Ga naar inhoud

Windows Vista; schijven formatteren, maar vista erop houden?


Aanbevolen berichten

Aangezien ik nogal een leek ben op compugebied, wil ik graag jullie hulp inroepen. Ik heb vele threads gelezen, maar veel tegengestelde berichten gelezen, dus ben een beetje in de war geraakt. Ik wil m'n laptop (Dell, anderhalf jaar oud) formatteren om weer blanco te kunnen beginnen, maar Windows Vista erop laten staan. Ik heb een C: schijf en een D: schijf. Al m'n persoonlijke bestanden heb ik op USB-sticks gezet. Mijn vragen: Kan ik m'n C: én D: schijf formatteren zonder verlies van Vista? Is het nodig om de map Program Files ook extern op te slaan? Is het nodig om de map Windows ook extern op te slaan? Hoe sla ik precies m'n drivers op? Ik heb DriverGuide Toolkit gedownload, die heeft de drivers geïdentificeerd. Zijn ze nu ook opgeslagen, of moet ik die op een USB-stick apart nog opslaan? Krijg ik zo dat akelige Generic!Artemis er ook vanaf? Het zijn aardig wat vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen (en willen) helpen. Groetjes en alvast bedankt, Anneke
Link naar reactie
Als t je alleen om dat om dat Generic!Artemis gaat hoef je niet zo drastisch te werk te gaan. Als je C: en D: wiltsamenvoegen zit je vast een een kompleet nieuwe install je raakt dan Vista kwijt... Voor die worm kijk hier eens : http://community.mcafee.com/showthread.php?t=225240. Om t voor lou makkelijker te maken> ga naar Forum Beveiliging en Privacy en ga aan de gang met HijackThis en MBAM, daar kunnen ze je geheid verder helpen. Suc6 Anjo
Link naar reactie
De hele site van McAfee heb ik afgespeurd en doorgelezen wat betreft Generic!Artemis. Verschillende dingen geprobeerd, maar niets heeft geholpen. Aangezien ik m'n laptop toch weer schoon wil hebben, hoop ik van die worm ook meteen af te zijn. De schijven C: en D: wil ik niet samenvoegen, maar zo behouden. De compu wil ik weer in oude staat herstellen, zoals ik 'em heb gekocht. Ik wil inderdaad het voorgeïnstalleerde Vista erop houden. Bij aanschaf van de laptop heb ik de DVD "Besturingssysteem voor opnieuw installeren" erbij gekregen, ik neem aan dat dit de recovery disk is waar je het over hebt, Gerben? Wat kan ik doen wat betreft de drivers? Moet ik die nog anders opslaan? En al die folders waar ik het hierboven over had, ook?
Link naar reactie
Die dvd is hoogstwaarschijnlijk je recovery. Je kunt voor de zekerheid ook nog een backup maken van je huidige installatie. Doe je het best op een externe schijf, maar op dvd's kan ook. Installeer wel firewall en antivirus, voor je weer online gaat. http://www.paragon-software.com/home/db-express/index.html
Link naar reactie
Het paragon programma is bedoeld voor de eventuele backup. Dit is dan een volledige backup van de schijven die je erin selecteert. Heeft verder niets met je drivers van doen. Heb je ook verder niet nodig, aangezien die al in je recovery zitten. Overigens staan er wel losse drivers op de dell site, mocht je die ooit nodig hebben.
Link naar reactie
Ik wilde een grote back-up maken van alles, maar dat past niet op een dvd-RW helaas... Maar als ik het goed begrijp: Met de drivers op de Dell site, mijn vista recovery disk voor opnieuw installeren en mijn persoonlijke bestanden op USB's opgeslagen, kan ik de C: schijf nu formatteren. Toch...? Betekent dit dat ik geen back-up hoef te maken van de mappen Program Files en Windows? En de D: schijf kan ik ook formatteren of staat daar juist Windows op??
Link naar reactie
Nou, m'n laptop doet het wel weer, alleen istie er niet sneller op geworden, helaas. Windows update doet ook raar, want hij geeft telkens foutcodes wanneer ik Vista updates wil downloaden... Ik hoop dat dit nog gewoon overgaat, anders breng ik 'em toch maar weg naar iemand die er meer verstand van heeft dan ik! In ieder geval bedankt voor je hulp, Gerben, en je razendsnelle reacties!!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...