Ga naar inhoud

Formatteren bij downgrade Vista --> XP?


Aanbevolen berichten

Ik schaf over enige tijd een nieuwe laptop aan. Die wil ik met WinXP. Er worden verschillenden aangeboden waarbij wordt vermeld: Win Vista (business) downgradable to XP. Hoe werkt dat? Ik las in een ander bericht dat bij downgrade de HD wordt geformatteerd. Waarom bij downgrade een format en bij upgrade niet? perloc
Link naar reactie
Bij een upgrade worden de huidige bestanden van het OS geupdate / overschreven hiervoor is er geen format nodig. Bij een downgrade wordt er een ouder besturingssysteem geinstalleerd dat het huidige hierbij is het overschrijven van de huidige bestanden niet mogelijk. Dus daarom moet er bij een downgrade een format plaatsvinden.
Link naar reactie
Ik zou graag concretere antwoorden willen. Die van The Dragon slaat helemáal nergens op! Ik schreef toch duidelijk dat ik XP wil? Heeft iemand ervaringen met downgrade van Vista naar XP bij aanschaf? Bovendien vraag ik me af of ik daamee geen duur OS koop (Vista) en downgrade naar een goedkoper OS (XP). perloc
Link naar reactie
Maxstar: Dit soort dingen brengt me er steeds meer toe een computer te kopen waar XP op is (voor)geinstalleerd. De enige die ik tot nu toe heb gevonden in Nederland is XXODD die Windows in elke versie, ook in Engels (de tweede eis) kan leveren. Ik wil per se Engels omdat mijn vrouw en mijn zoon (9j) geen Nederlands spreken en verstaan, en beiden maken intensief gebruik van de computer. Het valt niet mee een computer te kopen in Nederland die aan mijn eisen voldoet. Het is allemaal Vista en Nederlands wat de klok slaat. Over koppelverkoop gesproken.... perloc
Link naar reactie
XP wordt vrijwel niet meer verkocht en bij een computer al bijna helemaal niet meer en je kiest toch zelf? heeft niets met koppelverkoop te maken, wat dacht je van een MacBook? dat is wel een form daarvan of eentje met een Linux distributie. Overigens kun je Vista op klassiek laten draaien, is het net W2K. Waarom moet het persee XP zijn en geen Vista, niks mis mee als je die goed configureerd.
Link naar reactie
Ik heb veel ervaring in het downgraden van Vista naar XP, voor onze klanten doen we namelijk niets anders... Ik snap ook niet waar al die anderen zich druk om maken, als jij XP op je computer wil dan moet je dat helemaal zelf weten toch? Er zijn echter wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden: - Zoals ik in het andere topic al schreef, mag je als je een OEM licentie hebt alleen downgraden als dit een OEM licentie voor Vista Business is. Je mag dan ook alleen downgraden naar XP Professional. - Er wordt vaak geen media meegeleverd met een nieuwe computer, dus al zeker geen installatie CD van Windows XP. Je zal dus op een of andere manier aan een installatie CD voor de OEM versie van Windows moeten komen, met een bijbehorende product key. - Controleer of voor de PC die je wil kopen ook drivers voor Windows XP beschikbaar worden gesteld. Als een PC wordt geleverd met Vista hoeft de fabrikant geen XP drivers aan te bieden. - Als je aan al het bovenstaande voldoet, start je de PC op met de Windows XP CD en volg je alle stappen van de setup, waarbij je de C-schijf formatteert (of beter nog: de hele harde schijf opnieuw indeelt met de partities zoals jij ze wil hebben).
Link naar reactie
[quote:2f54a4d0b2="perloc"]Win Vista (business) downgradable to XP. Hoe werkt dat? [/quote:2f54a4d0b2] Ik kan je hier alleen mijn persoonlijke ervaring vertellen met mijn Lenovo R61i laptop uit mijn onderschrift. Origineel zat daarop Windows Vista Business NL. Verder waren er voor Windows XP Professional NL 3 CD's meegeleverd: Rescue and Recovery CD Herstel-CD Supplemental Product Recovery CD Om te downgraden naar XP start je de laptop op vanaf de Rescue and Recovery CD. Dan verschijnt het Welkom bij Rescue and Recovery met enig uitleg. Klik hier op Doorgaan. Dan klik je op Het systeem herstellen. Bij het systeem herstellen kies je dan voor Mijn vaste-schijfstation terugbrengen in de oorspronkelijke status (af fabriek). Dat staat er zo letterlijk. En er wordt mee bedoelt: "In de oorspronkelijke staat met XP Professional." Dan klik je op Volgende. Dan wordt gevraagd of je het zeker weet. Druk op Ja. Dan wordt gevraagd of je nog bestanden wilt opslaan. Als je dit onmiddellijk doet na de aanschaf, kies je Ik wil geen bestanden opslaan en 2 maal op Volgende. Ikzelf druk hier nu op Annuleren. Maar als je daar klikt op OK dan wordt XP Professional geïnstalleerd. En er wordt dan inderdaad geformatteerd. En indien nodig gepartitioneerd. Stel je wilt het eerst even proberen met Vista Business. En gaat 'm anders partitioneren. Een D: schijf voor Data. En nog een EXT3- en Swap partitie voor Linux. Als je dan pas besluit je XP recovery CD's te gebruiken, dan wordt dat alles weggeveegd. Als je met Recovery CD's klaar bent heb je weer twee partities. Een grote actieve Primaire NTFS partitie voor XP Professional, en een kleine Primaire FAT32 partitie van ongeveer 8 GB. Er hoeft tijdens de herstel-procedure geen XP productsleutel te worden getypt. En er hoeft ook niet te worden geactiveerd. Ook worden alle vereiste drivers geïnstalleerd. Deze kunnen via applicatie ThinkVantage System Update worden geüpdatet. Of gedownload worden vanaf de Lenovo website. Maar op een ander merk laptop, zou dit alles anders geregeld kunnen zijn. [quote:2f54a4d0b2="perloc"] Bovendien vraag ik me af of ik daarmee geen duur OS koop (Vista) en downgrade naar een goedkoper OS (XP). [/quote:2f54a4d0b2] Ik denk dat je daar niet druk om zou moeten maken. Als je een laptop koopt, gaat het toch eerst om de specificaties van de laptop. De Windows versie komt dan op de tweede plaats. Weliswaar kost een OEM versie van Vista Business duurder dan XP Home Edition, die je los kunt kopen in (online)computerwinkels. Maar naar die prijzen moet je niet kijken. Voor de met de laptop meegeleverde Windows, betaal je minder. Het verschil in euro's wordt daardoor kleiner. Je koopt dan overigens één Windows licentie. Je kunt dan Vista Business draaien of XP professional. Dus niet beide.
Link naar reactie
Even op volgorde antwoorden. Anjo: Ik kom september naar Nederland. Heb nog niet geboekt maar de meest logische keus is 1 via Joburg, 2. via Lissabon, 3. via Nairobi. Een ander keus is met een tussenlanding meer. Dat ik in Nederland wil kopen is om bij vertrek (een deel van) de BTW terug te krijgen op het vliegveld. Dat kan moeilijker als ik vlieg via Londen. De mogelijkheid naar Londen vliegen en daar te kopen is natuurlijk ook nog aanwezig, maar ook in Engeland zijn de laptops met XP tamelijk dun gezaaid. Lange pier: Met koppelverkoop bedoel ik dat vrijwel alle computers worden gekocht MET windows geinstalleerd. Je hebt niet de keuze uit een aantal OPSYStemen. XXODD is daarop een gustige uitzondering. Leo S. Bedankt voor de informatie. Zal ik bewaren. Jolo: Bedankt voor je zeer uitgebreide informatie. Dit is precies waar ik op jacht naar was. MVG perloc
Link naar reactie
jolo: heb even de site van Lenovo bekeken. Ik ben het meest geinteresseerd in de R500 Ze zijn op de site wel erg mager met de specs. en informatie. Zo kan ik niet vinden of er een express card inkan, noch of er al dan niet een ilink port op zit. Verder zou ik willen weten of alle Vista Business mét XP downgrade CD worden geleverd. Dat wordt er ook niet bijvermeld. Helaas is het door traagheid van mijn Internet toegang wat moeilijk om informatie boven tafel, i.c. op het scherm te krijgen. perloc
Link naar reactie
[quote:7febfe20a2="perloc"] Verder zou ik willen weten of alle Vista Business mét XP downgrade CD worden geleverd. [/quote:7febfe20a2] Dat durf ik je niet met 100% zekerheid te zeggen. Dat zou je kunnen informeren bij de shop, waar je de laptop wilt aanschaffen. [quote:7febfe20a2="perloc"] Zo kan ik niet vinden of er een express card inkan, noch of er al dan niet een ilink port op zit. [/quote:7febfe20a2] Enig info over die Lenovo R500 kun je lezen op deze hyperlink over [url=http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4596]Lenovo ThinkPad R500 Review.[/url]
Link naar reactie
jolo: Via je link ben ik erachter gekomen dat op een van de (onduidelijke) foto's er een (mini 4p)iLink aansluiting op zit. Verder is de prijs, die ik had gevonden voor de R500 = €680.- duidelijk verschillind van de prijs genoemd in je link: €1059.- (en verderop nog eens €839.-) wat doet veronderstellen dat de R500 in diverse uitvoeringen kan worden geleverd. Ik wacht maar even af tot ik mijn vragen kan stellen (in september) in de winkel want via het Internet lukt het niet zo. Lenovo maakt nog een kans, mede doordat het een hoogkwalitatief product is, maar ik heb ook mijn zinnen gezet op de eenvoudigste XXODD laptop (met 10,4" screen). Die komt ook in de buurt van de €650-700 en meer wil ik er, gezien wat ik ermee wil doen -Email en mijn video's bewerken- niet aan uitgeven. Het moet wel een beetje volwaardige laptop zijn want ook mijn vrouw moet er haar werk op kunnen doen. Ikzelf computer al vanaf 1980 (Nascom II) en heb het allemaal wel gezien. MVG perloc
Link naar reactie
In reactie op dit topic, wil ik het volgende kwijt: Vandaag mijn nieuwe laptop ontvangen (ACER 8730G). Daarop staat natuurlijk Vista en die wil ik vervangen door XP Prof. Ik heb in de BIOS F12 geactiveerd, daarna booten van mijn XP CD (incl SP 1). De Windows XP set-up begint keurig te lopen en vervolgens worden alle bestanden ingeladen, maar helaas aan het eind van dit proces meldt de computer dat de installatie van XP is gestopt. "Er is een probleem gevonden. WIndows is afgesloten om schade te voorkomen" met onder andere de volgende code: 0xF78D663C Waarom zou ik geen XP kunnen installeren? PaulusP
Link naar reactie
Je kunt niet zomaar downgraden naar XP! Ten eerste moet je dan Vista Business op je laptop hebben staan en verder moet je de downgrade CD's hebben: zie hierboven! Wat je wel kan doen, maar dan moet je zeker zijn alle drivers voor WinXP te kunnen vinden en downloaden voor je laptop, is je HD formatten en WinXP erop te zetten. Voor sommige laptops zijn niet alle drivers voor XP beschikbaar en zijn dus alleen geschikt voor WinVista. Windows copieren naar een CD en je drivers daarop slipstreamen maakt dat alles in een keer is geinstalleerd. Het is wel een hele klus, en daarom ben ik er voor geporteerd om een laptop te kopen mét WinXP erop geinstalleerd. Ik vind het toch wel typisch hoeveel mensen terug willen naar XP. Ik lees nergens dat ze van Xp naar Vista willen... perloc
Link naar reactie
Alleen is de kans dat je nog een nieuwe laptop kunt kopen met XP Home Editie erg klein. (XP Home is overigens nog wel beschikbaar voor netbooks.) Voor een laptop lijkt me Vista Business met XP Professional downgrade rechten de enige mogelijkheid. Behalve R500 van Lenovo valt wellicht ook de [url=http://selection.lenovo.co.uk/offers.nsf/docs/netherlands?open]SL500[/url] te overwegen. Ook daarvan zijn de specificaties niet compleet. Maar er staat in ieder geval [quote:ff38a07474] Legitieme Windows Vista® Business 32 (Legitieme Windows XP Professional downgrade cd wordt meegeleverd) [/quote:ff38a07474] waarvan verschillende modellen zijn. Als ik check op review kom ik toch meestal de duurdere versie met Nvidia GeForce 9300M. Zoals bijvoorbeeld deze review van [url=http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/notebooks/0,1000000333,39498922,00.htm]ZDNet.[/url] Een andere mogelijkheid is de aanschaf van een Vista laptop met Windows 7 upgraderechten. Zoals in dit artikel over onderwerp [url=http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=2389439]Mogelijk gratis upgrade Vista naar Windows 7.[/url] Zodra Windows 7 beschikbaar komt, zou deze kunnen worden aangevraagd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...