Ga naar inhoud

alternate vraagje.


Aanbevolen berichten

ik ben een pc aan het samenstellen bij alternate. ik ben al ver maar het besturingssysteem wil ik graag windows vista home premium. een aantal vraagjes hierover op alternate. wat is het verschil tussen gewoon en OEM versie? welke moet ik pakken? want ik denk namelijk dat OEM een upgrade is en dat je hiervoor een pc nodig hebt die het al doet. straks heb ik dat omdat het goedkoopste is en dan werkt het niet. alvast bedankt.
Link naar reactie
Het verschil tussen een OEM licentie en een retail licentie is dat de OEM licentie gebonden is aan de PC waar je hem bij koopt. De retail licentie is dat niet. Met andere woorden: als je nu een nieuwe PC koopt met een OEM licentie, moet je een nieuwe licentie kopen op het moment je weer een nieuwe PC koopt. De retail licentie mag je overdragen naar de nieuwe PC, op voorwaarde dat je deze op de oude PC niet meer gebruikt.
Link naar reactie
[quote:45bb27787e="The Dragon"]Een Retailversie koop je voor 279 euro.(Vista Ultimate) daarga je toch wel 5 jaar plezier van hebben(zo niet langer) tja dan kost dat ongeveer (uitgaande van 5 jaar) toch wel 0.15 eurocent per dag.Dus waar hebben we het over.[/quote:45bb27787e] als er zo'n huurkoop regeling bestond, of koop op afbetaling, met 0,15 euro per dag, zou het wel mooi zijn. Ik zou voor de OEM gaan, maar dan nog, wacht tot windows 7 (mits mogelijk) of ga voor xp, want vista... naja goed dat is mijn mening.
Link naar reactie
[quote:908dc84758="The Dragon"]Een Retailversie koop je voor 279 euro.(Vista Ultimate) daarga je toch wel 5 jaar plezier van hebben(zo niet langer) tja dan kost dat ongeveer (uitgaande van 5 jaar) toch wel 0.15 eurocent per dag.Dus waar hebben we het over.[/quote:908dc84758] Sorry maar dat vind ik een hele rare redenatie. Van een OEM versie kan je ook 5 jaar plezier hebben. Het gaat om de uitgave die je op dat moment doet. Bovendien heb je kans dat je tegen die tijd de opvolger weer wilt hebben (Windows 7).En dat maakt de PC bij aanschaf fors duurder.
Link naar reactie
Het voordeel is dat wanneer je je systeem update dat je de retailversie gewoon mee kan nemen.En ik ben nog voorzichtig geweest met de 5 jaar. Ik denk dat de meeste mensen een besturingssysteem wel 10 jaar of meer gebruiken. Ik vind het gewoon niet duur.Er zijn n.l veel duurdere softwarepaketten te koop. Maar het lijkt wel dat wanneer het over Windows Vista of wat voor een versie van Windows gaat dat de typisch hollandse kneuterigheid weer te voorschijn komt.
Link naar reactie
[quote:9b10526d51="The Dragon"]Windows Vista of wat voor een versie van Windows gaat dat de typisch hollandse kneuterigheid weer te voorschijn komt.Geen cent te veel he :P[/quote:9b10526d51] Het is wel waar de meeste mensen naar kijken, mensen vinden het zonde om veel geld voor een OS neer te leggen. Als ik een PC voor iemand samenstel hebben ze het liefts helemaal geen Windows en zeggen ze "kan die niet ergens gedownload worden". Persoonlijk heb ik liever een OEM versie maar ieder zijn voorkeur. XP is wel heel lang mee gegaan maar dat wil niet zeggen dat elk OS ook zo lang mee gaat. Voor Vista is er alweer een opvolger.
Link naar reactie
[quote:8acc4687c9="The Dragon"]Het voordeel is dat wanneer je je systeem update dat je de retailversie gewoon mee kan nemen.En ik ben nog voorzichtig geweest met de 5 jaar. Ik denk dat de meeste mensen een besturingssysteem wel 10 jaar of meer gebruiken. Ik vind het gewoon niet duur.Er zijn n.l veel duurdere softwarepaketten te koop. Maar het lijkt wel dat wanneer het over Windows Vista of wat voor een versie van Windows gaat dat de typisch hollandse kneuterigheid weer te voorschijn komt.[/quote:8acc4687c9] Wil niet vervelend doen maar je OEM windows meenemen gaat prima :roll: . Wat ze bij microsoft vragen (als je ze belt) is of je het niet op meer dan 1 pc hebt staan. Verder heb ik gelezen dat er een [b:8acc4687c9]gratis upgrade komt voor vista-->windows 7[/b:8acc4687c9]. (Niet heel vreemd aangezien het 80% hetzelfde is terwijl vista eigenlijk ook weer heel erg op xp lijkt).
Link naar reactie
[quote:2add28a63e="Ruud de Wit"]Helaas, een OEM versie is gekoppeld aan de aangeschafte hardware. Na 3 keer activeren vervalt de liscentie en stuurt M$ je mooi het bos in met de mededeling dat de betreffende liscentie alleen geldig is in combinatie met die betreffende PC.[/quote:2add28a63e] Beter mijn post lezen, gewoon opbellen. De 3x is puur om misbruik te voorkomen. Het is niet zo dat je na 3x nooit meer je OS kunt installeren...
Link naar reactie
Over beter lezen gesproken. Het vervallen van je licentie heeft niets te maken met de mogelijkheid om te installeren . . . :roll: Je hebt wel activatie nodig om het na 30 dagen nog te laten functioneren en dat kan allleen als je, zoals Repr al opmerkte, beweerd een herinstall hebt gedaan. Ik denk dat bonvol intussen al lang 'n OEM in huis gehaald heeft :lol:
Link naar reactie
officieel is een OEM een licensie gekoppelt aan een specifiek systeem. je mag de licensie zo vaak hergebruiken als je wilt, maar uitsluitend op het zelfde systeem. wat een zelfde systeem is kan verschillen met wie je van microsoft aan de telefoon krijg. over het algemeen kan je zeggen dat je geluidskaarten, geheugen, videokaarten en HD's vrij mag vervangen en dan moet je OEM license geldig blijven. vervangen van een CPU of moederbord wordt vaak gezien als een nieuwe pc en dan is dus je OEM license niet meer geldig. je kan overigens in de meeste gevallen nog steeds MS bellen en zeggen dat je een herinstallatie doet en geen problemen krijgen in hardware.info tv van een paar maanden geleden werd dit besproken met een vertegenwoordiger van Microsoft. [url=http://www.hardware.info/nl-NL/video/wmGTYcRqaA/Windows_kijkersvragen__deel_1/] hier [/url] kan je de volledige aflevering zien met alle ingestuurde vragen die werden behandelt
Link naar reactie
[quote:147bff7242="Ruud de Wit"]Over beter lezen gesproken. Het vervallen van je licentie heeft niets te maken met de mogelijkheid om te installeren . . . :roll: Je hebt wel activatie nodig om het na 30 dagen nog te laten functioneren en dat kan allleen als je, zoals Repr al opmerkte, beweerd een herinstall hebt gedaan. Ik denk dat bonvol intussen al lang 'n OEM in huis gehaald heeft :lol:[/quote:147bff7242]mierenneukerij, je hoeft mij echt niet te gaan uitleggen hoe de windows activatie werkt. Met installatie bedoel ik een werkende installatie, dat lijkt me duidelijk. Dat is iets wat niet gaat gebeuren de 4e install, ja inderdaad een x aantal dagen gaat het goed, daarna kun je er niks meer mee... Overigens is voor xp de activatie al versoepeld want na een paar keer proberen (6x oid) pakte hij hem bij mij gewoon. Verder is je licentie hardware gebonden maar je kan bijvoorbeeld ook je moederbord+cpu vervangen. MS kan en mag niet bekijken of jij het nu in een nieuwe pc stopt of niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...