Ga naar inhoud

Prullenbak wel of niet leeg?


Aanbevolen berichten

Ik werk met Windows Vista Ultimate. Op de desktop staat o.a een pictogram Prullenbak. Die maak ik geregeld leeg. Nu heb ik begrepen dat op elke harde schijf een map $Recycle.bin staat, waarin de verwijderde bestanden worden bewaard. En nu komt mijn vraag: Hoe kunnen deze mappen nog bestanden bevatten (met namen zoals S-1-5-21-1002105679-1448752330-2979585536-1000), terwijl Prullenbak op de desktop leeg is en ook in Schijfopruiming op alle harde schijven bij prullenbak 0 staat? Mag ik overigens de bestanden in de map $Recycle.bin zo maar verwijderen of kom ik dan in de problemen.
Link naar reactie
wanneer je iets verwijdert van een harde schijf, wordt het niet echt verwijderd. er wordt alleen aangegeven dat de plek waarop de bestanden stonden weer vrij is. totdat er iets overheen wordt geschreven zijn de bestanden in feite nog terug te halen. er zijn tal van programmaatjes waar je zowel verwijderde bestanden kan terughalen, als bestanden die je verwijdert ook echt te verwijderen. zo een recycler map...tsja...niemand heeft er last van. ik zou zeggen, laat lekker staan.
Link naar reactie
[quote:6ca0122bd2="fabstar81"]wanneer je iets verwijdert van een harde schijf, wordt het niet echt verwijderd. er wordt alleen aangegeven dat de plek waarop de bestanden stonden weer vrij is. totdat er iets overheen wordt geschreven zijn de bestanden in feite nog terug te halen. er zijn tal van programmaatjes waar je zowel verwijderde bestanden kan terughalen, als bestanden die je verwijdert ook echt te verwijderen. zo een recycler map...tsja...niemand heeft er last van. ik zou zeggen, laat lekker staan.[/quote:6ca0122bd2] Nou snap ik het niet meer. Ik verwijder een bestand door in de Verkenner een bestand te selecteren en voor verwijderen te kiezen. Dan komt het bestand dus terecht in de Prullenbak (op de harde schijf is dat de map $Recycle.bin). Eventueel kan ik het bestand dan via de Prullenbak nog terughalen, zolang het tenminste niet door een nieuw bestand is overschreven. Vervolgens kies ik bij de Prullenbak voor Prullenbak leegmaken om de verwijderde bestanden definitief van de harde schijf te verwijderen. Ik zou verwachten dat dan ook de map $Recycle.bin op de harde schijf wordt geleegd. Maar dat is dus niet het geval!? Dat vind ik dus niet logisch.
Link naar reactie
[quote:af3635116f="fabstar81"]nadat je het uit de prullenbak hebt verwijderd zegt ie pas dat het vrij is. anders zou je toch niet alles wat in de prullenbak altijd terug kunnen zetten?![/quote:af3635116f] Dat snap ik, maar waarom wordt de map $Recycle.bin niet leeggemaakt als ik de prullenbak heb leeggemaakt?
Link naar reactie
ik zou zeggen, leeg de map en zie wat er gebeurt. als je het niet vertrouwt dan kan je nog een systeemherstel maken, die bestanden wegpleuren, opnieuw opstarten, werkt alles nog dan kan je dus nadat je je prullenbak hebt geleegd ook nog altijd die mappen legen :) werkt het niet dan zet je met systeemherstel alles terug. uitgeprobeerd in 5 minuten...
Link naar reactie
Als je een bestand wist komt het in de prullenbak terecht. Zolang het daarin zit wordt het niet overschreven. De bestanden in de prullenbak worden bewaard in een map $Recycle.bin (in Vista) of een map RECYCLER (In XP) Dit zijn echter geen gewone mappen, waarheen een gewist bestand verplaatst wordt. Er wordt nl. tevens informatie bij opgeslagen over waar een bestand vandaan komt. Anders zou het immers niet automatisch op de oorspronkelijke plaats terug te zetten zijn. Verder komt de map $Recycle.bin (of RECYCLER) op iedere afzonderlijke harde schijf en partitie voor. Omdat je vanuit de prullenbak alle bestanden moet kunnen terugzetten moet er een koppeling plaatsvinden. In de map zie je één of meer mappen met als naam een lang nummer. Dit is een zg. userSID, een security-ID voor iedere gebruiker waarvan verwijderde bestanden aanwezig (kunnen) zijn. In die mappen staan dan weer de verwijderde bestanden van de betreffende gebruiker. Verder staan er twee "superhidden" bestanden in. t.w. desktop.ini (dat er voor zorgt dat deze twee bestanden niet worden getoond) en info2, dat niet weggehaald mag worden omdat het informatie bevat die de prullenbak nodig heeft. (zie boven) Als de prullenbak leeg is neemt de map maar heel weinig plaats in beslag (bij mij onder XP 8 KB) Als er meer gebruikers zijn kan dit iets hoger zijn. Bij een gevulde prullenbak is dit door de bestanden en door een groter info2-bestand natuurlijk meer. Weghalen van de userSID-mappen is niet aan te raden. De structuur van de prullenbak wordt daardoor beschadigd. Je moet maar denken: deze mappen vormen de biezen waaruit de prullenmand gevlochten is. Die biezen moeten blijven, ook als de prullenmand echt leeg is.
Link naar reactie
Ik denk dat weliswaar jouw prullenbak leeg is, maar die van andere gebruikers niet. Dat wil zeggen dat de map met jouw userID (het lange nummer) weliswaar leeg is, maar de mappen met de andere userID's, bv. van de administrator en andere gebruikers niet. Je zult dus als een andere gebruiker moeten inloggen om zijn/haar prullenbak te legen.
Link naar reactie
Je bent de enige gebruiker van de computer, maar er zijn meer accounts. In elk geval is er een ingebouwde administratoraccount en veelal wordt ook een guestaccount aangemaakt. Als je meer dan één userSID (lang nummer) in een $Recycle Bin-map hebt staan is er een vaN jou en de andere horen bij andere accounts. Deze mappen blijven (in elk geval onder XP) bestaan ook als de account gewist is. De bestanden in deze mappen krijgen een andere naam, maar houden wel hun extensie. Een artikel over de werking van de prullenbak in Vista en hoe de nieuwe naam wordt opgebouwd kun je hier vinden: http://conservativebooktalk.com/wp-content/uploads/2007/11/report-vista-recycle-bin.doc (Word-document) In dit artikel wordt in een voetnoot ook verwezen naar het programma'tje SidtoName, wat te downloaden is op http://www.joeware.net/freetools/tools/sidtoname/index.htm. Het is een zip-bestand, waar maar één file inzit, genaamd SidToName.exe. Pak het ergens uit, open een dosbox navigeer naar de plek waar je het hebt uitgepakt en type sidtoname <spatie> het lange nummer. Sidtoname geeft dan aan bij welke account het hoort. Je kunt dan vanuit die account de prullenbak legen. Als Sidtoname er geen account bij kan vinden bestaat die niet (meer) en kun je de betreffende map op alle partities(!) wissen. Dan nog even de opmerking van BassWave: Er bestaat niet zoiets als een onzichtbare backup. Je kunt dat gemakkelijk zien, want een goedwerkende prullenbak neemt als hij (voor alle users) leeg is maar een tiental KB's in beslag. Die bestanden zijn echter niet onmiddellijk verloren. Wissen wil namelijk niet zeggen het hele bestand overschrijven, maar slechts (een deel van) de naam in de index weghalen. Voor windows is het bestand er dan niet meer en de ruimte die het innam kan dus gebruikt worden om andere bestanden op te slaan. Vroeger (onder DOS) kon je met een diskeditor de bestandsnaam herstellen in de File Allocation Table. Eventueel moest je wat clusterberekeningen doen. Met de enorme harddisks en nieuwe bestandssystemen is het allemaal wat ingewikkelder geworden en zijn er programma's die dit voor je doen of (in noodgevallen) op zoek gaan naar leesbare delen op een schijf die op een slimme manier gecombineerd worden. Kortom: als de prullenbak geleegd is nemen de gewiste bestanden geen ruimte meer in en kunnen overschreven worden. Daarna kan een undeleteprogramma ook niets meer doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...