Ga naar inhoud

Windows (XP) Back-Up


Aanbevolen berichten

Uit nieuwsgierigheid toch maar eens aan de gang gegaan met het Back-Up progje in Windows. In Pro is-ie al aanwezig, in Home moet-ie nog even geïnstaleerd worden. Op zich zou ik voldoende hebben aan dat ding. Een proefje met het back-uppen van "D" verliep echter redelijk teleurstellend: In eerste instantie leek het back-uppen van ca. 1,5 Gb (de inhoud van mijn "D", "Mijn Documenten", naar een externe USB schijf prima te lopen. Maar kort voor het eind van de sessie klapte Windows eruit met de mededeling dat "Windows om veiligheidsredenen was afgesloten" (Blauw scherm), waarna het systeem opnieuw werd gestart. Er was, zo bleek, wel een *.bkf file aangemaakt op die externe schijf (ca. 950 Mb groot) en een .log file (waar niets in stond. Al-met-al niet echt betrouwbaar, dit progje. Ik heb verder eigenlijk nooit ruzie met mijn systeem. Ook het verplaatsen van een bestand van 2 Gb van-en-naar die externe schijf leverde geen enkel probleem op. De ellende zal dus wel ergens in het programma zitten, lijkt me. De lust om nog eens een test uit te voeren met het wegschrijven van een back-up naar de interne schijf is ook niet echt aanwezig, daar ik weinig zin heb om eerst naar de interne te back-uppen en daarna dat bestand te verplaatsen naar de externe.... Heeft een van jullie ervaring met dit Windows programma en de eventuele nukken ervan?
Link naar reactie
Tsja, backuppen is nooit een sterke kant van microsoft geweest. Hoewel, synctoy werkt toch wel aardig. Maar alleen voor mappen en/of bestanden. http://www.microsoft.com/Downloads/details.aspx?familyid=C26EFA36-98E0-4EE9-A7C5-98D0592D8C52&displaylang=en Echt backuppen doe je buiten windows om, middels een image backup. Daarvoor zijn diverse mogelijkheden. Onder andere als freeware avn paragon. http://www.paragon-software.com/registration/computeractive.html
Link naar reactie
Een Image maken (van "C") doe ik met Ghost. Ongeveer 4x per jaar. Back-uppen doe ik minimaal 1x per week. Bij gebrek aan fatsoenlijke software doe ik dat handmatig: even kijken welke bestanden een archief attribje hebben gekregen, kopiëren naar back-up medium en archief attrib verwijderen. Maar wordt op den duur wel wat bewerkelijk, bovendien wil ik eigenlijk weer terug naar een adgelijkse back-up. Ik ben dus nog steeds naarstig op zoek naar een simpel, betrouwbaar progje waarmee ik volledige, incrementele en differentiële back-ups kan maken van "Mijn Documenten". Ik meende dat gevonden te hebben in MS "NTBackup": niet dus....! :cry: Zal binnenkort eens kijken wat Synctoy "doet" en kan.... Ik ken het niet en heb geen idee of dat vergelijkbaar is met NTBackup.... :roll:
Link naar reactie
Synctoy werkt heel aardig. Er zijn nog wel andere tools met meer mogelijkheden, ook geautomatisseerd op gezette tijden. Syncback is een bekende, maar er zijn er meer. Met google kom je ze snel genoeg tegen. Ghost is inderdaad ook ok voor images, maar niet gratis. Hoewel, de "echte" ghost bestaat niet meer sinds versie 8.
Link naar reactie
[quote:be7a945c71="gerben"]Synctoy werkt heel aardig. [/quote:be7a945c71] 't Wordt me alleen op de pagina niet echt duidelijk of je met Synctoy ook incrementele en/of differentiële back-ups kan maken.... Een back-up programma maakt kopieën onder de voorwaarden die de gebruiker aangeeft en kan ook met de archief attributen manipuleren. Kan Synctoy dat ook?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...