Ga naar inhoud

Mogelijk partitieprobleem


Aanbevolen berichten

In een poging de MBR te herstellen teneinde vanaf een linux distributie te kunnen opstarten ben ik een vreemd probleem op mijn eerste harde schijf tegengekomen. Hierop staan 4 windhoos partities op waarvan 1 primaire, 2 linux partities, een stukje "beschikbare ruimte" en een kleine 125GB "niet toegewezen" ruimte (zwarte balk erboven). Dat laatste begrijp ik niet goed want ik kan mij niet voorstellen dat ik dat zomaar laat liggen. Ik kan binnen windhoos ook helemaal niets met die partitie. In Schijfbeheer kan ik rechstklikken wat ik wil maar de optie "nieuwe partitie" blijft uitgegrijst. Op alle andere partities, inclusief de linux partities, heb ik veel meer mogelijkheden. Hoe zou ik mijn schijf kunnen onderzoeken om dit probleem te tackelen? chkdsk gaf aan dat alles in orde was.
Link naar reactie
Noem het maar gewoon Windows hoor, kinderachtig gedoe. Je kunt max. 4 primaire partities aanmaken waarvan er eentje extended kan zijn die weer 255 logische station kan bevatten en Linux heeft zelf minimaal 1 partitie plus een swap partitie nodig. Maak een schermafdruk van schijfbeheer en zet die hier neer via Tinypics b.v. want het is niet duidelijk wat je nu bedoeld.
Link naar reactie
Gebruik je soms Win 7?? Toevallig gister van een testuser van Win7 beta gehoord dat dat prog een hidden partitie aanmaakt en dat je daar bijna niet meer in kunt komen.Wat t nut daarvan is ontgaat me. Die partitie zou zelfs aanwezig blijven als je win7 eraf gooit Opl verwijderen met ik dacht Partition Magic Suc6 Anjo
Link naar reactie
Windows 7 RC maakt helemaal geen hidden partitie aan, weer een broodje aap erbij. :? Partition Magic is erg buggy en ook niet geschikt voor Vista en W7. Er zijn betere gratis partitie managers te verkrijgen. http://www.paragon-software.com/home/pm-express/download.html http://www.partition-tool.com/personal.htm Overigens kan dat gewoon ook in Vista of W7 en in XP kan de "problemen" van de TS ook opgelost worden, alle niet gebruikte partities wissen en de dan onstane niet gepartitioneerde ruimtes bij een bestaande partitie of logisch station trekken of (een) nieuwe maken.
Link naar reactie
Het gaat hier gewoon om XP Professional. Nu ik zo eens zit te kijken naar dat mooie plaatje vallen mij een paar merkwaardige zaken op (stom dat ik dat niet eerder heb gezien). Gelet op de kleuren is de Windows Programma partitie een primaire. Klopt. De Linux Swap (die van 957MB is ook primair. Komt mij vreemd voor. Maar het kan nog gekker. Het groen omrande deel is in zijn geheel een uitgebreide partitie. En daarbinnen bevindt zich een primaire partitie!!! Dat klopt niet. Dat kan niet eens. Ik weet bijna zeker dat ik ooit 40MB als primaire partitie heb aangemaakt voor XP Pro en van de rest heb ik een uitgebreide partitie gemaakt waar ik twee delen (2x 97.5BG) als Windows data heb gereserveerd en 25GB voor backup. De rest heb ik open gelaten en met Linux heb ik die later ingedeeld in swap (1GB) en boot (40GB). Die 97.65 GB wil ik figuurlijk vanaf zijn maar ik denk dat die 122.31GB niet eens bestaat. Kortom het lijkt er heel erg op dat de partitietabel niet klopt. Als je de hoeveelheden ruimte bij elkaar optelt kom je op het rare getal van 518 GB uit. Schijf 0 en 1 zijn exact even groot (ze zijn namelijk identiek). Maar HD1 (Dit zijn F + G) staat op 465GB. Beide schijven heb ik gekocht als zijnde 500GB. In de praktijk kom je altijd lager uit (i.v.m. het getal 1024, zie HD1). Is dit misschien iets waarmee iemand wat kan?
Link naar reactie
Sinds de lage prijs van harde schijven gebruik ik geen partities meer en programma's op andere schijven dan de primaire zetten doe ik ook niet meer. Dat heeft weinig zin. Ik hoor je niet over backups, heb je die wel? Ik zou mijn systeem zo inrichten: Weg met alle partities: Een schijf voor Windows, een schijf voor je persoonlijke data en een schijf voor Linux enzovoort.
Link naar reactie
Op zich is er niets mis met het indelen van een harde schijf in meerdere partities. Zo te zien heb je enkele partities een volumenaam gegeven. Dat is dus in orde. Maar waar zie je precies die primaire partitie in die uitgebreide partitie. Dat inderdaad zoals je zelf al zegt, niet mogelijk. Waarschijnlijk is het beste om je data van die probleem schijf te back-uppen, naar een back-up media buiten de PC. Dan zou je de hardeschijf checken met de diagnostische software van de fabrikant. Als deze 'm op zowel de snelle en langzame diagnostische tests goedkeurt, zou je 'm volledig leeg kunnen maken. Om 'm vervolgens opnieuw te partitioneren.
Link naar reactie
Zoals ik al aangaf, alles wissen wat je niet nodig hebt en leeg is. Dan kun je van die logiche stations voor de data een primaire partitie maken, dan heb je er 4 waarvan 1 extended, reboot en pas de schijf verder aan en dan zie je gelijk wat er nog wel of niet klopt. http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk http://www.partition-tool.com/personal.htm http://www.paragon-software.com/home/pm-express/download.html ftp://ftp.symantec.com/public/english_us_canada/tools/pq/utilities/PTEDIT32.zip Met bovenstaande tools kun je alles controleren en aanpassen.
Link naar reactie
OK, bedankt allen. Ik zie inderdaad ook niet het verband tussen goedkoper wordende harde schijven en partities. Meerdere partities geven een overzichtelijk geheel en het is al helemaal nuttig om Windows op een aparte partitie te installeren in verband met eventuele crashes. En dan de rest van de schijf onbenut laten is toch zonde. Backups heb ik (uiteraard) wel. Wat heeft het voor voordeel om. zoals Lange Pier zegt, van logische stations primaire partities te maken?
Link naar reactie
Ik heb meer dan 20 harde schijven. Het verband tussen goedkopere schijven en partities zal ik uitleggen: Om scheidingen te maken tussen besturingssystemen (meervoud) en data maakte ik partities maar deze partities zijn 1 kwetsbaar voor fouten, 2 schijven kunnen kapot en dan ben je alle partities kwijt en 3 resizen is tijdrovend. Als ik nu een scheiding wil tussen besturingssystemen (meervoud) en data dan koop ik extra schijven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...