Ga naar inhoud

[Windows XP Pro] Harde schijf met systeem vervangen


Aanbevolen berichten

Ik wil op een oudere PC waarin fysiek 1 harde schijf geinstalleerd kan worden een harde schijf met meer capaciteit installeren. De huidige harde schijf geeft met name bij opstarten, zeer lange opstarttijden (7-10 minuten). Deze schijf is geschoond, gedefragmenteerd en gecontroleerd op fouten. De kleine harde schijf is nog in orde. Het aantal programma's dat bij het opstarten geladen wordt, is beperkt. Ik neem even aan dat een CD/DVD drive op dezelfde IDE aansluiting als de harde schijf is aangesloten. Aanname: die werkt normaal (nog niet kunnen vaststellen). Ik wil op de IDE bandkabel een tweede Harde schijf tijdelijk aansluiten met meer capaciteit. Deze schijf vervolgens partitioneren/formateren. Het Master/Slave verhaal is duidelijk. De CD/DVD speler zou dan losgenomen kunnen worden, als er geen tweede IDE slot aanwezig is. Ik wil vervolgens een exacte kopie van de oorspronkelijke harde schijf op de nieuwe grotere harde schijf hebben. Vervolgens wil ik de oorspronkelijke harde schijf met weinig capaciteit verwijderen en de harde schijf met meer capaciteit in deze kleine PC installeren. Als het goed is staat daar een volledige installatie en systeem kopie op van de oorspronkelijke harde schijf. Werkt dit, hoe kan ik dit het beste aanpakken ? Waar nog rekening mee houden om dit te doen slagen? Moet je de nieuwe harde schijf als systeem schijf formateren of komt dat bij het kopieëren vanzelf goed ? Windows backup gebruiken of een utility programma dat dit regelt ? Ik neem aan dat het BIOS een 160GB of een 250GB harde schijf kan adresseren. Als dat niet zou kunnen, dan zal daar wel een driver voor zijn die dat probleem oplost. Het gaat om een 1,6GHz PC met een harde schijf met beperkte capaciteit. De gegevens van deze PC heb ik niet, ik wil dit voor iemand anders doen. Bedankt voor tips, advies, opmerkingen. Goof.
Link naar reactie
begrijp ik nou goed dat je die heel traag werkende installatie wilt klonen naar een andere andere hd? dat lijkt me een toepassing van de wet van behoud van ellende.... de meeste traagheid op pcs zit doorgaans in wat er op de schijf staat, en niet zozeer in de schijf zelf..... mijn advies zou zijn: maak een lekkere nieuwe installatie op die nieuwe hd, en hang die oude als slave erbij, zodat je de data makkelijk kan overnemen.
Link naar reactie
Het systeem wordt uitgekleed tot de basis functies, opgeschoond en het register wordt opgepoetst totdat er weer een goed werkend kaler systeem terug is.... wat ook sneller opstart. :D De harde schijf heeft een capaciteit van 20/40 GB, dat moet meer worden. In de PC kast kan door de geringe afmetingen slechts 1 harde schijf geinstalleerd worden. Omdat [b:c091c786c4]windows XP Pro is voorgeinstalleerd [/b:c091c786c4] en de windows XP Pro installatie cd/dvd's niet beschikbaar zijn, moet de harde schijf gekopieerd of gekloond worden naar een grotere harde schijf. Op die manier wordt het wordt het oorspronkelijke geinstalleerde windows XP teruggezet op de PC waarop windows XP al geinstalleerd was. Voordeel: 1/. de harde schijf is nu groter. 2/. onderhoud via windows update blijft geldig 3/. aanschaf windows XP niet nodig (is ook geen optie, ook Vista niet) 4/. geen illegaal gerotzooi Het opstart problemen los ik (wel) op. Ik kan op die manier iemand "uit de brand" helpen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...