Ga naar inhoud

acer 5310 van vista naar XP


anoniem

Aanbevolen berichten

Hey, ik heb hier een laptop van acer een travelMate 5310.. nu staat er standaart windows Vista op.. en dat wil de eigenaar niet.. hij vind het 10x niets.. en gelijk heeft ie ;) nu heeft ie hem bij me neer gezet om er XP op te zetten.. zo gezecht zo gedaan d8 ik.. niet dus.. ik kom bij het volgende probleem. als ik er een XP cd in prob dan boot ie gewoon naar XP setup.. alleen als ik de HD indeling mag gaan doen dan zecht ie geen HD gevonden.. nu zit het probleem in de sata schijf, deze herknt ie niet. nu kan ik daarvoor srivers van de site halen, alleen is dit een exe die iets op een flop zet.. heel leuk, maar er zit geen floppy drive inde laptop.. ( JEHH) en nu heb ik hier wle leuk 2 laptops staan en 1 PC en 1 Server, maar al deze PC hebben geen floppy drive meer.. :S nu kan ik met Nlite wel leuk de drivers toevoegen aan de XP cd, en dan het hel zooitje branden. maar jah.. zonder die drivers op een flop te kunnen zetten schiet het nog niet op :S iemand een ide of er miscien een soort van virtual floppy driver bestaat die ik aan kan zetten, daar de bestanden op zetten en dan vervolgens die bestanden weer op een USB stick te zetten en om die dan weer in de acer te proppen.. ? of weet er iemand een andere oplossing? ik heb al wat rond gekeken naar losse drivers voor deze acer, maar die kan ik niet vinden voor dit type laptop.. en zal dus niet werken ben ik bang.. als iemand toevalig de dirvers er van heb liggen hoor ik het graag.. afz Ron..
Link naar reactie
Hoewel ik de laatste tijd behoorlijk moe wordt van al die mensen die een Vistamachine kopen en dan op Vista beginnen te kankeren (maar laten we het daar voor de verandering eens niet over hebben verder) toch een oplossing: Acer zelf geeft de oplossing om het te zoeken in je BIOS. Veel Acer laptops (niet alle) hebben in het BIOS de mogelijkheid om de 'SATA mode' op IDE te zetten. Dan wordt door je XP installatieschijf de HD niet meer als SATA gezien en kun je installeren. Je geeft zelf al aan geen geschikte (XP SATA?) drivers te vinden. Voordat je XP erop zet zou ik eerst maar even kontroleren hoe het met de overige XP drivers van het machientje zit. Als die er niet zijn (en dat is nogal eens zo bij met Vista geleverde laptops) zit je straks met een gehandikapt apparaat.
Link naar reactie
[quote:2f5e604e62="KeesA"]Hoewel ik de laatste tijd behoorlijk misselijk wordt van al die mensen die een Vistamachine kopen en dan op Vista beginnen te kankeren (maar laten we het daar voor de verandering eens niet over hebben verder) toch een oplossing: Acer zelf geeft de oplossing om het te zoeken in je BIOS. Veel Acer laptops (niet alle) hebben in het BIOS de mogelijkheid om de 'SATA mode' op IDE te zetten. Dan wordt door je XP installatieschijf de HD niet meer als SATA gezien en kun je installeren. Je geeft zelf al aan geen geschikte (XP SATA?) drivers te vinden. Voordat je XP erop zet zou ik eerst maar even kontroleren hoe het met de overige XP drivers van het machientje zit. Als die er niet zijn (en dat is nogal eens zo bij met Vista geleverde laptops) zit je straks met een gehandikapt apparaat.[/quote:2f5e604e62] ik denk dat je als klant geen keus heb of je XP of vista wil.. aangezien hij deze laptop wel ok vind voor wat hij er mee wil.. en dan standaard gelevert wordt met vista.. en vista is gewoon een CPU en geheugen vreter. ik heb liever een er wat minder mooi uitzien goed lopent systeem, dan een mooi en traag systeem.. ;) maar goed.. de acer die ik heb staan ondersteunt volgens mij XP gewoon.. ik kan gewoon XP drivers Downloaden.. van de site.. daar zie ik het probleem nog niet in... zo wel dan weten we dat ook weer.. ik wil het eerst met eige ogen zien dat het niet kan.. Bios.. ik heb al meerdere malen gekeken in de bios, maar deze is niet zo uitgebrijd, als de normale PC's.. en deze funcktie die je beschrijft zit er bij deze laptop niet op. :S
Link naar reactie
[quote:938ba95bcd="Leo S"]Zoek in je BIOS eens de optie "SATA Native Mode". Deze moet voor installatie van XP op 'Disabled' gezet worden. Het kan best zijn dat het bij een Acer notebook anders heet, dit is de benaming die HP eraan geeft.[/quote:938ba95bcd] bedankt voor je snelle reactie maar dit zit er niet in helaas.. de optie in me bios: Informatie. hier kan ik niets doen Main - system time - system date - system memory - extended memory - quiet boot - enabled - network boot - enabled - F12 boot menu - enabled - D2D recovery - enabled Security. - dingen om wachtwoorden te geven Boot. 1 : IDE0: hitachi hts541680j9sa00-( 2: CD/DVD Optiarc CD-RW CRX880A-(PM 3: PCI LAN network boot 4: USB Key 5: USB HDD 6: USB FDD 7: USB CD/DVD Exit
Link naar reactie
[quote:e09da09ee3]Heb het zelf als volgt gedaan op een Aspire 5310: - Zet in BIOS de instelling van AHCI naar IDE - installeer XP - Download bij Intel de Intel(R) Chipset Software Installation Utility (infinst_autol.exe) - Voer die uit zodat je standaard drivers worden geinstalleerd (je ziet nu in de Device manager van XP onder "IDE ATA/ATAPI Controllers" twee 82801 controllers) - Download van http://www.acerpanam.com/flex/acerdrivers/bin/drivers.html de driver "AS5310_Storage Driver-Intel V7.0.0.1020 for XP x86(WHQL).zip" en unzip deze - Kies in de Device manager de controller die je AHCI-enabled wil maken (bij mij 82801GBM/GHM) - Kies "update driver" en navigeer met "have disk" naar de lokatie van de uitgepakte driver en kies voor iastor - Kies voor de juiste controller (kijk naar type dat voor IDE in de device manager wordt gebruikt) - Ik heb de waarschuwing genegeerd - Herstart je 5310 - Zet in de BIOS IDE naar AHCI - Start XP op [/quote:e09da09ee3] Die optie is er zeker wel.
Link naar reactie
[quote:8cc05b451b="Lange Pier"][quote:8cc05b451b]Heb het zelf als volgt gedaan op een Aspire 5310: - Zet in BIOS de instelling van AHCI naar IDE - installeer XP - Download bij Intel de Intel(R) Chipset Software Installation Utility (infinst_autol.exe) - Voer die uit zodat je standaard drivers worden geinstalleerd (je ziet nu in de Device manager van XP onder "IDE ATA/ATAPI Controllers" twee 82801 controllers) - Download van http://www.acerpanam.com/flex/acerdrivers/bin/drivers.html de driver "AS5310_Storage Driver-Intel V7.0.0.1020 for XP x86(WHQL).zip" en unzip deze - Kies in de Device manager de controller die je AHCI-enabled wil maken (bij mij 82801GBM/GHM) - Kies "update driver" en navigeer met "have disk" naar de lokatie van de uitgepakte driver en kies voor iastor - Kies voor de juiste controller (kijk naar type dat voor IDE in de device manager wordt gebruikt) - Ik heb de waarschuwing genegeerd - Herstart je 5310 - Zet in de BIOS IDE naar AHCI - Start XP op [/quote:8cc05b451b] Die optie is er zeker wel.[/quote:8cc05b451b]] nou vertle mij maar waar dat moet zitten ik heb in het bericht hier boven globaal me bios neer gezet met instellingen die ik zie.. ik hoor heeeeeel graag van je waar en hoe ik dat moet doen.. de worden AHCI komen totaal niet in mijn bios voor.. is er niet iemand die deze sata driver los op zn schijf heb staan die ik dan kan overnemen? om hem vervolgens met nlite mee te branden..
Link naar reactie
[quote:0936d51253="slopen"]ik denk dat je als klant geen keus heb of je XP of vista wil.. ... ik heb liever een er wat minder mooi uitzien goed lopent systeem, dan een mooi en traag systeem.. ;) maar goed..[/quote:0936d51253] Laten we dan volgende keer niet kankeren op Vista maar op kopers die de verkeerde koop sluiten en vervolgens andere mensen er mee lastig vallen het voor hen op te lossen. Jouw opdrachtgever heeft toch echt zelf Vista gekocht, en wanneer het "traag" loopt zoals jij zegt, ook nog eens op de verkeerde pc. Wie is er dan fout? Overigens heb je als klant altijd keus, namelijk door iets NIET te kopen. groetjes Ed
Link naar reactie
[quote:bbfb4c45d8] Geachte klant, Op het moment dat u op uw Vista machine Windows XP wilt installeren, zal dit in veel gevallen niet lukken doordat de Windows XP CD geen bruikbare harde schijf kan detecteren. Dit komt omdat de Windows XP CD geen S-ATA schijven herkent die geinstalleerd zijn met Windows Vista. Wat u hiervoor kunt doen is het volgende: In de BIOS van de nieuwe Acer toestellen er de mogelijkheid om de schijf zich te laten gedragen als een IDE schijf, waardoor het installeren wel mogelijk zal zijn. Dit doet u als volgt: 1. Zet uw apparaat uit. 2. Zet het apparaat weer aan en druk tijdens het witte scherm met het groene Acer logo op de F2 knop. - het systeem laadt nu de BIOS 3. In deze BIOS gaat u naar het menu MAIN. (wisselen tussen menu's kan met de pijltjestoetsen) 4. In het menu MAIN ziet u de optie: Sata met daarachter AHCI. 5. Ga naar AHCI met de pijltjestoetsen en druk eenmaal op Enter. 6. Er komt een klein venstertje tevoorschijn. Ga in dit venster met de pijltjestoetsen van AHCI naar IDE. 7. Druk weer op Enter. 8. Druk vervolgens op F10 voor Save & Exit en kies Yes bij de vraag of u echt wilt opslaan en afsluiten 9. Uw PC zal opnieuw opstarten, en nu zal het mogelijk zijn om Windows XP te installeren. [/quote:bbfb4c45d8] Wel de cdrom als eerste zetten om van op te starten hoor. Overigens als je in Vista alle toeters en bellen uitzet, er baas over wordt en eventueel nog in een oudere modus werkt, is het net 2000. :wink:
Link naar reactie
lol, lees ff me bericht als je wil, ik heb al 3x aangegven dat ik deze fucktie niet heb in me bios.. kijk naar een van me eerdere posts om te zien wat er WEL inzit.... ik moet alleen die sata *.inf driver hebben om het mee te kunnnen branden op een nieuwe XP cd die ik door Nlite heen gooi.. wat staat er bij mij onder Main - system time - system date - system memory - extended memory - quiet boot - enabled - network boot - enabled - F12 boot menu - enabled - D2D recovery - enabled dit zijn echt de enige opties die er zijn, ik doe al zeker heel wat jaartjes met PC, dus weet wel een beetje hoe of watvan die dingen.. iemand de drivers van sata acer travelMate 5310 op zijn PC of laptop staan? dit is echt het enige wat ik moet hebben, maar omdat ik geen floppy driver heb kan ik die f6flpy32.exe of f6flpy64.exe niet uipakken om die drivers vervolgens weer op een USB stick te zetten.. en of op een XP cd te branden..
Link naar reactie
[quote:9a27f7d29e="Lange Pier"]Die bestanden staan toch in die 12.AHCI map. :? Overigens is al die voorgaande info uit diverse fora geplukt over een Acer 5310, wel raar dat zij die optie wel hebben, misschien door Acer eruit gejast uit nieuwere biossen?[/quote:9a27f7d29e] 12.AHCI ?? wat en waar vind ik dit, nog nergens iets over gelezen.. ik ben al van af gister avond bezig hiermee en heb bijna half google onderste boven gehaald, al die optie's die hier boven staan ook gelezen.. maar ik blijg gewoon al haken dat ik niet de drivers (dus de *.inf ) kan vinden .. de exe wel.. maar die kan ik dus niet runnen omdat ik geen flopy drive heb. :?
Link naar reactie
http://www.acerpanam.com/synapse/data/7117/documents/AS5310_Storage%20Driver-Intel%20V7.0.0.1020%20for%20XP%20x86(WHQL).zip In die eerder gegeven quote stond een link naar Acer, daar kon je het bestand downloden. Die uitpakken en daar staat die map in met de flop bestanden. Winimage kon ook die exe uitpakken. Overigens heb je geen inf file nodig maar de txtsetup.oem file. Je kunt ook die driver slipstreamen met nLite, ook handig.
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Probleem opgelost, via Winflash oid van ACER de laatste bios geflashed vanuit windows, ,in een paar minuten gebeurd. De Sata in IDE mode was nu wel beschikbaar. Vista eraf en XP erop en nu draait de ACER Aspire 5310 vlot. Allerlei ACER spul in Vista verwijderen helpt ook wel een beetje maar toch niet voldoende, ook niet in de zg mode van de vorige windows.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...