Ga naar inhoud

Partitioneren van laptop.


Aanbevolen berichten

Ik heb een laptop Acer Aspire 5612, waarop Vista Home Premium, intussen met SP1 (is intussen twee jaar oud). Standaard was de 150GB schijf ingedeeld in twee gelijke partities van 71GB (naast de geheime installatiepartitie van 8GB). Ik wilC verkleienen en D vergroten, bv 50 en 90 GB. In Schijfbeheer kan ik C inderdaad verkleinen, maar D niet vergroten met de vrijgekomen ruimte. Is daar een truc voor?
Link naar reactie
Partitioneren gaat makkelijker hiermee: http://www.partition-tool.com/download.htm Ik denk trouwens dat het vast zit op de uitgebreide partitie. De d: schijf staat zelf weer in een uitgebreide partitie, die eerst vergroot moet worden, alvorens de logische schijf d: vergroot kan worden. Er zit waarschijnlijk ook nog een verborgen (recovery) partitie op de schijf. Deze kan ook nog roet in het eten gooien, als die tussen c: en d: in zit.
Link naar reactie
Zoals vermeld, zit er inderdaad een recovery partitie op, dan C en dan D; alle drie primaire partities. Met Vista lukte het dus niet. Ik had nog Partition Magic 8.05, prima prog, maar dat werkt niet op Vista. Dat prog van die link wél. Omdat het nogal duurde (data verplaatsen), was ik even weg en na terugkomst een onheilspellende vermelding dat de zaak niet werkte en een recovery naar vroeger herstelpungt nodig zou zijn. De nog lopende reparatiepoging lukte niet en ik moest afzetten en rebooten. Na reboot tot grote opluchting een goed werkend systeem met de gewenste partitiewijziging; dus loos alarm. Wel vreemd dus. Had trouwens eerst van C een backup gemaakt op external HDD. Geeft toch altijd weer veilig gevoel. Alles nu OK. Bedankt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...