Ga naar inhoud

Van 32-bit naar 64-bit OS


Aanbevolen berichten

Ik heb op het moment Windows Vista 32-bit die standaard was meegeleverd met mijn computer. Ik zou graag willen weten hoe ik kan checken of mijn onderdelen een 64-bit OS aankunnen. Ik wil graag van Vista af en als ik met zo'n verandering meteen van 32-bit naar 64-bit zou kunnen gaan, zou dat wel zo leuk zijn. Voor wat ik heb gehoord, moet ik kijken of mijn moederbord, processoren videokaart 64-bit ondersteunen. Mijn processor is een Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz. Hierover heb ik op Google gezocht en vond ik informatie erover. Hierbij stond: [i:aa30e12e9d]L1 Data cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size L1 Instruction cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size L2 cache 2 x 4096 KBytes, 16-way set associative, 64-byte line size[/i:aa30e12e9d] Ik weet nou niet of dit betekend dat het 64-bit ondersteund. Mijn videokaart is een nVidia GeForce 8800GT, waarvan er drivers zijn voor 64-bit OS's, dus kan ik aannemen dat deze voldoet. Ik weet niet waar ik mijn moederbord type kan vinden. Als iemand mij zou kunnen helpen met waar ik de informatie over mijn moederbord zou kunnen vinden, mij zou kunnen vertellen of mijn processor goed genoeg is en weet of ik nog meer moet checken, zou ik dat erg op prijs stellen. Alvast bedankt voor de hulp.
Link naar reactie
ik weet niet wat voor moederbord je hebt, maar het kan x64 aan. elke modernere pc kan dat als je geen vista wilt vraag ik me wel af wat je wilt. je kan terug naar xp, maar behalve dat ik dit een loze downgrade op zich al vind is xp x64 een groot drama. je zou naar win7 beta x64 kunnen upgraden, maar de licenses lopen allemaal over 1-1.5 maand af, en dan heb je niks meer tenzij je een release client kan krijgen, wat niet makkelijk is
Link naar reactie
[quote:98bb868210="Avator"]Ik wil graag van Vista af en als ik met zo'n verandering meteen van 32-bit naar 64-bit zou kunnen gaan, zou dat wel zo leuk zijn. [/quote:98bb868210] Omdat Vista niet in de topictitel wordt genoemd, neem ik aan je vraag over 64-bit het belangrijkste is. Check daarvoor op Wikipedia waarin onder andere de veranderingen tussen 32- & 64-bit worden uitgelegd http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit
Link naar reactie
Het verschil tussen 32-bit en 64-bit OS's is voor mij in grove lijnen duidelijk. Ik heb van velen gehoord dat ze de Vista die bij hun pc geleverd werd hebben vervangen door XP en dat ze daar tevreden mee zijn. Dus is mijn volgende vraag: Waarom is XP 64-bit aan groot drama? En bedoel je daarmee ook dat de 32-bit versie van XP wel of geen groot drama is?
Link naar reactie
de 32bit versie van XP draait erg goed, gebruikt minder geheugen, minder cpu, en minder HD ruimte dan vista 32bit. maarja...het is ook een OS uit 2001, dus niet echt boeiend. ik zie zelf geen enkel voordeel van XP over Vista, en heb allebij lang genoeg gebruikt dan XP x64. dit was microsofts eerste poging met een 64bit OS. het werkte alleen niet. drivers waren er niet en zijn nog steeds vaak slecht te vinden, het systeem werd stukke trager, meer crashes etc. om kort te zijn: xp x64 was een leuke leerervaring voor MS, maar niet echt prettig in algemeen gebruik. je hebt best kans dat je nergens last van zult hebben, maar net zo goed dat je 1 van de duizenden bent die wel problemen krijgt (again, been there) als je een 64bit OS wilt heb je maar 2 echte keuzes: Vista x64, dit werkt gewoon lekker, of Windows 7 public beta, wat nog lekkerder werkt maar een beta is met alle gevolgen van dien....niet in het minst dat over een maand alle licensies aflopen en win7 beta dus niet meer werkt. verder is er voor direct gebruik maar 1 verschil tussen 32 en 64bit. met 32bit heb je maximaal 3GB werkgeheugen tot je beschikking, met 64bit meer (afhankelijk van de versie die je hebt. basic 8GB, premium 16GB ultimate 128GB geloof ik). heb je nu 4GB? doe geen moeite. wacht op windows 7 als je graag 64bit wilt, maar om nu nog een OS te kopen dat toch verdwijnt is zinloos heb je meer dan 4GB? neem vista x64......maar dat had je beter kunnen doen toen je de pc kocht heb je nog geen PC: koop altijd 64bit!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...