Ga naar inhoud

Dual Boot


anoniem

Aanbevolen berichten

Help, Ik had op mijn pc op 1 partitie Windows Prof staan. Op een andere partitie een andere windows prof staan. Omdat de eerste corrupt was heb ik deze opnieuw geinstalleerd met format. Ik zie nu geen opstartmenu meer. De tweede windows partitie is voor mij eigenlijk het belangrijkst en daar was niets mis mee maar ik kan hem dus niet opstarten vanwege het gemis van het opstartmenu. Wie zou me een groot plezier kunnen doen met een oplossing? groet Gerard
Link naar reactie
Door dat formatteren en herinstalleren klopt het [i:e58490c3c5]boot.ini[/i:e58490c3c5] bestand niet meer, daar kijkt de bootloader van Windows naar bij het opstarten. Ga eerst in de Windows verkenner naar "Extra/Mapopties" en kies de tab "Weergave". Zorg dat er [b:e58490c3c5]GEEN[/b:e58490c3c5] vinkje staat bij: [i:e58490c3c5]Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen) Extensies voor bekende bestandstypen verbergen[/i:e58490c3c5] en zet bij "Verborgen bestanden en mappen" het tippeltje bij "Verborgen bestanden en mappen weergeven". Zoek vervolgens in de root van C: het bestand "BOOT.INI", klik erop met rechts en kies "Openen". Daar staat dan waarschijnlijk het volgende: [i:e58490c3c5][boot loader] timeout=3 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn[/i:e58490c3c5] Voeg daaronder een regel toe: [i:e58490c3c5]multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn[/i:e58490c3c5] Zodat het er daarna als volgt uitziet: [i:e58490c3c5][boot loader] timeout=3 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn[/i:e58490c3c5] Verander [i:e58490c3c5]timeout=3[/i:e58490c3c5] in [i:e58490c3c5]timeout=25[/i:e58490c3c5] zodat je fatsoenlijk de tijd krijgt om te kiezen en sla het bestand op via "Bestand/Opslaan". Sluit het bestand en herstart de pc. Als het goed is heb je het opstartmenu weer terug. [b:e58490c3c5]LET OP:[/b:e58490c3c5] Bovenstaande verhaal gaat ervan uit dat beide XP's op de eerste (of enige) harddisk staan en dat die verdeeld is in twee partities. Als dat bij jouw anders is laat dat dan even weten want dan moet er hier en daar nog wat aangepast worden aan die tekst. Gr, Jim
Link naar reactie
Beste Jim, Allereerst bedankt voor je reactie. Het menu is terug. Ik denk dat de tweede windows inderdaad op de tweede schijf staat. Ik heb gedaan wat je schreef, echter in eerste instantie heb ik het cijfer van de disk eerst zoals je eerst beschreef op (1) gezet maar dan kreeg ik (nadat gelukkig het menu was teruggekeerd) de volgende foutmelding: Windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratie probleem in de computer. Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen. Controleer het pad naar de opstartlocatie en controleer de schijfapparatuur. Controleer de Windows-documentatie over schijfconfiguratie en uw hardware handleidingen voor meer informatie. Ik heb toen de disk in de boot.ini veranderd in (0) waarna ik de volgende foutmelding kreeg: Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: <windows-hoofdmap>system32\hal.dll Installeer het bovenstaande bestand opnieuw. Heeft dit te maken zoals je schreef dat de andere windows op een andere schijf staat? groet en bedankt voor de genomen moeite. Ik zou het geweldig vinden als het weer allemaal werkt. groet gerard
Link naar reactie
Allereerst excuus, ik zie dat ik inderdaad toch een typefouje gemaakt heb :oops: . In de regel die je moest toevoegen staat het goed: [i:c7a88ed8da]multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn[/i:c7a88ed8da] In het daaronder gegeven eindresultaat staat het in de laatste regel fout: [i:c7a88ed8da]boot loader] timeout=3 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn [/i:c7a88ed8da] [i:c7a88ed8da]disk(1)[/i:c7a88ed8da] moet daar uiteraard ook [i:c7a88ed8da]disk(0)[/i:c7a88ed8da] zijn zoals je zelf al vermoedde. Maar ook dat werkt blijkbaar niet bij jouw. Belangrijk om te weten is of je twee XP-installaties op één harde schijf hebt staan die in twee partities is verdeeld of dat er twee harde schijven in je pc zitten met op elke schijf een installatie. En dat laatste vermoed ik want anders zou het na die laatste verandering die je gemaakt hebt moeten werken. Verander dus in de laatste regel [i:c7a88ed8da]disk(0)[/i:c7a88ed8da] weer in [i:c7a88ed8da]disk(1)[/i:c7a88ed8da] maar dan moet je ook in diezelfde regel [i:c7a88ed8da]partition(2)[/i:c7a88ed8da] wijzigen in [i:c7a88ed8da]partition(1)[/i:c7a88ed8da] En dan werkt het denk ik (hoop ik) wel. Ik hoor het vast nog van je. Gr, Jim
Link naar reactie
Hoi Jim, Helaas krijg ik dezelfde eerste melding. Hier nog eens een copie (misschien zie je iets wat fout is) [boot loader] timeout=15 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\windows="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect Nog tips? groet Gerard
Link naar reactie
Nou, als het nu nog niet werkt wordt het zaak om eerst precies uit te vogelen hoeveel schijven er nou echt in je pc zitten en hoe die dan zijn ingedeeld. Eén schijf met meerdere partities, twee schijven met elk één partitie of zelfs twee schijven met meerdere partities en op welke schijf/partitie dan die tweede niet te starten XP staat. De twee meest voor de hand liggende indelingen hebben we nu gehad, dat werkt niet en daarna wordt het zonder die gegevens gewoon in het wilde weg gokken. Kijk vanuit die wel draaiende Windows eens met de verkenner wat je aan drive-letters tegenkomt en op welke drive je dan die tweede installatie kunt terugvinden. Daar moeten dan in ieder geval mappen als "Mijn documenten", "Program files" en "Windows" te vinden zijn. Weet je eenmaal de drive-letter dan kunnen we in schijfbeheer wel terugvinden welke partitie van welke schijf dat is en dan passen we de boot.ini gewoon weer aan. En dan moet er toch wel uit te komen zijn. Tenzij je natuurlijk bij die laatste installatie van XP per ongeluk iets "gepoetst" hebt wat niet de bedoeling was :( . Gr, Jim
Link naar reactie
Hoi Jim, Hieronder de schijfindeling zoals die er bij mij uitziet. Ik hoop maar dat we eruitkomen. Schijf 0 = C partitie (windows) en een E partitie (Data) Schijf 1 = F partitie (Data voor video etc) Schijf 2 = D partitie ( Windows met montage installatie) De D partitie is helemaal in orde voordat ik c formateerde. Groet Gerard
Link naar reactie
Mooi overzichtje :) , maar er ontbreekt iets. Deze gegevens heb je waarschijnlijk uit de verkenner, maar vervolgens moeten we nog weten hoeveel [b:a3ae24adc5]fysieke[/b:a3ae24adc5] schijven er in je pc zitten en welke partities (drive-letters) op welke schijf liggen. En dat kun je terugvinden in schijfbeheer. Rechtsklik op "Deze Computer", kies voor "Beheren" en dan naar "Opslag/Schijfbeheer". Gr, Jim
Link naar reactie
Sorry, niet goed gelezen/begrepen blijkbaar maar:[quote:d96553b7db]is dit voldoende om er iets van te maken? [/quote:d96553b7db]Jawel, de laatste regel in het boot.ini bestand zou dan gewijzigd moeten worden in: [i:d96553b7db]multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(1)\windows="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect[/i:d96553b7db] daarmee wordt dan verwezen naar de 3e schijf en de daarop liggende 1e en enige partitie. Beetje warrig natuurlijk dat men bij de schijven begint te tellen bij 0 en bij de partities bij 1, maar dat hebben andere mensen ooit eens verzonnen :) . En dat is dan de plaats waar volgens jouw overzichtje de tweede Windows geïnstalleerd staat. Ben benieuwd....... Gr, Jim
Link naar reactie
Ik zie het, je loopt blauw aan van wanhoop :wink: . Maar, zoals een gewaardeerd mede-forummer altijd beweert: [b:53e32a5037]Zodra je je overgeeft, heb je zeker verloren.[/b:53e32a5037] En de ideeën zijn nog niet uitgeput hoor, dus we geven de moed zeker nog niet op. Mijn probleem is dat drie harde schijven in één pc nou niet echt vaak voorkomt en dus is het voor mij ook een beetje zoeken. Temeer omdat, zonder de pc te slopen, ook niet bekend is welke schijf nou precies op welke poort van de pc is aangesloten. We gaan de laatste regel in die boot.ini nog eens wijzigen, maak er eens van: [i:53e32a5037]multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\windows="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect[/i:53e32a5037] En laat me weten wat het oplevert. En controleer voor de zekerheid ook even of op die D-partitie van schijf 2 de map "Windows" bestaat. Dat is de standaard naam die XP gebruikt maar het kan zijn dat tijdens de installatie er een andere naam gekozen is (WINNT bijvoorbeeld) en dan moet dat ook aangepast worden in boot.ini. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Gr, Jim
Link naar reactie
  • 2 jaren later...
via google bij dit onderwerp gekomen. ik heb een en ander n.a.v. wat hier reeds in is besproken, maar het helpt me tot zover nog niet bij mijn probleem. ik heb een asus minilaptop eee pc 901 met win xp home en mijn probleem komt overeen met die van gerard. daar de eee pc 2 schijven heeft en win xp home op de kleinste van 4gb heeft geinstalleerd heeft (ik krijg geheugenproblemen op de laptop), wilde ik een tweede win xp (pro) op disk 2 zetten. de eeepc heeft geen cd-drive dus ik heb het via een usb-stick gedaan. ok, win xp pro op de tweede schijf geinstalleerd, helemaal top dacht ik! via boot-menu kies ik vervolgens xp pro en krijg ik ook die error [i:36e65038bc]"Windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratie probleem in de computer. Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen. Controleer het pad naar de opstartlocatie en controleer de schijfapparatuur. Controleer de Windows-documentatie over schijfconfiguratie en uw hardware handleidingen voor meer informatie."[/i:36e65038bc] ook beetje gerommeld in de boot.ini met met de waardes van disk, en rdisk (via xp home). bij sommige instellingen krijg ik ook: [i:36e65038bc]"Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: <windows-hoofdmap>system32\hal.dll Installeer het bovenstaande bestand opnieuw."[/i:36e65038bc] iemand nog tips? ter info: disk 0: c schijf met win xp home disk 1: d schijf met win xp pro (dat niet wil starten) HELP bvd
Link naar reactie
thanx voor je (kort en bondige) reactie bootcfg command doet het niet... dus "bootcfg /scan" of "/list" doet het allemaal niet. maar er is geen twijfel over mogelijk dat het in mijn geval enkel en alleen een kwestie is van de juiste "ééntjes" en "nulletjes" op de juiste plek zetten in de boot.ini? *edit* hoe kom ik erachter op welke disk of rdisk win xp pro (de nieuw geinstalleerde win) is geinstalleerd? ik kijk via deze computer->beheer->schijfbeheer en zie: schijf 0 = NFTS C:\ "in orde (systeem)" schijf 1 = NFTS D:\ "in orde (actief)" via verkenner gechecked dat de nieuwe windows geinstalleerd is op d:\ hoeveel disks en rdisks heeft mijn eee pc'tje nou? en is win xp pro van schijf 1 zodoende te omschrijven door "disk(1)" in boot.ini te noteren? dit heb ik namelijk geprobeerd, en dat werkt niet. ook disk(0)(rdisk)1 geprobeerd...en disk(1)rdisk(1) standaard staat partition(1), is dit nog variabel of zowiezo "1"?
Link naar reactie
Indien je met de XP cd opstart en die bootcfg gebruikt in de herstelconsole en het werkt daar niet dan ben je de eerste bij wie dat niet werkt. :wink: Overigens dien je niets met rdisk te doen, die op 0 laten staan. [boot loader] timeout=3 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot /usepmtimer multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect Zo zal de boot.ini eruit moeten zien als je de beide windows op de 1e schijf hebt of maar 1 schijf hebt en de eerste partitie daadwerkelijk de C: is en de tweede de D: want dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Zijn het 2 fysieke schijven dan is het op de tweede regel disk 1 en partition 1. De bootbestanden staat op de C:, ook die voor de windows op de D:, dus de boot.ini die op de C: staat bewerken en niet de eventuele op de D:.
Link naar reactie
[quote:4af6bd89c4="Lange Pier"]Overigens dien je niets met rdisk te doen, die op 0 laten staan.[/quote:4af6bd89c4] Correctie: je moet disk(0) laten staan en juist wel rdisk gebruiken om het hddnummer aan te geven. Zoals Jim hierboven al heeft aangegeven moet je bij rdisk beginnen te tellen bij 0 en bij partition bij 1. Als je op een tweede schijf installeert wordt het dus: multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Naam van je OS"
Link naar reactie
de laatste instellingen heb ik zojuist geprobeerd, maar dan krijg ik de wel bekende dual-boot-error: [i:a6d82c6631]windows kan niet worden gestart...bla bla bla... kan bestand system32/hal.dll niet vinden of is beschadigd.[/i:a6d82c6631] bovenstaande error is een samenvatting ;) zijn er nog opties? een CD kan ik er ook niet in stoppen, want ik heb geen cd-drive... daarnaast kan ik windows niet op de c schijf (disk 0) zetten, omdat die maar 4gb is en nu al vol zit met (de oude) windows xp home. Bij installeren van xp pro lukte het me niet om op de c schijf te installeren, want er was geen ruimte om de installatiebestanden daar te installeren... enige optie is dus een nieuwe/tweede windows te installeren op de d schijf (disk 1). daar ik van alles geprobeerd heb in boot.ini met die nulletjes en ééntjes, en ook [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect wat kan ik nu nog proberen??
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...