Ga naar inhoud

Foto's verloren?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, Laatst kopieërde ik een grote hoeveel RAW bestanden naar een externe harde schijf. Normaal als Backup, maar wegens ruimtegebrek verplaatste ik de bestanden (knippen en vervolgens plakken). Het kopieëren van de bestanden ging probleemloos, echter nu ik de RAW bestanden opnieuw probeer om te zetten tot JPEG's zijn een aantal van de foto's gedeeltelijk of geheel zwart. Verplaatsen of kopieëren gaat niet meer en krijg ik de foutmelding: Kan geen gegevens van het bronbestand of op de bronschijf lezen. Openen in een programma geeft de foutmelding: Kan het bestand niet vinden. Ik snap er absoluut niks van want de gegevens van de bestanden zelf zijn nog wel te lezen. Ben ik de foto's kwijt, of weet iemand hier een oplossing voor? Alvast bedankt.
Link naar reactie
Ik kan de bestanden nog wel openen in het programma (waarschijnlijk omdat ze al eerder als collectie zijn geïmporteert), alleen worden de 'beschadigde?' bestanden niet weergegeven en komt het bericht "kan het bestand niet vinden" in beeld. Als de foto's exporteer (er JPEG's van maak) worden deze foto's dus gedeeltelijk of volledig zwart gerenderd. Er zitten ook een aantal tussen die er wel volledig uit komen, maar deze zijn veel donkerder dan dat ze horen te zijn.
Link naar reactie
Hartstikke bedankt voor al jullie berichten, heb al het bovenstaande gebrobeert en na eindeloze scans is het uiteindelijk toch nog goed gekomen (enigszins). 24 foto's konden niet meer gered worden, en 8 video bestanden. Schade valt gelukkig dus heel erg mee. Het probleem zat hem in de harde schijf, ongeveer 25% van de harde schijf is onbruikbaar. Geen idee wat de reden is maar de garantie is nog niet verlopen. Ik ben jullie in ieder geval dankbaar dat ik mijn bestanden terug heb gekregen.
Link naar reactie
Er is een prachtig onderzoek geweest met bijna 100.000 harde schijven. Het uitval percentage is zo hoog (6% in paar jaar) dat ik altijd mijn persoonlijke spullen verdeel over meerdere schijven plus 1 usb schijf. Gezien de kosten van een schijf adviseer ik iedereen om 2 backups te maken op 2 schijven en om 1 schijf buiten je huis te bewaren bv op je werk. Mijn usb schijven zijn versleuteld dus een dief heeft er niks aan. artikel: http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...