Ga naar inhoud

svchost verbruikt veel processortijd


Aanbevolen berichten

De laatst tijd valt het me op dat de PC continue bezig is waardoor de processor belast wordt. Met behulp van Process explorer ben ik erachter gekomen dat dit svchost.exe is. Deze komt meerdere malen voor, maar er is één thread die ongeveer 25% van de processor capaciteit gebruikt. Ook wanneer de PC voor 5 minuten niet gebruikt wordt blijft dit proces door gaan.\n\nHet is niet mogelijk om dit proces te sluiten en de lijst met services die gebruik maken van dit proces zijn:\n\n[LIST]\n[*]AeLookupSvc\n[*]Appinfo\n[*]Bits\n[*]Browser\n[*]Eaphost\n[*]gpsvc\n[*]IKEEXT\n[*]iphelpsvc\n[*]Lanman Server\n[*]ProfSvc\n[*]Schedule\n[*]SENS\n[*]ShellHWDetection\n[*]Themes\n[*]Winmgmt\n[*]wuauserv\n[/LIST]\nWeet iemand welke services de oorzaak is en hoe ik dit kan oplossen?\n\nDe pc is een X4 955 en draait met Win7 64 bit. RAM = 16 GB
Link naar reactie
Die link had ik ook al gevonden. Helaas heeft de uitleg op die site niet geholpen. Het is niet mogelijk om de verschillende processen af te sluiten of te herstarten.\nWanneer ik dat probeer verschijnt er de melding \"Geen toegang tot proces\"\n\nBen nu bezig om met CCleaner mogelijke problemen op te lossen. Ik hoop dat het lukt.
Link naar reactie
Misschien dat [URL=\"http://www.filehippo.com/download_unlocker/\"]Unlocker(Klik)[/URL] hier iets kan betekenen, of anders \"veilige modus\" meestal te bereiken via het regelmatig intoetsen van F8 tijdens de opstart van de PC, maar dan wel zolang je het BIOS scherm ziet. Als Windows eenmaal wordt opgestart werkt dit niet meer, dus misschien even een paar keer proberen tot je het juiste moment vindt.
Link naar reactie
@anacho: In veilige modus blijft de processor idle en doet het zich niet voor.\n\nIn proces explorer ben ik even wezen kijken op het tabblad \"Threads\" en het is niet mogelijk om één specifieke thread aan te wijzen als de veroorzaker. Meerdere threads wisselen elkaar af om de 25% load te halen. Soms gebeurt er zelfs niks en is de PC volledig idle om nog geen seconde later weer volop bezig te zijn.\n\nEnkele processen zijn nu uit te sluiten doordat deze nu niet meer verbonden zijn met dit proces. De lijst met processen bestaat nu uit.\n\n[LIST]\n[*]AeLookupSvc Application Experience\n[*]Browser Computer Browser\n[*]Eaphost Extensible Authentication Protocol\n[*]gpsvc Group Policy Client\n[*]IKEEXT IKE and AuthIP IPsec keying Modules\n[*]iphelpsvc IP Helper\n[*]Lanman Server Server\n[*]ProfSvc User Profile Service\n[*]Schedule Task Scheduler\n[*]SENS System Event Notification Service\n[*]ShellHWDetection Shell Hardware Detection\n[*]Themes Themes\n[*]Winmgmt Windows Management Instrumentation\n[/LIST]\nAppinfo, BITS en wuauserv zijn niet meer actief met dit proces. Wel is MMCSS (multimedia class scheduler erbij gekomen.
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Even een update voor dit probleem. Het is ondertussen verholpen. Helaas ben ik er niet achtergekomen wat de oorzaak was. Ik heb gewoon alles opnieuw geïnstalleerd en de processor wordt niet belast wanneer alleen het bureaublad wordt weergegeven.\n\nIk baal er wel van dat ik nu niet weet wat de oorzaak is. Op deze manier kan het probleem zich altijd weer voordoen.
Link naar reactie
Inderdaad een beetje jammer, alles opnieuw geïnstalleerd om een melding dat svhost een piek had?\r\nWelk programma gaf aan dat er veel activiteit was?\r\nIk krijg van Norton ook heel soms die melding, maar dat wil nog niet zeggen dat Windows niet ok meer is.\r\nOmdat de interface van windows nogal wat DLL bestanden gebruikt, zie je in je svhost in het register de sevices staan, die zie je ook in:\r\nConfiguratiescherm\\Systeembeheer\\Services\r\n\r\nDaar kan je services beheren, windows services in het register kan je beter af blijven tenzij je services wil gaan verwijderen, maar dat is een ander verhaal.\r\nJe wil in je schone windows in de toekomst gaan beheren, dus de services begrijpen en beheren scheelt een boel werk voor je svhost, wat niet wil zeggen dat je die melding nooit meer kan krijgen, maar dat ligt ook aan het programma die die melding gaf, en wat die als plafond ziet.\r\nWindows geeft dacht ik geen informatie daarover.\r\n[url]http://forum.computeridee.nl/showpost.php?p=622976&postcount=24[/url]\r\n[url]http://www.youtube.com/watch?v=RJSR5povZo8[/url]\r\n\r\n______\r\nC:\\Windows\\system32\\services.msc geopent in mmc.exe\r\nPad = \r\n\"C:\\WINDOWS\\system32\\mmc.exe\" \"C:\\WINDOWS\\system32\\services.msc\"\r\n______
Link naar reactie
@ethernal flame:\n\nEr was geen sprake van een piek belasting. Er was constant een belasting van 25%. Dit was te herleiden tot een svchost bestand. In een van de berichten hieronder kan je zien welke service processen er op dat moment verbonden waren met deze svchost proces.\n\nZover ik het na kon gaan zijn de meeste service\'s van windows zelf. Ik weet niet hoelang dit probleem aanwezig was, maar er waren ook problemen om bepaalde programma\'s te starten. Onder andere winamp en skype waren niet meer op te starten en werden door windows afgesloten. Op dit moment kan ik weer volop gebruik maken van beide programma\'s. Of dit met elkaar te maken heeft laat ik even tussen beide.\n\nHet opnieuw installeren kost tijd, maar een verregende vakantie maakt veel goed.:D
Link naar reactie
Ok, nu je windows opnieuw geïnstalleerd hebt zal het niet meer te achterhalen zijn.\r\nMocht je weer een probleem hebben, foutmeldingen van die aard zou je dan wel in het logboek van windows kunnen zien, waar je dan op foutmeldingen kan zoeken naar een oplossing.\r\nHet klinkt wel als malware, maar goed, als nu alles het weer doet kan je misschien in deze schone situatie wat dingen in de gaten houden zoals hoeveel programma\'s met een realtimescanner worden als service ingeladen als windows start (denk bijvoorbeeld aan windows defender, antivirus software, of de updates van adobe reader die als je niks uitvinkt een realtimescanner van Mcaffee mee installeerd, dat wordt dan een service met een realtimescanner).\r\n\r\nWat ook belangrijk is is in de gaten houden welke programma\'s er op het automatisch installeren van updates staan ingesteld, er kan een moment komen dat dan meerdere programma\'s tegelijk willen installeren, en dat kan ook funest zijn voor je besturingssysteem.\r\n\r\nKijk eens rustig rond in de programma\'s die je ziet in:\r\nStart\\Configuratiescherm\\Systeembeheer\r\n\r\nDus die dingen goed in de gaten houden is ook belangrijk.\r\nDus telkens als je een programma installeerd, dan hebben we het niet over malware, hou je in de gaten wat een programma in je systeem zet, dat is erg handig om soms zaken voor te zijn.\r\nOok maakt windows als je een programma installeerd meestal een systeem herstelpunt, systeem herstel is iets wat je ook gebruiken kan, je kan ook zelf een systeem herstelpunt maken en bij negatieve uitwerking een herstelpunt terug zetten wanneer er iets mis gaat.\r\nOmdat je nu niet meer in het verwijderde systeem kan testen op die dingen kan je wel systeemconfiguratie en windows services gaan leren begrijpen.\r\nSucces :)\r\n\r\nPS, systeemherstel vind je:\r\nStart\\Configuratiescherm\\Systeem\r\nKlik in het linkervenster op Geavanceerde systeeminstellingen.\r\n[COLOR=#880055]\r\n[B]Belangrijk[/B]\r\nIn tabblad Systeembeveiliging zie je onder Beveiligingsinstellingen de Beschikbare stations.\r\nZorg er voor dat alleen het station waar windows op is geinstalleerd onder Beveiliging is ingeschakeld, en andere stations (partities) uitgeschakeld instellen.\r\nDit is erg belangrijk, omdat andere partitie met alleen data zonder besturingssysteem niet in systeemherstel betrokken hoeven worden, en mocht je in een multiboot werken, partities anders dan die opgestart waar ook een besturingssyteem windows op is geinstalleerd anders negatief beinvloed kunnen worden.[/COLOR]\r\n\r\nIn tabblad Systeembeveiliging zie je de [COLOR=#3300aa][B]knoppen[/B][/COLOR][B]:[/B]\r\n[COLOR=#3300aa][B]Systeemherstel... [/B][/COLOR]> daar kan je windows terugzetten naar een eerder gemaakt herstelpunt\r\n[COLOR=#3300aa][B]Configureren... [/B][/COLOR]> Lees daar wat je m.b.t systeemhersel kan instellen zoals ondere andere de gereserveerde schijfruimte.\r\n[COLOR=#3300aa][B]Maken... [/B][/COLOR]> hier kan je een herstelpunt zelf maken, windows maakt ook automatisch herstelpunten, maar niet altijd als je nieuwe software installeerd, ook periodiek worden er herstelpunten gemaakt, maar ze zelf maken voor je iets in je systeem veranderd is erg handig mocht er iets mis gaan waar je geen vat op hebt.
Link naar reactie
Niet meer te achterhalen door herinstallatie.\n\nIn veilige Modus deed het probleem zich niet voor. Een volgende stap na die constatering is om in [I]gewone[/I] modus op te starten, in een \'[I]Start - Uitvoeren[/I]\' tekstveld in te voeren: MSCONFIG, om het programma msconfig te starten.\nDaar onder de tab \'[I]Opstarten[/I]\' kan je elk opstart-item uitschakelen, en opnieuw de PC opstarten. Dit bootst voor een deel \'[I]Veilige modus[/I]\' na.\nAls dan het probleem weg is, is er zo\'n opstart-item verantwoordelijk voor het probleem, en kan je via selectief aan/uitschakelen van die items dichter bij het probleem komen. Je kan b.v. als eerste de Microsoft items weer aan zetten, en de PC opnieuw opstarten om te zien wat dat doet.\n\nAls die opstart-items het probleem niet zijn kan je het zelfde doen onder de tab \'[I]Services[/I]\', maar het is daar het beste om niet te morren aan de Microsoft services omdat die meestal nodig zijn, en als daar een probleem mee zou zijn zou (zeg maar) iedereen er last van hebben, en zou het probleem snel genoeg bekend zijn. Dus van die MS services voorlopig afblijven.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;623493]Dus van die MS services voorlopig afblijven.[/QUOTE]\r\nAlleen als de gebruiker niet weet waar een service voor dient klopt het wat je zegt.\r\nHelaas kunnen we nu niet achterhalen wat de oorzaak was.\r\nWil je windows beter kunnen beheren, is het verstandig je eens wat te verdiepen in de werking van services en opgestarte bestanden, van invoegtoepassingen en plug-ins in brwosers, en weten als je installeerd welke onderdelen er bij komen in je systeem.\r\n\r\nWanneer je bang bent voor het woord Services is het net als windows register, uit angst blijf je er weg.\r\nToch is het minder moeilijk dan je denkt, en met een systeemherstelpunt achter de hand kan je redelijk wat doen.\r\nZelf werk ik al heel lang in een multiboot, en heb windows meerdere malen op miijn pc geïnstalleerd.\r\nZo heb ik dus windows tot mijn beschikking om in te bouwen, zowel in de laag van het register, en op basis van services zelf beheren (het is jou computer tenslotte) kan je je computer snel en schoon houden, wetende wat er opgestart wordt en of je dat ook daadwerkelijk gebruikt.\r\nangst, het is de slechtste raadgever die er is :)\r\n\r\nIk heb zelf nooit problemen met windows omdat ik de tijd nam daarvoor, en eenmaal die kennis in het hoofd is windows snel en lenig houden een koud kunstje.\r\nIk verwijder zo een service als ik wil, in 5 minuten zonder tools of software, in het register.\r\nZo simpel is het, en mocht er iets mis gaan, 1 herstelpunt gemaakt voor je bezig ging zet alles weer terug zoals het was voor je bezig ging.\r\nUiteraard moet je wel helder zijn en niet zomaar iets gaan doen waar je de uitkomst niet van zeker weet.\r\nDus een beetje zelfvertrouwen er in hebben is misschien wel zo handig :D\r\n\r\nIk wens je veel succes.\r\n\r\nPS, en de services kan je beter regelen in:\r\nStart\\Configuratiescherm\\Systeembeheer\\Services\r\nDaar wordt een service beschreven, dan nog leren of je begrijpt wat er staat.\r\nZo kan je al heel wat services uitschakelen als je je computer niet in een thuisnetwerk gebruikt, dat is veiliger en sneller.\r\nWindows bestaat uit opstartende services en processen, dus daar bang voor zijn en er afblijven belet je dan ook je eigen systeem te beheren, lijkt dan op religie, wat opnieuw vastbinden betekende in het oude latijns.
Link naar reactie
Als ik Windows heb geïnstalleerd, geupdate en de drivers, beveiliging geïnstalleerd en up to date, dan ga ik altijd eerst een stuk of 9 services uitschakelen.\r\nOok ga ik in het register de nodige wijzigingen aanbrengen, dit met *.reg bestanden die ik zelf maakte.\r\nDie heb ik niet nodig, omdat ik ze niet gebruik, en omdat ik weet waar de services voor dienen, en welke services ik kan uitschakelen, scheelt me dat een hoop capaciteit.\r\nOp mijn computer kan een medium zoals een usb stick niks doen, die kan alleen in computer of via een koppeling benaderd worden door de gebruiker zelf.\r\nJe maakt windows dus sneller en veiliger wanneer je services uitschakeld die je niet nodig hebt op de manier hoe jij je computer gebruikt, aangezien microsoft wel een hoop standaard automatisch laat starten, vergeet niet dat je een service ook weer aan kan zetten, mocht je manier van computergebruik veranderen.\r\nDan is het net een vliegtuig besturen, dat gaat goed als de man achter de knuppel de juiste kennis heeft, en het vliegtuig zelf geen mankementen gaat vertonen.\r\n\r\nHier kan je wat filmpjes van windows zien:\r\n\r\n[URL=\"http://www.youtube.com/watch?v=RJSR5povZo8\"][IMG]http://www.digiknal.nl/digiknal/st/winreg.bmp[/IMG][/URL] [URL=\"http://www.youtube.com/watch?v=rHM8yJAlUxo\"][IMG]http://www.digiknal.nl/digiknal/st/winreg2.bmp[/IMG][/URL]
Link naar reactie
Windows in de diepere lagen beheren is minder moeilijk dan het lijkt, hou alleen wat regels voor jezelf in acht:\r\n1: Maak altijd eerst een systeemherstelpunt voor je aan de slag gaat.\r\n2: Als je iets niet zeker weet verander het niet.\r\n3: Wees nuchter, uitgeslapen en helder als je er aan begint.\r\nSucces :)
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;623569]Ik dacht dat dit probleem al in pst 8 opgelost was. :-)\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nZo heb je oorzaak>gevolg>opgelost\r\nAls je na opgelost niks meer doet blijven oorzaak en gevolg bestaan.\r\nDus al die info, misschien heeft de topicstarter er iets aan om dit probleem in de toekomst te voorkomen... :) want voorkomen is beter als genezen...\r\nEn qua besmetting kan de ts eens over zijn beveiliging na denken... over zijn hardware en software nadenken, als het gaat om processor gebruik, maar dat is aan de ts zelf :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...