Ga naar inhoud

Opstartproblemen na installatie UBUNTU


Aanbevolen berichten

Nadat ik op een aparte schijf UBUNTU heb geinstaleerd wil mijn PC niet meer starten. Hij loopt vast met GRUB meldingen. Pas nadat ik de installatie cd van WINDOWS XP in de cd-rom drive leg kan ik weer normaal windows opstarten vanaf C. Ik moet alleen bij het opstarten niet van cd starten. Ik heb al een fixmbr gedraaid op mijn c-schijf. Ik heb ondertussen UBUNTU er af gegooid, maar blijf nog steeds met dit rare probleem zitten. Wanneer ik start zonder windows cd hangt hij op een oude GRUB melding, wanneer ik start met cd, zonder daarvan op te starten, gaat het wel goed. Hoe kan ik dit opstartprobleem herstellen.
Link naar reactie
[quote:c6171a1453="r.osephius"] GRUB loading, please wait ..... ERROR 17 [/quote:c6171a1453] Maar weet je zeker dat je de Ubuntu partitie correct hebt verwijderd? Want volgens http://www.gentoo.org/doc/nl/grub-error-guide.xml betekent grub error 17 [quote:c6171a1453]Deze fout komt tevoorschijn als de gevraagde partitie bestaat, maar GRUB het bestandssysteem niet herkent.[/quote:c6171a1453] [quote:c6171a1453="r.osephius"] Ik heb geprobeerd wat in het document staat. [/quote:c6171a1453] Welke mogelijkheid had je geprobeerd? Die met XP installatie CD? Dus je hebt wel een echte XP installatie CD? (Dus geen recovery CD.) Check eventueel op de site van Microsoft artikel 314058 http://support.microsoft.com/kb/314058
Link naar reactie
[quote:5cc8956783="r.osephius"]Ik heb geprobeerd wat in het document staat. Helaas levert dit niet het gewenste resultaat op. Bij opstarten verschijnen de volgende boodschappen: GRUB loading stage 1.5. GRUB loading, please wait ..... ERROR 17 en vervolgens hangt de hele boel.[/quote:5cc8956783] Dan heb je het niet goed gedaan. Want anders zou Grub zijn verdwenen en zou je probleem zijn opgelost. De instructie is waterdicht; die hoef je alleen maar letterlijk toe te passen. Ik vermoed, dat je met een Recoveryschijf van Windows zit te werken, en dat gaat natuurlijk niet. Dat kan alleen met een installatie-CD. Als je geen installatie-CD van Windows hebt, pak dan de Super Grub Disk of de Ultimate Boot CD (Google is je vriend).
Link naar reactie
Mede dankzij eerdere antwoorden is het uiteindelijk toch gelukt. Ik heb daarbij wel gebruik gemaakt van SUPER GRUB. Wat bleek na wat gepuzzel, dat UBUNTU een andere schijfvolgorde en dus nummering aanhoudt dan SUPER GRUB. Bij installatie is hd0 = hd2 en andersom. Toen ik dit doorhad was het oplossen niet meer zo moeilijk. Ik probeerde steeds het MBR van hd0 te herstellen ipv hd2 waar GRUB fysiek stond. Het werkt nu weer zoals bedoeld. Ik wil met name pjotr123 bedanken voor zijn hulp. p.s. ik heb wel een orginele CD Wijze les; kijk goed naar de nummering/benaming van je harde schijven.
Link naar reactie
Graag gedaan; mooi dat het je is gelukt. :-) Het is wel interessant om even stil te staan bij wat er aan de hand was, en waarom de Grand Unified Bootloader (Grub), de foutmelding gaf. Blijkbaar heb je drie fysieke harde schijven in je computer. Zowel Grub (opstartlader van Linux) als NT Loader (opstartlader van Windows) begint namelijk te tellen bij 0; hd0 = de eerste fysieke harde schijf, hd1 = de tweede fysieke schijf, hd2 = de derde fysieke schijf. Linux zelf noemt fysieke harde schijven anders, namelijk sd, en begint te tellen bij de letter a. De eerste fysieke schijf is dus sda, de tweede sdb, de derde sdc. De partities op die fysieke schijven, krijgen weer cijfers, en de telling begint hier bij 1: de eerste partitie op de eerste fysieke schijf heet sda1, de tweede partitie op de eerste schijf sda2, enzovoorts. Blijkbaar heb je de derde schijf (hd2, oftewel sdc) als eerste staan in de opstartvolgorde van het BIOS van je moederbord. In de MBR van hd2 / sdc staat dus de opstartlader (NT Loader of Grub). Grub zelf bestaat uit twee delen: deel 1 is het eigenlijke programmaatje, dat staat in de MBR. Deel 2 bevat o.a. het opstartmenu, dus de lijst met beschikbare besturingssystemen. Als je Ubuntu hebt verwijderd, dan heb je dus ook meteen het opstartmenu van Grub verwijderd. Grub zoekt dan bij de opstart tevergeefs naar een opstartmenu en geeft vervolgens een foutmelding. Groet, Pjotr.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...