Ga naar inhoud

Dubbele vermelding partities na Windows update


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik speel altijd helpdesk voor een paar vrienden maar dit probleem ken ik niet en ik kom er ook niet uit. Een vriend van mij werkte vandaag aan zijn pc en Windows had updates binnengehaald. Deze werden automatisch geïnstalleerd. Tevens rechts onderin de melding "apparaatstuurprogramma's geïnstalleerd en gereed voor gebruik'. Na het opnieuw opstarten van de pc heeft ziet hij in de Windows Verkenner ineens twee keer de vermelding van zijn lokale harde schijf (C, nu ook ineens D) en ook een dubbele vermeldling van zijn partities ( normaal D en E nu ook F en G) Ik adviseerde een herstelpunt terug te zetten maar dat heeft niet geholpen. Alle dubbele vermeldlngen blijven staan. De computer heeft wel twee harde schijven waarvan een als een 'mirror' is ingesteld. Ik kan mij niet voorstellen dat daar ineens iets mis mee zou zijn en zie ook geen verband. Er wordt gedraaid onder Vista Home Premium 64 bits. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Alvast bedankt, Ruurd
Link naar reactie
Goedemorgen Lange Pier, Sorry, ik weet niet echt goed waar je het over hebt. Zeker je laatste zin begrijp ik niet helemaal. Ik heb een printscreen laten maken. Zie onderstaande link: http://img269.imageshack.us/img269/6462/printscreenh.jpg Links kan je goed zien dat elke partitie nu dubbel genoemd wordt (documenten, multimedia en locale schijf C). In het rechterscherm bovenaan twee vermeldling waarvan ik mij afvraag wat dat precies is Bootstat VideoCD-film en daaronder bthservsdp. Alvast bedankt, Ruurd
Link naar reactie
Beste The Dragon, Zie mijn eerdere post. Ik heb daar een image van een print screen geplaatst. Als je aan de linkerkant kijkt zie je dat de lokale harde schijf (C) nu ook nog eens als D wordt weergegeven. Op de C-schijf heb ik in een eerder stadium twee extra partities gemaakt D = Documenten en E = Multimedia. Op deze partities worden achtereenvolgens brieven etc en foto's/muziek bewaard. Ook deze partities staan nu ineens dubbel vermeld E en F en G en H. Dat was eerder niet zo. Ik weet ook niet hoe ik anders uit moet leggen wat er aan de hand is. Groet, Ruurd
Link naar reactie
Geeft niet hoor, toch bedankt. Inmiddels blijven er nu meldingen komen: Windows is uitgeschakeld. U moet Windows vandaag opnieuw inschakelen om gebruik te kunnen blijven maken van… “ Ook is Windows nu bezig Service Pack I en II opnieuw te installeren terwijl die al op de computer stonden. Heel vreemd allemaal. Ik heb geadviseerd een online virusscan te doen bij Houscall maar dat werkt niet. De eigen NOD32 op de pc en Malware Antibytes hebben niets gevonden. Nu maar eens een andere online scanner proberen. Ook een HijackThis log laten maken en dat zal ik posten in de andere forum groep. Ruurd
Link naar reactie
Ik denk dat Lange Pier gelijk heeft. Je vriend heeft 2 harde schijven die in een raid-1 configuratie staan, of in elk geval stonden. Dat betekent dat de tweede harde schijf een mirror is van de eerste. Op die tweede schijf staan dus exact de zelfde partities en bestanden als op de eerste. Op de een of andere manier is er met deze configuratie iets misgegaan. Waar windows eerst de twee harde schijven als één (nl. een raid array) herkende zag hij er nu ineens twee, die identieke partities bevatten. De melding "apparaatstuurprogramma's geïnstalleerd en gereed voor gebruik' wijst daar ook op. (nieuwe hardware) C en D zijn dus ook geen dubbele weergaven van dezelfde partitie, maar weergaven van de partitie op de eerste schijf en van de identieke partitie op de tweede. Idem voor E en F, en G en H. Helaas heb ik niet veel verstand van raid, maar ik zou controleren of de raid-instellingen in het bios (nog) goed staan, en verder kijken of de driver voor de raid-controller nog in orde is, of misschien opnieuw geïnstalleerd moet worden.
Link naar reactie
Hartelijk dank voor het antwoord. Ik heb hier ook niet echt heel veel verstand van maar ik ga dit zeker even later onderzoeken door iemand die er wel wat meer verstand van heeft. Hartelijk dank voor de tip en ik (wij) blijven verder zoeken. Ik heb zojuist nog even de tip gekregen om een tekstbestandje op de C-schijf te maken en dat bijvoorbeeld op het Bureaublad op te slaan. Dan naar de 'mirror', nu dus D en daar checken op het ook op het Bureaublad staat. Dan kan in ieder geval worden gecontroleerd of er nog wel naar de mirror wordt geschreven. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Groet, Ruurd
Link naar reactie
Wellicht zou je nog kunnen melden via "Windows Update > Review your update history" om welke updates het gaat. Had je [url=http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Cursus-artikel/Aan-de-slag-met-Windows-logboeken.htm]Windows Logboeken[/url] al gecheckt? Meldt tevens om welk merk/type moederbord het gaat. Wellicht kun je alsnog de vraag van The Dragon beantwoorden. [quote:b02da4c94a="The Dragon"]Wat zie je dan in schijfbeheer?[/quote:b02da4c94a]
Link naar reactie
Goedemiddag Jolo, Ik heb de Windows Updates na laten kijken en daar staat niets vreemd in. Ik ben er nu van overtuigd dat het helemaal niets met de updates te maken heeft. Mijn vriend dacht dat er updates binnen waren gekomen van zijn beeldscherm (Samsung) maar dat is niet zo. Hij heeft een dvd-rewriter van Samsung en die naam ziet hij bij zijn speler staan. De speel en schrijfstations worden niet dubbel vermeld. Geen probleem dus. De Windows logboeken geven ook verder niets raars aan. Ik heb in de topic Beveliging een HijackThis log geplaatst maar nog geen reactie gekregen. Ik denk, na overleg met verschillende mensen, dat het toch echt iets te maken heeft met de 'mirror' schijf. Ik zal dit de komende dagen in BIOS checken of die nog goed staat ingesteld. Blijft de vraag hoe dat zomaar ineens veranderd kan zijn. Mijn vriend zou dat absoluut nooit zomaar doen. Hij komt nooit in BIOS of iets dergelijks. Mogelijk dat een schoonmaakprogramma een bestandje heeft verwijderd of zo. Ik ga het verder onderzoeken. merk/type moederbord weet ik nu even niet maar dat zal ik ook uit gaan zoeken. Bedankt voor je reactie. Ruurd
Link naar reactie
Ik heb even in het boekje van mijn moederbord gekeken en zie daar dat er voor raid zowel instellingen van het bios als drivers nodig zijn. Als je vriend nooit aan het bios sleutelt is er misschien iets mis met de drivers. Heb je in de device manager al gekeken of er misschien iets mis is onder "scsi and raid controllers"? (en dan met name of er een raid-hostcontroller aanwezig is en die goed functioneert?
Link naar reactie
Hallo Jan, Dank voor de moeite. Ik zal ook dit meenemen. Morgen komt iemand kijken naar de instellingen in BIOS. Dat gaat mij even te ver om dat te checken. Ik weet wel aardig wat maar daar houdt het voor mij op. Ik ga alles na laten kijken en kom er op terug. Nogmaals hartelijk dank voor de moeite. Ruurd
Link naar reactie
Behalve het Apparaatbeheer zou je ook nog kunnen checken of er info staat bij Start > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Systeeminfo > Onderdelen > Probleemapparatuur. Check voor meer info over Systeeminfo deze hyperlink http://windowshelp.microsoft.com/Windows/nl-NL/help/6b1b15e7-6e2f-4c62-be2f-6870386991731043.mspx
Link naar reactie
Eerlijk gezegt vermoed ik dat de bios is gereset is geweest, dat kan ook gebeuren als de spanning van de pc plotsklaps eraf wordt gehaald bij sommige moederborden, bij Gigabyte kan dat b.v. Dan staat de bios van de raid controller op default, d.w.z. niet als raid controller, die bios kun je op roepen als die controller op enabled staat en dan komt er in beeld welke toets daarvoor moet worden gebruikt, ook te zien in de manual. Via die bios van de controller kun je sowieso array opnieuw opbouwen/repareren en zou windows de schijven weer als 1 moeten zien. Vaak kan dat ook in windows zelf met software die geleverd wordt bij het moederbord maar de eerste manier is zekerder. Aangezien we niet weten om welk merk en type moederbord het gaat is daar weinig over te melden. Overigens staat hier veel over raid. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460
Link naar reactie
Hallo allemaal, allereerst grote dank voor het meedenken in deze! Grandioos! Ik kan niet zomaar de naam en type van het moederbord geven omdat die vriend nu even niet thuis is maar deze laatste info is ook erg interessant en ga ik zeker snel uitproberen. Wat ik wel heel erg vreemd vind is dat deze vriend vandaag Windows Service Pack I en II opnieuw te installeren kreeg van Windows Update en dat hij opnieuw zijn Windows Vista moest activeren! Maar goed, dit verhaal over de mirrorschijf lijkt zeer aannemelijk en ga ik zo snel mogelijk onderzoeken. Ik kom zeker nog even terug om te vertellen of het allemaal gelukt is. Nogmaals zeer grote dank. Zonder jullie experts zijn 'leken' als ik helemaal niets. Ruurd
Link naar reactie
Vanavond even gesproken met de vriend. Bij doorvragen bleek dat afgelopen dinsdag inderdaad een stroomstoring is geweest! Helemaal raak dus Lange Pier!! Alles wijst er dus op dat dit het probleem is. Misschien verklaart dat het ook dat Windows Servicepack I en II opnieuw heeft binnengehaald en dat hij Vista opnieuw moest activeren online. Mogelijk is er van alles gereset. We gaan er zo snel mogelijk naar kijken en ik zal nog even laten weten of alles goed is gegaan. Duizendmaal dank allemaal. Geweldig fijn hoeveel mensen willen helpen! Groet, Ruurd
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Gisteravond naar de computer gekeken. Alles in BIOS was inderdaad gereset. Alles weer goed gezet maar de computer wilde niet opstarten. Toen geprobeerd met de Vista-dvd te repareren maar dat lukte ook niet. Uiteindelijk maar de knoop doorgehakt en een format C gedaan en Vista er opnieuw op. Nieuwe partities gemaakt. En alles zag er weer als vanouds uit. Gelukkig een backup op een externe schijf (Mozy). Maar wonder boven wonder kreeg de vriend vanochtend weer de melding dat er sprake is van overclocking. Dat is zeker niet het geval, in ieder geval hij heeft niets ingesteld. Tot onze grote verbazing bleek vanmiddag dat er WEER sprake is van dubbele vermelding van de C=schijf en de partities. Dus weer helemaal terug bij af. Snapt iemand er nog iets van? Zou door de stroomstoring het moederbord stuk kunnen zijn? We wachten af..... Dit s trouwens de melding van overclocken: Overclocking Failed! Please enter Setup to re-configure your system. Press F1 to Run SETUP Press F2 to load default values and continue Ruurd
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...