Ga naar inhoud

vista 32 of 64 bits


Aanbevolen berichten

Beste lezer, Mijn pc: Windows vista home premium (32 bits dus) intel core 2 quad CPU Q6600 2,4ghz 3gb ram nvidea geforce 8600gt mijn vraag: tuneup utilities blijft maar zeggen dat ik een 64 bits processor heb en zou moeten overwegen om een 64bits windows te download/installeren nu heb ik twee vragen 1: is dit zo en ga ik dan echt vermogenswinst boeken? 2: kan ik 32 bits drivers op een 64 bits syteem draaien? mvg en alvast bedankt Ruben Langerak
Link naar reactie
In jou geval zul je er alleen maar op achteruit gaan. 64 bits OS is vaak beetje pielen met Drivers, omdat die moeilijk(er) te vinden zijn. Je hebt ook "slechts" 3 GB geheugen dus met 32 bits benut je op dat gebied al het aanwezige geheugen. Mensen met bv. een Socket 1366 setup en 3x2 GB in triple channel setup of gewoon mensen met een doorgaans Socket 775 setup met meer dan 4 GB geheugen gebruiken vaak 64 bits OS"s, omdat je dan performance winst KUNT halen. Stick to 32 bits dus :wink:
Link naar reactie
Een keuze maken tussen 32- en 64 bit Vista is meer iets voor iemand die overweegt een nieuwe PC te kopen. Niet voor een een bestaande PC met Vista Home Premium. Want dan is al je software waarschijnlijk ook 32 bit. Dan heb je inderdaad zoals gerben al zei, geen snelheid winst. Echter als je onder een 64 bit Windows echte 64 bit applicaties gebruikt, valt er wel snelheid winst te behalen. Tenminste als je applicaties gebruikt die echt op de CPU leunen.
Link naar reactie
[quote:b6208641ef="MirageH1992"]In jou geval zul je er alleen maar op achteruit gaan. 64 bits OS is vaak beetje pielen met Drivers, omdat die moeilijk(er) te vinden zijn. Je hebt ook "slechts" 3 GB geheugen dus met 32 bits benut je op dat gebied al het aanwezige geheugen. Mensen met bv. een Socket 1366 setup en 3x2 GB in triple channel setup of gewoon mensen met een doorgaans Socket 775 setup met meer dan 4 GB geheugen gebruiken vaak 64 bits OS"s, omdat je dan performance winst KUNT halen. Stick to 32 bits dus :wink:[/quote:b6208641ef] De 64 bit versie van XP was inderdaad lastig om aan drivers te komen maar in Vista is dit geen probleem meer. In jouw geval zou ik zeker bij 32 bit blijven. Gewoon omdat er geen reden is om over te stappen. Je zal er zeker niet op achteruit gaan. Voornaamste reden om naar 64 bit over te stappen is inderdaad meer geheugen. Qua snelheid maakt dit niet zo heel veel uit, sommige programma's zullen mischien ietsjes sneller of langzamer lopen. Dit zijn echter marginale verschillen. Heel veel 32 bits software kan je ook op een 64 bit besturingssysteem draaien.
Link naar reactie
[quote:9a1cfefee7="sdk"]1: scheelt 1 fps oid over de gehele linie (bij 4 gb geheugen) 2: nee, maar er zijn genoeg 64 bits drivers, iig voor moederbord etc. Printers etc wordt lastiger.[/quote:9a1cfefee7] Als je een printer van een merk als HP of Canon hebt zitten er al standaard printers in Vista. Ik heb een oudere HP 950C printer en die wordt gewoon standaard door Vista herkend, zowel met 32 als 64 bit geen problemen.
Link naar reactie
winst in prestaties is afwezig. je hebt maar 3GB geheugen dus daarvoor hoef je het niet te doen. ik zou niemand nog een 32bit OS aanraden als hij een pc gaat kopen. maar in jou geval zie ik ook geen enkel nut om te upgraden. verschil maakt het iig niet en misschien kom je net dat ene programma tegen wat niet tegen 64bit kan (ik heb hem nog niet gevonden, maar ze schijnen te bestaan =) )
Link naar reactie
[quote:44930b53f8="tomvdlee"][quote:44930b53f8="sdk"]1: scheelt 1 fps oid over de gehele linie (bij 4 gb geheugen) 2: nee, maar er zijn genoeg 64 bits drivers, iig voor moederbord etc. Printers etc wordt lastiger.[/quote:44930b53f8] Als je een printer van een merk als HP of Canon hebt zitten er al standaard printers in Vista. Ik heb een oudere HP 950C printer en die wordt gewoon standaard door Vista herkend, zowel met 32 als 64 bit geen problemen.[/quote:44930b53f8] Laserprinters is een heel ander verhaal :wink: . Overigens zit je dan bij hp goed (universal printer driver voor 64bit). Recentelijk stond er nog een topic open mbt een canon printer+64bit waarvoor geen drivers waren. Blijft iig iets om van te voren te controleren, ook al gaat het soms wel. Printers was 1 voorbeeld van randapparatuur, je hebt ook muizen (!mx510 heeft geen x64 drivers), gamepads, bluetoothdingen, scanners, etc, etc.
Link naar reactie
Ook bij het aanschaffen van een nieuw systeem zou je nog steeds kunnen kiezen voor een 32 bit Windows versie. Onder andere zoals sdk al aangeeft, dat er nog niet voor alle randapparatuur 64 bit drivers beschikbaar zijn. Een goed moment om over te stappen op een 64 bit Windows versie zou kunnen zijn, zodra Microsoft een Windows versie durft uit te brengen in alleen 64 bit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...