Ga naar inhoud

Vista problematiek


Aanbevolen berichten

Hallo, Iemand heeft hier een computer gebracht met daarop Windows Vista. Deze computer is onwerkbaar, omdat deze enorm traag is en spontaan herstart. Programma's bevriezen ook regelmatig, als je bijvoorbeeld internet op wilt valt er binnen no-time 'reageert niet meer' af te lezen in de titelbalk. Met een virusscanner heb ik geprobeerd te scannen op virussen, maar dit ging niet, omdat hij al snel spontaan herstartte zonder dat de scan compleet was. Pas vanuit veilige modus is het gelukt om een volledige virusscan uit te voeren en daarbij werd niets gevonden. Persoonlijk doet het gedrag wel aan een virus denken, want het lukt niet om de configuratie van het systeem te wijzigen. Ik heb het forum hier doorgespit om te zoeken naar soortgelijke gevallen en las o.a. over de aero desktop die het systeem traag en instabiel zou kunnen maken. Daarom probeerde ik deze af te sluiten, maar als je met de rechter muisknop op de desktop klikt om die instellingen te wijzigen zie je een venster openen dat gelijk wordt afgesloten. Ook enkele andere vensters om instellingen te wijzigen sluiten zo spontaan weer af. Al ik met een linux live-cd'tje boot is er niets aan de hand, want dan draait de computer als een tierelier. Het is dus echt Vista wat ernstig beschadigd is geraakt op één of andere manier. Nu zit ik echter met de volgende problemen: 1) Er stond Windows Vista op, maar er is geen Vista-cd of herstel-cd bij geleverd. Dat was namelijk voorgeïnstalleerd. Er zit echter wel een Vista Home licentie sticker op de computer geplakt. Kun je dan gewoon Vista Home ergens downloaden en die sleutel gebruiken? 2) Hoe kan zoiets zijn ontstaan? Hoewel er geen virus is aangetroffen doet het mij daar toch wel heel erg sterk aan denken. Of is dit een bekend probleem onder Vista dat ergens anders door wordt veroorzaakt? De computer is nog maar 5 maanden oud en als deze dan al zo ernstig ontregelt is dan wordt je daar niet vrolijk van. Het moet niet zo zijn dat deze computer straks weer binnen enkele weken helemaal ontregelt is, dat zou ik graag voorkomen, want ik heb er ook geen behoefte aan om elke keer andermans ellende te moeten oplossen.
Link naar reactie
1.) Ja. 2.) Daarom zijn er zoveel sites erover, een besmetting kan al gelijk vanaf de eerste minuut als je niet de juiste dingen doet. Maare, een hijachthis log napluizen o.a., Ccleaner laten draaien en daarmee ook alles wat mee opstart reduceren is ook een optie, schoonmaken dus.
Link naar reactie
[quote:c705c05bca="Lange Pier"]1.) Ja.[/quote:c705c05bca] Dat is goed om te weten ... [quote:c705c05bca]2.) Daarom zijn er zoveel sites erover, een besmetting kan al gelijk vanaf de eerste minuut als je niet de juiste dingen doet. Maare, een hijachthis log napluizen o.a., Ccleaner laten draaien en daarmee ook alles wat mee opstart reduceren is ook een optie, schoonmaken dus.[/quote:c705c05bca] De door jou genoemde programma's heb ik er op gezet en gebruikt. In de Hijack this log stond volgens mij niet verdachte zooi, maar ik ben dan ook geen expert op dat gebied. Ccleaner had ik geïnstalleerd, maar kon ik niet starten, elke keer als ik in de ccdirectory wilde openen dan bevroor de computer. Het bestandsbeheer (explorer denk ik?) was dan bevroren en er stond dan 'reageert niet meer' in de titelbalk. Erg vreemd dus. Pas vanuit veilige modus kon ccleaner aan het werk worden gezet, maar die kwam vooral meet cookies en internet geschiedenis aanzetten volgens mij. Het blijft allemaal toch zeer frappant ...
Link naar reactie
Volgens mij ben ik achter het probleem ... de harde schijf is aan het einde van zijn latijn. Daar had ik nooit bij stil gestaan, want ik had het geheugen getest en dat was goed. Vervolgens kwam ik tot de conclusie dat het dan wel windows moest zijn of een virus (wat ik niet heb kunnen vinden). Het was namelijk wel erg verdacht dat juist als je een configuratie menu op roept deze gelijk weer afsloot zonder enige foutmelding o.i.d. Ook was het erg vreemd dat een virusscanner of malware detector niet wilde starten, terwijl deze in veilige modus wel werkten. Toen ik met de Linux Live CD werkte bleek alles goed te werken, maar dat was logisch, want dat draait vanaf cd en in het geheugen. Pas toen ik backups probeerde te maken vanaf de harde schijf viel het op dat hij bepaalde bestanden niet kon lezen en later was de hele schijf niet meer te benaderen. Na een reboot deed hij het dan weer enkele minuten en zo kon ik beetje voor beetje bestanden backuppen. Op een gegeven moment werd de harde schijf zelfs niet door de computer herkend tijdens de boot. Pas na een tijd de computer uit geschakeld te hebben kon deze weer verder en toen ging het verrassend goed, omdat het lukte 3gb te backuppen zonder enige foutmelding betreffende de harde schijf. Hoe dan ook, volgens mij is die harde schijf kapot ...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...