Ga naar inhoud

vista - 'niet bevoegd om deze bewerking uit te voeren'


Aanbevolen berichten

Omdat ik linux is wil proberen probeerde ik een kopie te plaatsen van de zogenaamde windows factory_image op mijn externe harde schijf. Voor het geval het mis gaat. Na een kwartier lang gekopieerd te hebben meldt de computer dat ik niet bevoegd ben om deze bewerking uit te voeren. En dit zegt hij ook wel is vaker als ik een bepaald programma wil verwijderen. Hoe kan ik mijn bevoegdheid aanpassen? bvd edit: en ik ben trouwens de enige gebruiker op deze computer en ik heb ook geen wachtwoord. En ik heb het accounttype 'administrator'
Link naar reactie
[quote:aa669e9fa9="tomvdlee"]Heb je wel Administrator rechten? Wat is de "windows factory_image"? Is dit een verborgen partitie van je PC? Maak anders zelf een backup image met een programma zoals Acronis True Image.[/quote:aa669e9fa9] Dat is idd een partitie. [i:aa669e9fa9]factory_image D:[/i:aa669e9fa9] heet het. Van daaruit kan je, als ik het goed begrijp, windows weer op je C: schijf zetten als er iets is misgegaan. Eigenlijk is het niet echt nodig om hier een kopie van te maken aangezien ik denk dat als er iets mis gaat met de installatie van linux, dat die partitie wel blijft bestaan. Maar ik dacht ik neem het zekere voor het onzekere, want wie weet wis ik per ongeluk de hele schijf en alle partities uit. Of ik administartor rechten heb? Ik denk van wel, aangezien ik via configuratiescherm zie dat er maar 1 gebruiker is (en dat ben ik) en mijn accounttype wordt [i:aa669e9fa9]administrator[/i:aa669e9fa9] genoemd. Ik heb ook wel is gehad dat ik een programma in de prullenbak plaats, maar dan kan ik het niet weggooien omdat ik daartoe de rechten niet zou hebben. Beetje vaag.
Link naar reactie
Programma's gooi je niet in de prullenbak, die verwijder je door ze te deïnstalleren. Daar heb je de optie 'Software Verwijderen' in Windows voor, of de optie 'Uninstall' in de map van het programma zelf. Met de optie 'Uninstall' worden ook de meeste registerverwijzingen verwijderd, zodat er geen sporen meer van op je PC blijven staan en Windows niet allerlei onnodige verwijzingen af hoeft te zoeken bij het gebruiken van programma's. Soms :roll: ...
Link naar reactie
^Ja, ik verwijder programma's in eerste instantie op die manier. Maar ik maak zo af en toe mee dat ik een bepaald programma niet terug kan vinden in die lijst. En dat zijn dan vaak de wat eenvoudige programmatjes. En de uninstall functie probeer ik uiteraard ook voordat ik het naar de prullenbak verplaats. Maar daartoe heb ik dus niet altijd de bevoegdheid. :roll:
Link naar reactie
Wat betreft die "factory-image"ben jij NIET de admin, dat is degene -lees fabrikant- die die partitie op de laptop heeft gezet.. Je kunt dan wel proberen die partitie te backuppen maar ik betwijfel of dat nut heeft. Kun je niet een set restore CD's/DVD's maken? Ik heb hier een Acer en daar kan dat wel mee. MBT die andere rechten: soms moet je een actie uitvoeren als administrator oproepen met een rechtermuisklik
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...