Ga naar inhoud

Fysiek verwijderen Vista zonder formatteren.Vrijwel opgelost


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn oude pc is een tijd lang als multiboot systeem ingericht geweest. Eerst als combinatie 98SE en XP, later als Vista XP. Aangezien ik imiddels een nieuwe pc heb is de multiboot oplossing op de oude pc overbodig. (Was ie eigenlijk al tijden). Door de voorhistorie 98SE met XP staat XP op de D: -partitie. Vista dus op C:. Dit is tevens de system partitie. Het Vista multiboot menu verwijderen was eenvoudig genoeg, maar het fysiek verwijderen van Vista is een ander verhaal. Ik vanuit XP de bestanden niet verwijderen. Veel bestanden zijn om de een of andere reden gelocked. Mijn aanvankelijke idee om het bestandssysteem terug te converteren naar FAT32 om vervolgens vanaf een DOS-diskette te booten en dan de hele boel te verwijderen ging de mist in omdat Partition Magic het bestandssysteem niet geconverteerd kreeg ivm problemen met bestandsnamen. Formatteren van de partitie lijkt me niet zo verstandig aangezien het hier de systeempartitie betreft. Ik ben bang dat ik de machine dan niet meer in de lucht krijg. De hele pc opnieuw inrichten heb ik geen zin in. Er staat zo ontzettend veel op en alles is zo vaak geupdate dat dat een heidens kwarwei wordt. Bovendien draait het geheel zeer stabiel. Niettemin wil ik graag de ruimtie die Vista inneemt weer in gebruik nemen. Mijn vraag is dus eigenlijk simpelweg: hoe krijg ik de Vista bestanden verwijderd zonder te fomatteren?
Link naar reactie
Bedankt voor je antwoord. Je hebt het helemaal bij het rechte eind. Jouw oplossing (de windowsversie) was de oplossing voor mij. De Linux variant had waarschijnlijk ook gewerkt. Voor de volledigheid voeg ik er nog even aan toe dat je voor Xp Home in safe modus moet booten en dat dan het admin account tevoorschijn komt dat je moet gebruiken om ownership over te kunnen nemen en rechten te kunnen toekennen. Maar nogmaals bedankt. Ik heb inmiddels weer een keurige schone partitie.
Link naar reactie
[quote:f410e8ef55="Laurens"]Bedankt voor je antwoord. Maar nogmaals bedankt. Ik heb inmiddels weer een keurige schone partitie.[/quote:f410e8ef55] ...tenminste, dat dacht ik. Als ik in de XP verkenner kijk zie ik alleen een de paar bestandjes staan die moeten blijven staan. NTLDR NTDETECT BOOTMGR BOOT.INI Samen 725 kb groot. Echter, de verkenner geeft aan dat er 297 mb in gebruik is. Kan echter helemaal niets vinden. Geen hidden files, geen system files. De pagefile is weg. Wat is er in vredesnaam achtergebleven?
Link naar reactie
Het gaat me niet om die paar bestandjes. Die móeten er staan omdat de machine anders niet meer opstart. Ik vraag me af wat die bijna 300 mb inneemt want ik kan niets meer vinden. En nee, niet geformatteerd. Dat wilde ik nu juist niet doen omdat C de systeempartitie is en XP op D staat. Heb nu een tijdje met dat Bootcfg zitten vogelen. Misschien dat ik formatteren toch maar moet overwegen. Blijkbaar valt het naar D booten ook op een schone schijf te herstellen. Maar eerst even met een knoppix cd kijken of ik daar nog iets mee kan ontdekken.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Sorry voor het late tijdstip van deze laatste reactie. Die 300 mb bleek de NTFS MFT te zijn. Deze neemt 10 tot 15% van je diskruimte in. Er zijn, voor zover ik weet, geen tools om deze kleiner te maken, dus ook nu ik de partitie zover als mogelijk ingekrompen (tot zo'n 315 mb) blijft 300 mb niet beschikbaar. Jammer, maar op een schijf van totaal 125 Gb niet echt een ramp. Ik weet nu in ieder geval wat het is. Bedankt voor jullie meedenken.
Link naar reactie
[quote:94871fae77="gerben"]De omvang van de MFT wordt naar behoefte automatisch vergroot of verkleind.[/quote:94871fae77] De MFT wordt wel naar behoefte vergroot, maar nooit verkleind. Vandaar dat je bij verkleinen van je partitiegrootte mbv bijv. partition magic een onevenredig groot deel van je partitie verloren ziet gaan aan je MFT. Daar helpt alleen een herformattering, al schijnen er toch wel third party-tools te bestaan die ongebruikte MFT ruimte vrij kunnen geven. Maar het NTFS doet dit niet zelf. [quote:94871fae77] [b:94871fae77]Uit MSDN[/b:94871fae77] NTFS Master File Table (MFT) expansion When an NTFS volume is first created and formatted, NTFS metafiles are created. One of these metafiles is called the Master File Table (MFT). It is very small when first created (approximately 16 KB), but it grows as files and directories are created on the volume. When a file is first created, it is entered into the MFT as a File Record Segment (FRS), which is always 1024 bytes (1 KB) in size. As files are added to the volume, the MFT grows as required. However, when files are deleted, the associated FRSs are marked as free to be reused, but the total FRSs and associated MFT allocation remains. This explains why, after deleting a large number of files, you don't regain the space used by the MFT. To see exactly how large the MFT is, you can use the built-in defrag utility to analyze the volume. The resulting defrag report provides detailed information about the size and number of fragments in the MFT. [/quote:94871fae77]
Link naar reactie
Bij helemaal vollopen klopt dat inderdaad. [quote:5fe58e0dec] [b:5fe58e0dec]Op MS support[/b:5fe58e0dec] NTFS reserves 12.5 percent of the volume for exclusive use of the MFT until and unless the remainder of the volume is completely used up. Thus, space for files and directories is not allocated from this MFT zone until all other space is allocated first. [/quote:5fe58e0dec] Bedenkt me nu plots dat ik met helemaal volpompen van dat partitietje met een paar grote bestanden ruimte terug zou kunnen winnen? Dat ga ik eens proberen. Kijken wat er gebeurd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...