Ga naar inhoud

Computer opschonen / Vista opnieuw installeren


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik zit met een dilemma. Ik wil graag mijn computer een keer helemaal opschonen. Echt van top tot teen. Zodat hij weer werkt als vanouds. Nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Ik wil graag echt opschonen, dus niet alleen een schijfopruiming/defragmentatie. Ik heb wel eens gehoord over dat Vista opnieuw installeren (of verwijderen en dan opnieuw installeren egk) heel goed werkt? Levert dit dan geen problemen op met de product-key/product activatie van Vista later? Of is er iets anders dat nog veel beter werkt? Ik weet niet goed wat ik het beste kan doen. Alvast bedankt voor het advies! groetjes, Teun Dielesen
Link naar reactie
da´s een aardige klus, met gevaar dat je data kwijtraakt..... enig idee hoe je het zou willen doen, ofwel: heb je een losse vista cd, of heb je een zg recovercd(-set) bij die pc gekregen? voor heractivatie van windows hoef je niet bang te zijn, dat gaat wel goed. wellicht zou het volgende al helpen: - start-configuratiescherm-´software´ cq ´programma´s´: verwijder hier eens via selecteren enrechtsklikken de programma´s die je niet nodig hebt. --start de pc opnieuw op -download ccleaner op www.ccleaner.com - maak een herstelpunt - installeer ccleaner en run het; laat ccleaner alles opschonen en sta toe dat die acties worden uitgevoerd. kans is groot dat je pc je nu weer dat ´schone gevoel van het begin´ geeft.
Link naar reactie
[quote:07df9ab309="derkdejong"]da´s een aardige klus, met gevaar dat je data kwijtraakt..... enig idee hoe je het zou willen doen, ofwel: heb je een losse vista cd, of heb je een zg recovercd(-set) bij die pc gekregen? voor heractivatie van windows hoef je niet bang te zijn, dat gaat wel goed. wellicht zou het volgende al helpen: - start-configuratiescherm-´software´ cq ´programma´s´: verwijder hier eens via selecteren enrechtsklikken de programma´s die je niet nodig hebt. --start de pc opnieuw op -download ccleaner op www.ccleaner.com - maak een herstelpunt - installeer ccleaner en run het; laat ccleaner alles opschonen en sta toe dat die acties worden uitgevoerd. kans is groot dat je pc je nu weer dat ´schone gevoel van het begin´ geeft.[/quote:07df9ab309] Hoi, Alle data mag verloren gaan. Programma's, foto's, documenten. Ik heb de foto's namelijk op een externe harde schijf staan, en deze zal, uiteraard, niet aanstaan op het moment van de opschoning. Ik heb een Vista dvd bij de computer gekregen ja. Kan ik hier iets mee? groetjes, Teun
Link naar reactie
ja, als je met de dvd in de speler de pc opstart zal een windows setupmenu verschijnen. je moet daarin kiezen voor een schone installatie (dus geen reparatie oid) waarna het proces van start gaat. tenminste: als het een originele vista dvd is. als het gaat om een dvd die je bij de pc kreeg waarop zoiets staat als recover ofzo, dan zal het proces wellicht ook automatisch gaan, maar wellicht ook moet je even de documentatie bij de pc erop na slaan.
Link naar reactie
[quote:49152b9250="derkdejong"]tenminste: als het een originele vista dvd is.[/quote:49152b9250] Oke. Het is volgens mij wel een originele versie. Het is zo'n hele mooie dvd. Het is wel een OEM versie volgens mij. Er staat op; verspreiding alleen samen met een computer. [quote:49152b9250="derkdejong"]ja, als je met de dvd in de speler de pc opstart zal een windows setupmenu verschijnen. je moet daarin kiezen voor een schone installatie (dus geen reparatie oid) waarna het proces van start gaat. [/quote:49152b9250] Hoef ik Vista niet eerst te deïnstalleren? Of kan ik, zodra ik de dvd erin stop, gelijk van start gaan? groetjes, Teun
Link naar reactie
vista deïnstalleren kan niet vanuit vista..... ik heb de vistaprocedure niet exact in mijn herinnering, maar er komt na opstarten en verkennen van de configuratie een keuzemenuutje waarin je uiteindelijk kan kiezen voor iets in de trant van ´nieuwe installatie´ of ´partitie wissen´ of ´partitie formatteren´.
Link naar reactie
Verder nog een vraagje, ik heb Windows Office 2007 geïnstalleerd op deze computer. Ik heb deze gekocht in zo'n 3 bundel. Wat gebeurd er als ik de computer helemaal opnieuw installeer en Office dan opnieuw installeer? Kan ik de pdoductkey nog gebruiken? Ik ben bang namelijk dat ik dan die productkey niet meer kan gebruiken, omdat deze al 3 keer gebruikt/ingevoerd/geïnstalleerd is. alvast bedankt. Groetjes, Teun
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...