft Product Activation (WPA) Works in Windows XP and Windows Vista[/url] Op de site van Microsoft is er nog deze [url=http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/quick-start/activation-faq.aspx]Windows Vista Activation FAQ.[/url]
Link naar reactie
Edouard: Dat wpa.dbl verhaal (k meen dezelfde link) had ik al eerder gezien. Over het feit dat Windows kan besluiten 'm te verwijderen, daar had ik overheen gelezen. Maar dan nog: als je dat vaak moet doen (dat terugzetten), dan wordt je daar ook niet blij van..... Dat ding tussen stopcontact en router waar jij op doelt, is vermoedelijk een piekspanningbeveiliging. Maar daar worden dit soort zaken niet mee voorkomen. Bij een blikseminslag in de buurt, loop je het risico dat het sterke (magnetische) veld de fijngevoelige electronica om zeep helpt. Het slaat op de "data(verbindingen)" en niet op de voeding. Beschermd ben je dus dan nog steeds allerminst! Jolo: Die kaart is erin geweest, weer eruit gehaald en opnieuw teruggezet. Daar is die wpa vermoedelijk van in de stress geschoten. Betreft Win XP Pro SP3. Dank voor de info m.b.t. wpa. Dat een netwerkkaart het zwaarst telt, wist ik ook niet. Ik dacht dat een mobo het zwaarst telde. Maar het moet dan een [u:d98444a1ad]eenmalige[/u:d98444a1ad] actie zijn uiteraard. Als je niets meer hebt gewijzigd en Windows komt alsnog weer aankleppen met die activatie, dan weet ik het ook niet meer. :? Je kunt niet aan het activeren blijven en evenmin die wpa files blijven terugzetten. Maar inmiddels heb ik sinds de laatste keer ca. 3 nieuwe Windows starts en ongeveer evenveel herstarts achter de rug zonder ellende. Ik hoop dat dat zo blijft..... :?
Link naar reactie
[quote:4600cdf6b8="lion"]Ik dacht dat een mobo het zwaarst telde. [/quote:4600cdf6b8] Ik bedoelde eigenlijk dat de netwerkkaart het zwaarst telt van de onboard- en insteek hardware. Het moederbord is een verhaal apart. Het moederbord telt vooral zwaar bij een OEM licentie. Een OEM licentie mag niet worden verhuisd naar een andere moederbord. Alleen éénmalig indien oude moederbord defect en vervangen door een moederbord uit dezelfde reeks. Bij een nieuwe PC heb je voor OEM Windows altijd een nieuwe licentie nodig. [quote:4600cdf6b8="lion"]Die kaart is erin geweest, weer eruit gehaald en opnieuw teruggezet.[/quote:4600cdf6b8] Als deze terug is geplaatst in hetzelfde PCI slot, dan zou XP niet om nieuwe activatie moeten vragen. Als je 'm in een andere PCI slot plaatst, dan zou XP mogelijk wel om nieuwe activatie kunnen vragen. Verder zou je van een goed werkende geactiveerde Windows versie een image kunnen bewaren op een backup media buiten de PC. Als je van je onmisbare documenten regelmatig een backup maakt, dan kun je met zo een image altijd weer terug naar een geactiveerde XP installatie. Er vanuit gaande dat er sinds de image is gemaakt, er niet al te veel hardware wijzigingen hebben plaats gevonden.
Link naar reactie
Wat betreft het 1e: da's duidelijk..... Wat betreft het 2e: ik heb sowieso (altijd) een recente back-up van "Mijn Documenten" ("D"). Een nieuwe image (van "C") moet ik nog maken na vervanging van die netwerkkaart. Maar ik denk dat ik in "noodgevallen" ook wel met de laatste image (ik maak er zo gem. 1x per kwartaal eentje) uit de voeten zou kunnen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...