Ga naar inhoud

TCP/IP in XP logboek


anoniem

Aanbevolen berichten

Zeer incidenteel kom ik op (XP) PC's in het systeemlogboek wel eens de volgende melding tegen: TCP/IP heeft de beveiligingslimiet bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingspogingen via TCP. Gebeurtenis ID: 4226 Vanavond vond ik 'm (in een logboek dat vanavond medio juni is terug te bladeren) ook op mijn PC. Na het bezoek van slechts enkele (dus geen tientallen!) doorsnee, bonafide websites, KNMI, Buienradar en nog wat.... :? Ik weet dat er ook hier ooit een draadje over is volgeschreven en weet deze ook wel weer terug te vinden, maar geeft geen antwoord op een paar Jip en Janneke vragen. Zoals: 1) Wat merkt een gebruiker hiervan? 2) Waardoor ontstaat dit? 3) Zijn eventuele "gevolgen" opgeheven na afsluiten en herstarten van IE? 4) Is er een preventie mogelijk (zonder op het systeem aan het *.sys bestandje te rommelen)? 5) Is er eventueel een volkomen betrouwbare, bonafide, definitieve oplossing mogelijk? Nogmaals: het betreft zeer incidentele gevallen, maar toch.....
Link naar reactie
Windows heeft een beperking van maximaal 10 halfopen tcp/ip verbindingen tegelijkertijd aanmaken. Normaliter heb je daar weinig last van. Je ziet deze melding vooral bij bittorrent clients, de veel meer verbindingen nodig hebben. Er is geen instelling voor om dit te wijzigen, je zult tcpip.sys moeten patchen, om dit aantal te veranderen. Ik heb het nu op 512 staan. Kun je doen met bijvoorbeeld: http://www.lvllord.de/?url=tools Bij/in bitspirit zit een tool met dezelfde functie. http://fileforum.betanews.com/detail/1064929835/1 Gebruik je geen bittorrent, dan is deze patch voorzover ik weet, niet nodig.
Link naar reactie
Ooit gevonden: [color=darkred:dd8eb0ee3e]"Voor iedereen die Windows XP SP2 wil gaan installeren of heeft geinstalleerd: Windows XP SP2 verandert het maximaal aantal verbindingen via 1 poort naar 10. Voor de installatie van Windows XP SP2 was dit nog 50. Dit probleem is vooral merkbaar bij het surfen en bij het downloaden via P2P-programma's. Hierbij zul je merken dat de snelheid niet meer is zoals het vroeger was. Microsoft heeft ook besloten om dit niet meer te kunnen wijzigen in het register. Deze waarde staat nu hard-coded in tcpip.sys. Middels het bijgesloten programmatje kun je die waarde wijzigen. Dit programmatje vraagt aan jou naar hoeveel verbindingen de waarde gewijzigd moet worden. Ik raad hiervoor aan om niet meer als 100 in te voeren vanwege mass-mailer virussen. Na het uitvoeren van dit programmatje, zal windows je vragen of je een bestand wilt vervangen. Klik hiertoe op annuleren. Vervolgens zal windows je vragen of je het zeker weet. Klik hier op Ja. Herstart nu de pc. Geniet weer van de volledige snelheid. Wil je controleren of jij dit probleem ook hebt?? Ga naar start > Configuratiescherm (of start > Instellingen > Configuratiescherm bij het klassieke menu start) > Systeembeheer > Logboeken > Systeem. Klik op de kolom met de naam Gebeurtenis. Ga nu opzoek naar de waarde 4226 in die kolom. Dubbelklik op dat event. In de beschrijving van dat event zal de volgende tekst staan: Citaat: TCP/IP heeft de beveiligingslimiet bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingspogingen via TCP. Als je dit hebt, dan adviseer ik je om het bijgesloten programmatje uit te voeren. heb je die melding niet, dan moet je het ook niet uitvoeren. Draai je op SP1 of eerder, dan moet je dit programmatje helemaal links laten liggen. Het bijgesloten programmatje is NIET door mij geschreven, maar ik kan je wel zeggen dat het werkt. Ik heb nu ook een XP SP2 systeem met dat limiet aangepast in de tcpip.sys file. Van http://www.nldelphi.net/Forum/showthread.php?t=16595 LET OP : na het uitvoeren sputtert windows dat je een bestand vervangen hebt door een niet ... enz. Wil je het origineel terugzetten? NEEN dus !!!"[/color:dd8eb0ee3e] ps1: die forumlink bestaat ondertussen niet meer, 'k kan dus ook niet vermelden: 'met dank aan ...' - nu tot daar. ps2: werkt blijkbaar na sp3 ook nog, want 'k heb het zelf een tijdje geleden nog laten fixen ps3: (voornaamste): 'k heb het bestandje even op het net gezet want 'k had het bewaard :D : http://rapidshare.de/files/40526405/tcpip.sys-fix.zip.html succes!
Link naar reactie
[url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=167263&highlight=tcpip+sys]Dit was het draadje[/url] dat ik destijd heb opgeworpen, maar voor mij (achteraf) toch meer vragen opleverde dan antwoorden.... :oops: Eeen beetje abacadabra is het nog steeds..... Gerben (en anderen): dank voor de info, maar betekent: [quote:14c325d39c="gerben"]Windows heeft een beperking van maximaal 10 halfopen tcp/ip verbindingen tegelijkertijd aanmaken[/quote:14c325d39c] dat je max. 10 IE vensters c.q. tabs actief kan hebben? Of is dit een onjuiste interpretatie? (Ik gebruik overigens geen P2P progjes). Zoals ik al meldde: ik had een aantal websites bezocht, maar er hebben beslist geen 10 vensters open gestaan..... Mijn echtgenote had er in het verleden ook wel eens wat van die meldingen staan op d'r XP Home laptop; tegenwoordig niet tot nauwelijks meer. Mogelijk fake??? In dat opzicht is het jammer dat ik vraag 2 en 3 nog niet "helder" heb.... [u:14c325d39c]Die melding heeft, naar ik aanneem toch uitsluitend betrekking op de lopende Internetbrowser sessie??[/u:14c325d39c] Het is immers toch niet "blijvend"! Wat betreft mijn 1e vraag: daling in (download)snelheid? Zou kunnnen, maar dat heb ik nooit vast kunnen stellen (tijdens die paar incidenten). Hoe dan ook, ik wil wel wat achter de hand hebben om in te grijpen als het irritant dreigt te worden, maar, Passer / Gerben: Jullie geven nogal wat linken! Bestaan de verschillen uit enerzijds een tooltje om die waarde in je eigen tcpip.sys aan te passen en die andere een "kant-en-klare" vervanger??
Link naar reactie
Het gaat om het aantal nieuwe verbindingen, dat windows tegelijkertijd aangaat. Je kunt wel 100 vensters tegelijkertijd open hebben, het duurt alleen wat langer. Er kunnen echter ook meerdere bestanden via één verbinding verzonden worden, wat het nog wat onduidelijker maakt. Maar zoals gezegd, doe je niet aan p2p, dan kun je het gewoon laten zoals het is. Doe je wél aan p2p, en dan met name bittorrent, dan zul je dag-en-nacht verschil merken, als je deze waarde al dan niet verhoogt.
Link naar reactie
[quote:aad8b395b0="gerben"]Het gaat om het aantal nieuwe verbindingen, dat windows tegelijkertijd aangaat.[/quote:aad8b395b0] Is dit aantal "ergens" (in Windows) na te gaan? En is het dan zo dat dit per Windows sessie wordt geregeld of per browser sessie? Wat ik bedoel: [u:aad8b395b0]mocht[/u:aad8b395b0] je een keer zo'n melding tegen het lijf lopen, is het dan voldoende om die browser te sluiten en te herstarten, of dient heel Windows herstart te worden? Of is het wellicht een kwestie van "explorer.exe" in taakbeheer te sluiten en opnieuw te starten? :roll: Wie....?
Link naar reactie
[quote:7353f88bc0="gerben"]De enige manier om het te veranderen, is tcpip.sys patchen.[/quote:7353f88bc0] Da's dan duidelijk. Ik neem aan dat c:\windows\system32\dllcache de locatie is waar Windows z'n originele klones bewaart....? Enne.....: mocht je (om wat voor reden dan ook) ooit weer terug willen naar een "ongepatchte" versie (ofwel het origineel), dan kun je toch "gewoon" een kopietje achter de hand houden van het origineel? Jammer overigens dat niemand blijkbaar antwoorden weet op die andere vragen! (zie 22 sep 2008 17:53)..... :cry:
Link naar reactie
De twee keer gelinkte patcher maakt standaard een reservekopie aan, die je altijd weer kunt terugzetten. Maar niets let je om ook even zelf een kopie ergens te bewaren. Verder kan de patcher naar elk willekeurig getal patchen, dus ook weer terug naar 10. Die overige vragen doen niet echt terzake. Je patcht tcpip.sys, reboot de computer, en de nieuwe waarde wordt gebruikt.
Link naar reactie
Is duidelijk. Ik tref tcpip.sys aan op 2 locaties: C:\windows\system32\drivers en in de eerder genoemde C:\windows\system32\dllcache Ik begrijp uit de verhalen dat deze laatste niet gepatched wordt, maar handmatig vervangen dient te worden door een kopie van degene onder "drivers", de gepatchte dus. Frappant overigens dat je dat bestand bij een zoekactie ook nog tegenkomt in een aantal Win updates...... (KBxxxxxx) Zou-ie bij updates nu en dan weer worden vervangen door een ander, nieuw exemplaar? :? Dat schiet dus niet op als je net je eigen versie aangepast hebt!
Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Doodzonde om weer een nieuw draadje te starten, dus toch naar maar weer even omhoog gewerkt: Het is me nog steeds niet duidelijk waarom deze melding zo af en toe in het logboek is terug te vinden (op meerdere machines). Ik heb nooit veel openstaan, doe niks met P2P, Torrent, etc..... Raadselachtig.....! Ik merk er overigens niets van, maar toch blijft het vragen opwekken. :roll: Ik heb ook dat hele patchverhaal (er zullen tooltjes zat zijn) doorgelezen, maar dan stuit ik toch ook weer op het gegeven dat je gepatchte tcpip.sys bij een aantal Windows Updates heel simpel wordt overschreven.... :cry:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...